Actuele agenda

van wo29.05
t/m vr31.05
NL, Amsterdam - Theater Amsterdam - Dans en theaterholland-festival
Opening Holland Festival 2019: The Head & The Load (Muziektheater over een vergeten koloniale geschiedenis)

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht. 'The Head & The Load gaat over Afrika en Afrikanen in de Eerste Wereldoorlog, dat wil zeggen over alle tegenstrijdigheden en paradoxen van het kolonialisme die samenkwamen in en werden uitvergroot door deze oorlog. Het gaat over historisch onbegrip en historische onverstaanbaarheid en onzichtbaarheid. De koloniale logica ten opzichte van de zwarte deelname aan de oorlog zou als volgt kunnen worden samengevat: tenzij hun acties erkenning verdienen, moeten hun daden niet worden vastgelegd. Het doel van The Head & The Load is om te erkennen en vast te leggen.' - William Kentridge.

hollandfestival

vrijdag31.05
Nederland, Amsterdam - Zuid-Afrikahuis - Lezing en debatholland-festival
'Johannesburg: City of a 1000 Faces' - uitverkocht
Vrijdag 31 Mei 2019 15:00

Johannesburg is een culturele hotspot aan het worden. De grootste stad van Zuid-Afrika heeft bij velen een negatief imago en staat bekend als een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Maar tegelijk gebeurt er veel moois. Bekijk de stad samen met William Kentridge en door de ogen van de vele schrijvers, architecten, historici en beeldend kunstenaars die er wonen en werken. Kunstenaar en theatermaker William Kentridge gaat in gesprek met architect Nicholas Clarke, danser Gregory Maqoma, wetenschapper Margriet van der Waal, fotografe Melinda Stuurman en journalist en schrijver Bart Luirink. Samen belichten zij Johannesburg als culturele hotspot. De grootste stad van Zuid-Afrika heeft bij velen een negatief imago en staat bekend als een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Maar tegelijk gebeurt er veel moois. Bekijk de stad samen met William Kentridge en door de ogen van de vele schrijvers, architecten, historici en beeldend kunstenaars die er wonen en werken. Kom naar het Zuid-Afrikahuis en maak een reis door een van de meest inspirerende en levendigste wereldsteden van dit moment: Johannesburg. Toegang: € 10.00

hollandfestival  zuidafrikahuis

zaterdag01.06
Nederland, Amsterdam - Amsterdam - Evenementholland-festival
Parlement debout (Faustin Linyekula) - Theatrale parade door Amsterdam-Zuidoost
Zaterdag 01 Juni 2019 15:00

Sluit aan bij Faustin Linyekula’s optocht, volg de fanfare en de ‘sapeurs’ (Congolese ‘mensen met stijl’) en loop mee langs uiteenlopende locaties in Amsterdam-ZO. In deze parade van verhalen uit Amsterdam en Congo gaat het om luisteren en gehoord worden, te midden van het lawaai van de straat. Het is een bewegende performance in de open lucht, geïnspireerd op ‘les parlementaires debout’, mannen die rondhangen bij kiosken en taxi’s in Congo en commentaar geven op het nieuws om zo gehoor te geven aan hun gedachten, de discussie aan te gaan en de politieke orde te verstoren. Linyekula, Yves Mwamba en Dinozord regisseren een net zo ontregelende parade met onbekende, soms ongelofelijke verhalen die de kranten hier zelden halen. Het is een performance die oorspronkelijk is gemaakt in 2007, door Papy Ebotani, associate artist bij Linyekulas’s Studios Kabako. De titel van de voorstelling, die in essentie ging over de vrijheid van meningsuiting, verwijst naar de mannen op de hoek van de straat in Kisangani, bij kioskjes, taxistandplaatsen of stalletjes, die hardop de kranten voorlezen en becommentariëren. Die discussiëren over het leven, de toekomst, de maatschappij. Die voor zichzelf de vrijheid opeisen om te zeggen wat ze willen zeggen. Speciaal voor het Holland Festival maakt Linyekula, samen met danser en choreograaf Yves Mwamba, een nieuwe versie van Parlement Debout voor in Amsterdam-ZO. Wederom een performance die voortbeweegt door de straten van de buurt, maar dit keer voor en met de bewoners van ZO. Linyekula en Mwamba gaan op zoek naar de verhalen van die bewoners en samen met hen ensceneren ze een reis langs alle verborgen plekken en vergeten dromen - dromen en verhalen die een echo vormen van de verhalen in Kisangani.

