Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Zondag 21 November 2021

van za13.11
t/m zo21.11
Nederland, Amsterdam - Nationale Opera & Ballet - Evenement
Hoe Anansi the Stories of the World bevrijdde

Opera & ballet van o.a. Neo Muyanga (Zuid-Afrika) / Maarten van Hinte / Kenza Koutchoukali / Shailesh Bahoran. WERELD-PREMIÈRE. Vergeet Spiderman. In november neemt de mythische spin Anansi het roer over. Voor een nieuwe, spannende familieproductie over dit bijzondere wezen dat de halve wereld is over gereisd, werken De Nationale Opera en Het Nationale Ballet samen met een mix van artiesten. Gerenomeerde operasolisten, musici uit diverse genres, balletdansers en dansers uit de hiphopscene: samen vertellen ze een fascinerend verhaal dat verschillende culturen, klanken en bewegingsstijlen op innovatieve wijze samenbrengt. LET OP: om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldige QR-code van het coronatoegangsbewijs nodig. Voor deze familievoorstelling verdiepten de makers zich in de verhalen over de spin Anansi, die in West-Afrika ontstonden, meereisden met de tot slaafgemaakten naar het Caraïbisch gebied – en dankzij Surinaamse en Antiliaanse Nederlandsers ons land bereikten. In deze voorstelling bevrijdt de vindingrijke spin, die iedereen te slim af is en altijd de dans weet te ontspringen, de gevangen verhalen van de wereld uit de klauwen van de sluwe tijger Tigri. Al krijgt hij deze verhalen uiteraard niet zonder slag of stoot. Een veelzijdig artistiek team is verantwoordelijk voor deze nieuwe muziektheaterproductie. Verschillende culturen, klanken en verhalen komen op een speelse wijze in deze nieuwe creatie bij elkaar. In de kleurrijke compositie van Neo Muyanga word je, aan de hand van het buitengewoon originele libretto van Maarten van Hinte, meegenomen in een muzikale vertelling waarin westerse muziekstijlen zijn verweven met Afro-Caribische invloeden en West-Afrikaanse percussie.

nationaleopera&ballet

van wo17.11
t/m zo28.11
Nederland, - Nederland - Film
IDFA 2021

Het programma van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA 2021) is bekend. Ook dit jaar weer redelijk veel documentaires over Afrika, en zelfs een aantal geproduceerd in Afrika. En veel wereldpremieres ! Een selectie uit / over Afrika vindt u in de 2e link

idfa2021   films uit/over afrika

van za20.11
t/m vr31.12
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Remy Jungerman - Behind the Forest

Het Stedelijk Museum presenteert vanaf 20 november Remy Jungerman. Behind the Forest, met werk van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat speciaal is gemaakt voor de tentoonstelling. In Jungermans sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname, en woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde in 1990 naar Amsterdam om een vervolgstudie te doen aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst. Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’) ook bekend als de Brooskampers, die onder leiding van graman (opperhoofd) Broos ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk. De tentoonstellingstitel Behind the Forest is een directe verwijzing naar de Bakabusi mensen. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden.

stedelijkmuseum