Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Vrijdag 23 Oktober 2020

vrijdag23.10
Nederland, Amsterdam - De Meervaart - Dans en theater
Cabaret: Glodi Lugungu - Ze bedoelen het goed
Vrijdag 23 Oktober 2020 20:15

Glodi Lugungu (1992) is op jonge leeftijd gevlucht uit Congo en opgegroeid in Dommelen, dichtbij Eindhoven, in een gezin met 9 kinderen. Hij werd opgevoed als voetballer, maar zijn vrienden zagen in hem een jongen die meer thuishoort op een podium, dan op het voetbalveld. “Glodi maakte zijn verhalen vaak mooier dan ze waren. Of hij verzon dingen. Kwam hij thuis van voetbal, zei hij dat hij drie keer had gescoord. Belden zijn ouders de trainer, had hij niet eens gespeeld.” Hij waagde de sprong bij comedyclub Toomler in Amsterdam. Met succes. In 2017 deed hij auditie bij Comedytrain en er volgde een aspirant-lidmaatschap bij het collectief. In 2018 won Glodi zowel de jury- als de publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival.  2020 wordt hét jaar voor Glodi Lugungu. Hij heeft er zin in. Eindelijk mag hij doen waar hij daarvoor alleen van droomde: zijn eerste avondvullende theatershow maken. Glodi neemt ons met zijn onverwachte opvattingen en hilarische verhalen mee naar de andere kant van het verhaal. De Volkskrant riep Glodi uit tot hét comedytalent van 2020. Daar zou je klamme handen van kunnen krijgen. Maar ach.

demeervaart

van vr23.10
t/m za24.10
Nederland, Amsterdam - Theater Bellevue - Dans en theater
Beige door Likeminds / Sheralynn Adriaansz
Vrijdag 23 Oktober 2020 20:30
t/m Zaterdag 24 Oktober 2020

Als je familie wortels in Afrika heeft, ben jij dan ook Afrikaans? En kan je daar dan trots op zijn? En waarom eigenlijk? Waarom zou je trots zijn op iets waar je geen invloed op hebt gehad? Waar ben je precies zo trots op? En zijn wij even trots op onze Nederlandse wortels? Sheralynn Adriaansz voert ons op een zeer persoonlijke reis mee naar wat zij denkt dat haar culturele identiteit is. Een reis vol desillusies, vergissingen, schaamte en ongemak. ‘BEIGE’ is een voorstelling over wortels en nageslacht. Een ontroerend eerlijke en komische voorstelling vol onwetendheid, confrontaties, rituelen en ongemak.

bellevue

van do17.09
t/m zo15.11
Nederland, Amsterdam - Melkweg - Tentoonstelling
Photoville NYC: Die lewe is nie reg vir my nie - Farren van Wyk

Melkweg Expo presenteert Farren van Wyk en haar project Die lewe is nie reg vir my nie op Photoville in New York City. Farren van Wyk (1993) werd geboren in Salsoneville, Port Elizabeth, een paar kilometer van Schauderville, maar woont sinds haar zesde in Nederland. Ze bestudeert de bendecultuur van Schauderville sinds 2016 van binnenuit. Ze ontmoette mannen die hun identiteit vormden terwijl ze deel uitmaakten van een bende en die soms ook vreedzaam uit de groep stapten. Van Wyk ging meermaals terug naar Schauderville om te kijken hoe hun leven zich ontwikkelde terwijl het aantal bende gerelateerde misdaden steeds toenam. Ze toont de positieve en meer humane kant van een gemeenschap die steeds als agressief en gevaarlijk gestereotypeerd wordt en waar bendeoorlogen deel uitmaken van het dagelijks leven.

melkweg

van za10.10
t/m di10.11
NL, Amsterdam - Galerie Mercatorplein - Tentoonstelling
Afropean Express: Travels in Black Europe, een project van schrijver en fotograaf Johny Pitts.

Voor deze editie van Galerie Mercatorplein werkte Foam samen met de Nieuw Amsterdam Academie. De Nieuw Amsterdam Academie wil jongeren uit Nieuw-West bewuster maken van hun persoonlijke ontwikkeling, hun omgeving en de actieve rol die ze hierin kunnen spelen. In samenwerking met curator Kim Koppers en fotograaf Angela Tellier maakten Pien, Soumaya, Rieke, Jochem en Kristen een selectie uit het werk van Johny Pitts. Via de QR codes op de foto’s kun je luisteren naar de verhalen van de jongeren bij de beelden.
De term ‘Afropean’ is in de jaren negentig bedacht door Marie Daulne, een Belgisch-Congolese muzikant die optreedt als Zap Mama en door de Schotse muzikant David Byrne. Zij zagen in Europa een nieuw continent ontstaan waarop zwarte gemeenschappen een sterke invloed hebben. Voor Pitts suggereerde de term ‘Afropean’ dat hij zowel een enkele bi-culturele identiteit kon hebben als dat hij zich kon identificeren met één van de losse delen van die identiteit. “Ik kon alle verschillende elementen opnemen in mijn identiteit en ze van mijzelf maken. De uiteengevallen fragmenten van mijn Afropean-ervaring vormden een mozaïek in mijn hoofd (...) de Afropean realiteit was een ‘bricolage of blackness’ en ik had een Afrika ervaren dat zowel in, als van Europa was.” Pitts legt zijn reis vast met zijn camera en in zijn boek Afropean. Notes from Black Europe. Zijn impressies van de steden – graffiti, sneeuw, figuren, metrostations – vangt hij in verstilde, atmosferische foto’s in tinten zwart en wit. De mensen in de verschillende stadslandschappen van Europa lijken verzonken in hun eigen gedachten en reflecteren gevoelens van introspectie en eenzaamheid die Pitts misschien ook zelf kent.

mercatorplein

van do22.10
t/m wo11.11
Nederland, - Nederland - Film
‘Prison for Profit’ van Femke en Ilse van Velzen

Cinema Delicatessen brengt Prison for Profit, een film van Femke en Ilse van Velzen uit in de bioscopen. Klokkenluiders, ex-gedetineerden en een onderzoeksjournalist tekenen een schokkend beeld van de eerste geprivatiseerde gevangenis in Zuid-Afrika. Dit is wat er gebeurt wanneer ingewikkelde overheidstaken als detentie en reclassering aan marktwerking worden overgelaten, en zonder toezicht worden uitgevoerd door grote internationale corporaties. Een fenomeen dat ontstond door bezuinigingen. In Prison for Profit – een film van de tweelingzussen Femke en Ilse van Velzen (Weapon of War) – volgen we onderzoeksjournalist Ruth Hopkins en de levens van ex-gedetineerden en gevangenbewaarders van de Zuid-Afrikaanse Manguang gevangenis, die privaat gerund wordt door de controversiële Britse multinational G4S.

filmladder prisonforprofit