hollandfestival

van zo02.06
t/m zo01.09
NL, Amsterdam - EYE Film Instituut Nederland - Tentoonstellingholland-festival
William Kentridge – Ten Drawings for Projection: Tentoonstelling rond belangrijke korte films van Kentridge
Zondag 02 Juni 2019 15:00
t/m Zondag 01 September 2019

Eye Filmmuseum toont William Kentridge – Ten Drawings for Projection (1989-2011), een serie waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak in de internationale kunstwereld. In 2015 schonk hij de serie aan Eye. Het zijn korte filmwerken die bestaan uit houtskooltekeningen waarin Kentridge stukken toevoegt, uitwist en weer overtekent – vaak zonder dit proces te verhullen. De meeste films gaan net als veel van zijn muziektheaterwerk vergezeld van muziek van componist Philip Miller. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in ZuidAfrika na de afschaffing van de apartheid. Ook onderdeel van de tentoonstelling is de recente, op vijf schermen geprojecteerde video-installatie
O Sentimental Machine. De tentoonstelling wordt begeleid door een programma van films, talks en events.

hollandfestival  eyefilm

zondag02.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Lezing en debatholland-festival
William Kentridge en Faustin Linyekula
Zondag 02 Juni 2019 15:30

William Kentridge en Faustin Linyekula zijn dit jaar associate artists van het Holland Festival. In hun werk speelt het koloniale verleden van hun landen een onmiskenbare rol. Daarnaast werken ze allebei nauw samen met talentvolle kunstenaars uit hun eigen stad: Kentridge in The Centre for the Less Good Idea in Johannesburg, Linyekula in Studios Kabako in Kisangani. Ze gaan in gesprek over hun werk, over kunst maken in Afrika en Europa en over de paradoxen van leven en werken in een postkoloniale samenleving.

hollandfestival

van ma03.06
t/m di04.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Piki Piki - Politieke danssolo van Congolees multitalent Djino Alolo Sabin, Studios Kabako
Maandag 03 Juni 2019 19:30
t/m Dinsdag 04 Juni 2019

Congolees multitalent Djino Alolo Sabin is als danser opgeleid in Studios Kabako en danst inmiddels bij onder anderen de Franse choreograaf Boris Charmatz. In Kisangani maakte hij zijn tweede eigen werk: Piki Piki. Deze politieke solo is ingegeven door twee voorwerpen bij zijn ouderlijk huis: een busje dat niet meer reed en het portret van zijn opa dat heel zijn jeugd prominent in de huiskamer hing. Djino’s opa was een zeer toegewijde aanhanger van de Congolese onafhankelijkheidsleider Patrice Lumumba (1925-1961). Op een dag was hij opeens verdwenen, zeer waarschijnlijk vermoord, net als Lumumba zelf. De priemende ogen van zijn opa op de foto achtervolgden Alolo Sabin jarenlang en droegen hem op om zijn droom na te streven en om te blijven vechten voor een beter leven en een beter land. Piki Piki is die droom.

hollandfestival

maandag03.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Lezing en debatholland-festival
Négritude - The Welcome Table
Maandag 03 Juni 2019 21:00

Zien we in Nederland op het gebied van activisme, politiek, literatuur, kunst, wetenschap en muziek een zwarte renaissance ontluiken? In deze discussie wordt gekeken naar négritude, een literaire en ideologische beweging die in de jaren dertig van de vorige eeuw werd ontwikkeld door zwarte, Franstalige intellectuelen, schrijvers en politici. Er worden parallellen getrokken naar de huidige politieke en maatschappelijke context en het ontstaan van een nieuwe, zwarte bewustwording in Nederland en elders. Met onder anderen Grâce Ndjako en Antoin Deul, oprichters van Black Renaissance Collectief. Professor Tracy Denean Sharpley-Whiting (Distinguished Professor of African American and Diaspora Studies and French at Vanderbilt University) zal een lezing geven over de speciale rol van de vrouwen in de négritude-beweging. Het programma wordt afgesloten met een panelgesprek tussen de gasten en Joseph Jordan (onafhankelijk onderzoeker postkoloniale studies) en Inez van der Scheer (PhD kandidaat Caribische literatuur). Er is muziek door Rose Sarpong en Zoë Citron.  The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival

van di04.06
t/m wo05.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Sur les traces de Dinozord - Faustin Linyekula, Studios Kabako (‘Adembenemende, politieke kunst’ – Los Angeles Times)
Dinsdag 04 Juni 2019 20:30
t/m Woensdag 05 Juni 2019

Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden – van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. De reis gaat langs verloren dromen en herinneringen aan oude vrienden in Kisangani, de stad waar Linyekula opgroeide, en toont hoe de geschiedenis individuele levens tekende. Waar is de hoop gebleven op een florerende toekomst voor het door oorlog en geweld geteisterde Congo? Dit is een poging om een nieuw verhaal van hun leven te creëren, op een soundscore van constant typmachinegetik, Jimi Hendrix’ gitaarriffs en het Requiem van Mozart.

hollandfestival

van vr07.06
t/m zo09.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Evenementholland-festival
Defence of the Less Good Idea / Blind Mass Orchestra / Requiem Request

Werk uit The Centre for the Less Good Idea: William Kentridge, João Renato Orecchia Zúñiga, Gregory Maqoma, Nhlanhla Mahlangu. Bij wijze van inleiding staat Kentridge zelf op het podium met zijn lecture-performance Defence of the Less Good Idea, een ode aan het durven afwijken van een eerste idee en het omarmen van het moment. Deze lezing wordt gevolgd door Blind Mass Orchestra. Aangevuld met Zuid-Afrikaanse en Nederlandse musici spelen zij een compositie van João Renato Orecchia Zúñiga. Deze bestaat uit vrij te interpreteren instructies voor zowel spelers als publiek. Tot slot is Requiem Request te zien van Gregory Maqoma en Nhlanhla Mahlangu. Hierin brengen ze het Zuid-Afrikaanse isicathamiya-koor Phuphuma Love Minus samen met dansers Thulani Chauke en Xolisile Bongwana, voor een performance gebaseerd op de Bolero van Ravel.

hollandfestival

van vr07.06
t/m zo09.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Evenementholland-festival
Hoe klinkt een autoportier als het bespeeld wordt met een strijkstok?: Vehicle - Gerhard Marx, Shane Cooper

Aan losse auto-onderdelen heeft de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Gerhard Marx delen van klassieke snaarinstrumenten gemonteerd. Met zijn raadselachtige installatie Vehicle gaat Marx op zoek naar de muziek in levenloze objecten. Hoe klinkt een autoportier als het bespeeld wordt met een strijkstok? Tijdens een aantal gratis te bezoeken performances in de installatie, improviseren twee musici met de verschillende onorthodoxe instrumenten, waaronder ook knipperlichten, ruitenwissers en koplampen. Tegelijk klinkt een tekst van schrijver Toast Coetzer over een autorit van Kaapstad naar Johannesburg. Performance - concept, regie: Gerhard Marx / uitvoering: Shane Cooper, Diamanda La Berge Dramm. Installatie - creatie: Gerhard Marx / uitvoering: Shane Cooper, Kyle Shepherd. GRATIS ENTREE

hollandfestival

zondag09.06
Nederland, Amsterdam - Muziekgebouw aan 't IJ - Muziekholland-festival
Not Another Diva... - Theaterconcert over de kracht van de diva: Hlengiwe Lushaba, Faustin Linyekula, Studios Kabako
Zondag 09 Juni 2019 20:30

Bestaat er ook een ander soort diva, een die de glitter en de glamour ontstegen is? Regisseur Faustin Linyekula en de Zuid-Afrikaanse zangeres en actrice Hlengiwe Lushaba willen zo’n soort diva laten zien, een die ver verwijderd is van de stereotypen – een diva die in achtertuinen optreedt, tussen de mensen staat en het contact met de dagelijkse realiteit nooit heeft verloren. Het idee ontstond toen Lushaba haar muziek kwam opnemen in Linyekula’s Studios Kabako in Kisangani. De samenwerking mondde uit in deze voorstelling, waarin ook de Congolese percussioniste Huguette Tolinga en danseres Johanna Tshabalala te zien zijn. Not Another Diva ... is een meeslepend theaterconcert en een ode aan de kracht van de vrouw.  De basis van de voorstelling vormt een cyclus van liederen, geschreven door Hlengiwe Lushaba. Het zijn verhalen over een eeuwenoude lijn van vrouwelijke kracht – wijsheid die van generatie

hollandfestival

dinsdag11.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Lezing en debatholland-festival
Identity: Colonialism on Stage - The Welcome Table
Dinsdag 11 Juni 2019 17:00

