In verband met de uitbraak van COVID-19 zijn veel van de activiteiten die in deze agenda vermeld staan uitgesteld of afgelast. Raadpleeg de website van de organisator voor meer informatie.

Woensdag 19 Februari 2020

van ma17.02
t/m vr21.02
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Kirina van Faso Dance Theatre / Serge Aimé Coulibaly

De Burkinese danser-choreograaf Serge Aimé Coulibaly maakt een voorstelling over ‘de vluchtelingencrisis’, of liever: migraties van mensen. Uitgangspunten: een Afrikaans oorlogsverhaal én de eerste verklaring van de rechten van de mens - niet die van Génève, maar die van Mali. Met zijn Afrikaanse cultuur als bron van inspiratie, maakt Coulibaly voorstellingen over de wereld van nu. Kirina gaat over de huidige ‘vluchtelingencrisis’ in het westen en de berichtgeving en het politieke discours die daardoor op gang zijn gebracht. De voorstelling ontleent zijn titel aan de Slag bij Kirina, die wordt naverteld in het 13e eeuwse Epos van Sundiata – het nationale epos van Mali. Het is het verhaal van het ontstaan van het Mandinkavolk en zijn tocht naar de toekomst. In datzelfde epos staat het ‘Handvest van de manden’, door velen gezien als een eerste versie van de verklaring van de mensenrechten. Lang voor de Europese versie die volgde op de Franse Revolutie, zo’n 500 jaar later.

utrecht amsterdam rotterdam

van zo16.02
t/m zo22.03
Nederland, Amsterdam - Galerie 23 - Tentoonstelling
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)

Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”

galerie23