Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Zondag 01 Maart 2020

zondag01.03
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Evenement
2nd ZAM Nelson Mandela Lecture by Nigerian author, satirist and lawyer Elnathan John (1982)
Zondag 01 Maart 2020 15:30

A remarkable and dynamic voice, John is a multiple award winning author. His essays and blogs were published by The Guardian, Sunday Trust, Le Monde Diplomatique, The Economist, ZAM Magazine and Chimurenga Chronic amongst others. As an independent thinker and a witty critic of power abuse, oppression and self-aggrandizement, John (1982) is feared for his sharpness and admired for his courage and superb writing. His first novel, Born on a Tuesday, was published in 2015 by Cassava Republic and translated into German and French, followed in 2019 by Be(coming) Nigerian. A Guide and, very recently, his first comic book in collaboration with Alaba Onajin, On Ajayi Crowther Street. Also in 2019, John was a judge of the Man Booker International Prize for Literature. The internationally acclaimed dancer and choreographer Gregory Maqoma and members of his company will perform three short new choreographies. The multitalented and much acclaimed jazz singer from Cape Town has made an impressive international career. Scholtz incorporates South African folk music as well as her mother tongue Xhosa language click sounds and rythms. Originally an opera singer, she has performed with the Cape Town Philharmonic Orchestra.Other participants in the programme: Adriaan van Dis & Noraly Beyer

zam  ita

zondag01.03
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Muziek
Richard Bona & Alfredo Rodríguez met Taylor Gordon
Zondag 01 Maart 2020 20:30

Topbassist Richard Bona komt terug naar LantarenVenster, en dit keer samen met niemand minder dan Alfredo Rodríguez, de “Cubaanse pianowonderboy” (de Volkskrant), die ontdekt werd door Quincy Jones. De virtuoze muziek van dit bijzondere duo zal laten zien hoe onlosmakelijk Afrikaanse en Cubaanse muziek met elkaar verbonden zijn. Bona en Rodríguez worden begeleid door drumster Taylor Gordon. Bona is een van Afrika’s meest veelzijdige muzikanten. Als klein jongetje in Kameroen viel zijn muzikaliteit al op en op zijn dertiende debuteerde hij in een Franse jazzclub. Eenmaal volwassen verhuisde hij naar Europa en later naar New York, waar hij een vaste waarde in de jazzscene werd, spelend met Branford Marsalis, Joe Zawinul en Pat Metheny. Richard wordt geroemd om zijn virtuoze spel, en vaak vergeleken met Jaco Pastorius. Maar sinds hij zijn debuutalbum uitbracht, is het ook zijn stem die de aandacht trekt. Bona zingt in zijn moedertaal Duala, een Kameroens dialect dat opvalt door zijn haast hypnotiserende klanken. Zijn stem versmelt op een meesterlijke wijze met jazz, bossanova, pop, afrobeat, en funk. Recent ontdekte Richard de Afro-Cubaanse muziek, onder andere resulterend in het album Mandekan Cubano. In Cubaan Alfredo Rodríguez vond hij zijn gedroomde partner, een pianist en arrangeur die elke muziekstijl kan laten vlammen.

lantarenvenster

van zo16.02
t/m zo22.03
Nederland, Amsterdam - Galerie 23 - Tentoonstelling
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)

Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”

galerie23