Festivalkunstenaars Faustin Linyekula en Gregory Maqoma gebruiken het medium dans om complexe onderwerpen te onderzoeken, zoals geweld, kolonialisme en onrechtvaardigheid. Hoe drukken deze onderwerpen een stempel op onze samenleving? Deze vraag is het beginpunt voor een publiek gesprek onder leiding van Sruti Bala (Associate Professor, Theater en performance) en studenten van de Universiteit van Amsterdam. Samen met het publiek onderzoeken ze de rol die kunst heeft in de transformatie van onze kijk op kolonialisme. The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival

van di11.06
t/m wo12.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Beautiful Me - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Politieke danssolo met lichtheid als voornaamste wapen)
Dinsdag 11 Juni 2019 21:00
t/m Woensdag 12 Juni 2019

In de solo Beautiful Me deelt choreograaf en danser Gregory Maqoma zijn bezorgdheid over de Zuid-Afrikaanse maatschappij en de politieke macht zoals die nu heerst in de hele wereld. Maqoma – dit festival ook te zien in The Head & The Load en met de choreografieën Requiem Request en Cion – studeerde dans bij onder meer Anne Teresa De Keersmaeker en is inmiddels wereldwijd een veelgevraagd kunstenaar. Voor Beautiful Me kreeg hij van drie choreografen bewegingsmateriaal: Vincent Mantsoe, Faustin Linyekula en de Brits-Bengaalse Akram Khan. Drie choreografen die in hun werk dans uit hun culturele traditie verweven met het westerse idioom. Maqoma combineert deze stukken met live muziek en flarden monoloog – op zijn eigen authentieke manier, met humor en lichtheid als voornaamste wapens. Danser, choreograaf en pedagoog, Gregory Vuyani Maqoma (1973) wordt beschouwd als een van de meest talentvolle artiesten van zijn generatie in Zuid-Afrika. Hij groeit op in Soweto en raakte eind jaren 80 geïnteresseerd in dans, een manier om te ontsnappen aan de groeiende politieke spanningen in zijn geboorteplaats. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival

van wo12.06
t/m do13.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Protestdans met opruiende muziek: La Danse de la Rue 19 - Jeannot Kumbonyeki
Woensdag 12 Juni 2019 19:30
t/m Donderdag 13 Juni 2019

Op 19 september 2016 stonden de Congolese choreograaf Jeannot Kumbonyeki en zijn dansers langs de kant van de weg te kijken naar de massale protesten in Kinshasa, Congo’s hoofdstad. Demonstranten eisten het vertrek van president Kabila en zijn regime, nu hij aan het einde van zijn mandaat was gekomen. Ze keken naar de menigte die in de brandende zon door het stof bewoog, in de wetenschap dat er niets zou gaan veranderen. Er vielen meer dan twintig doden. La danse de la rue 19 is Kumbonyeki’s reactie op die dag. Het is een dans van een menigte die zelfs onder uitzichtloze omstandigheden gewoon doorgaat, om maar te laten zien dat ze bestaat. Kumbonyeki’s choreografie vertrekt vanuit de ademhaling en de immer bewegende borstkas. De livemuziek is van de percussioniste Huguette Tolinga – dit festival ook te zien in Not Another Diva … – die met haar opruiende klanken het geluid van de straten op die 19e september in Kinshasa naar theater Frascati brengt.

hollandfestival

donderdag13.06
Nederland, Amsterdam - De Balie - Lezing en debatholland-festival
Verzwegen verhalen - debat
Donderdag 13 Juni 2019 20:00

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Deze debatavond met William Kentridge gaat over de betrouwbaarheid van geschiedschrijvers en over verzwegen verhalen. In zijn voorstelling The Head & The Load toont Kentridge de geschiedenis van Afrika tijdens de Eerste Wereldoorlog als een aaneenschakeling van interpretaties en losse verhalen. Kentridge vertelt over zijn onderzoek en bevindingen.

hollandfestival

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Westergasfabriek Het Ketelhuis - Filmholland-festival
Collectif Faire-Part - The Welcome Table
Vrijdag 14 Juni 2019 14:30

Hoe gaan jonge Congolese kunstenaars om met het verleden van hun land? Faire-Part is een collectief van Belgische en Congolese filmmakers dat onderzoekt waar kunstenaars mee te maken hebben in de verschuiving van koloniale naar postkoloniale tijden. Vertoond worden Échangeur en Faire-part, twee experimentele documentaires over kunstenaars in Kinshasa en de manier waarop zij het sociale onrecht in hun land willen aanvechten. Deze documentaires worden voorafgegaan door de korte film Bidon Vil, over een Congolese kunstenaar die speelgoed maakt van plastic afval. The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Lezing en debatholland-festival
Postcolonial Body - The Welcome Table
Vrijdag 14 Juni 2019 17:00

Hoe verbeeld je het koloniaal verleden van een land als Congo of Nederland in kunst? Dit is een vraag waar Faustin Linyekula zich in zijn werk mee bezighoudt. In dit programma, aansluitend op de vertoning van de documentaires Échangeur en Faire-part, discussiëren de makers van de films, Anne Reijniers en Rob Jacobs, met theatermakers en andere kunstenaars over de verbeelding van het Nederlandse slavernijverleden en over een zwarte beeldtaal in de kunst. The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival

vrijdag14.06
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Lezing en debatholland-festival
William Kentridge & Walid Raad
Vrijdag 14 Juni 2019 20:00

William Kentridge en de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad delen in hun werk een sterke betrokkenheid bij de stad waarin ze wonen, respectievelijk Johannesburg en Beiroet. Die steden keren vaak terug in hun videowerk, installaties, animaties, foto’s en performances. De aanwezigheid van Kentridge in het Holland Festival en Let’s be honest, the weather helped, de solotentoonstelling van Raad in het Stedelijk, bieden bij uitstek de gelegenheid de twee kunstenaars met elkaar in gesprek te laten gaan. Een bijzondere ontmoeting, waarbij ze spreken over de zoektocht naar het vinden van passende vormen van expressie, de invloed van geweld op lichaam en geest en het werken met een alter ego.

hollandfestival

van vr14.06
t/m za15.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 14 Juni 2019 21:00
t/m Zaterdag 15 Juni 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’ Dit jaar is Faustin Linyekula een van de twee associate artists van het Holland Festival.

hollandfestival

zaterdag15.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Literatuurholland-festival
Landloos
Zaterdag 15 Juni 2019 17:00

Kunt u zich een leven voorstellen in een land dat niet van u is, omdat anderen het hebben ingenomen? In Faustin Linyekula’s Not Another Diva ... vraagt een van de actrices zich af hoe ze in zo’n land kan dromen over een toekomst voor zichzelf en haar omgeving. Mister Motley – een online tijdschrift dat beeldende kunst en leven aan elkaar knoopt – en Holland Festival stellen vanaf 8 april 2019 een rubriek samen over landloosheid. Met wekelijks nieuwe artikelen over utopisch denken, interviews met festivalkunstenaars, fotoreportages van stukken Nederlands niemandsland, reisverslagen over landen die niet meer bestaan en essays over hoe kunst zich nooit laat beperken door landsgrenzen. Deelnemende schrijvers en kunstenaars zijn onder anderen: Vamba Sherif, Gijs Frieling, Ilias Mahtab, Bernke Klein Zandvoort en Kiedes van Wouden. Deze serie wordt afgesloten met een bijeenkomst op 15 juni waarin we samen met u, schrijvers en kunstenaars de balans opmaken.

hollandfestival

van vr21.06
t/m za22.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Cion; Requiem of Ravel’s Bolero - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Aangrijpend danstheater over professionele rouwer)
Vrijdag 21 Juni 2019 20:30
t/m Zaterdag 22 Juni 2019

Toloki is een rouwer van beroep in een grote, gewelddadige stad in Zuid-Afrika. Tegen betaling biedt hij troost aan families die het slachtoffer zijn geworden van geweld, rassenhaat en armoede. Toloki – hoofdpersoon in de romans Ways of Dying (1995) en Cion (2007) van auteur Zakes Mda – komt tot leven in de dansvoorstelling Cion; Requiem of Ravel’s Bolero van de internationaal gelauwerde danser-choreograaf Gregory Maqoma. Met Toloki als inspiratie en acht dansers uit zijn Vuyani Dance Theatre, buigt Maqoma zich over de donkere geschiedenis van zijn geboorteland. Als voorstudie voor Cion maakte Maqoma Requiem Request bij William Kentridges The Centre for the Less Good Idea, te zien in theater Frascati. Hierin gebruikte Maqoma de Bolero als  muzikale inspiratie. Concept, choreografie, dans: Gregory Maqoma. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival

zaterdag22.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Lezing en debatholland-festival
Afropean - The Welcome Table
Zaterdag 22 Juni 2019 12:00

Hoe kunnen we de overheersende narratieve structuren van dit informatietijdperk ontregelen? Afropean – een multidisciplinair online magazine over de sociale, culturele en esthetische aspecten van de vermenging van zwarte en Europese cultuur – organiseert samen met Holland Festival een symposium waar verschillende antwoorden op deze vraag ge­ presenteerd worden. Aan bod komen onder andere spiritualisme, graffiti en griot­storytelling. Een dag met uiteenlopende events, zoals paneldiscussies, gesprekken en meer. The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land.

hollandfestival