Met de avondlockdown van november/december 2021 zullen verschillende activiteiten die in deze agenda vermeld staan uitgesteld of afgelast zijn. Misschien dat er activiteiten naar de middag zijn verplaatst of alleen online plaatsvinden. Raadpleeg daarom de website van de organisator voor meer informatie.

 

Dinsdag 30 November 2021

van za20.11
t/m vr31.12
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Remy Jungerman - Behind the Forest

Het Stedelijk Museum presenteert vanaf 20 november Remy Jungerman. Behind the Forest, met werk van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat speciaal is gemaakt voor de tentoonstelling. In Jungermans sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname, en woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde in 1990 naar Amsterdam om een vervolgstudie te doen aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst. Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’) ook bekend als de Brooskampers, die onder leiding van graman (opperhoofd) Broos ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk. De tentoonstellingstitel Behind the Forest is een directe verwijzing naar de Bakabusi mensen. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden.

stedelijkmuseum

van zo28.11
t/m vr28.01
NL, Hilversum - Afropolitan Luxury - Tentoonstelling
Emergence in nieuwe Afrikaanse kunst galerie

5 opkomende hedendaagse kunstenaars uit de Democratische Republiek Congo (DRC) te Kinshasa in de expositie EMERGENCE. De kunstenaars zijn Jonathan Zengwa, Lisa Mbumba, Arnold Oleko, Emmanuel Gesalo en Jonathan Zatu. De tentoonstelling is gecureerd door mij, juriste Tsehai Aarten, de Ethiopisch-Nederlandse oprichter van Afropolitan Luxury. De kunstenaars presenteren een Congo rijk aan levendigheid en kleur, bezoedeld door politiek en strijd, maar altijd vol optimisme en trots. Tsehai informeert daarnaast de bezoekers over de akelige historische waarheden over hoe Congo van hun kunst is leeggeroofd door het Westen en hoe de grote internationale musea zoals “Tate Modern" in Londen is gefinancierd over de rug van Congo; door de uitbuiting van plantagearbeiders door het half-Nederlandse bedrijf Unilever. AFROPOLITAN LUXURY wil toonaangevend en kritisch zijn, de kunstenaars en hun werk als luxe merk promoten en in de markt zetten en ver uit de buurt blijven van de stereotiepe wereldwinkelsfeer dat nog te vaak rond Afrika heen hangt. Afrikaanse kunstenaars hoeven gelukkig niet langer te wachten tot ze “ontdekt’ worden door witte kunstkenners om op internationaal vlak waarde te creëren. Er is een groeiend aantal Afrikanen in de diaspora die Afrikaanse hedendaagse kunst naar Europa halen en vanuit diepe overtuiging de werken zodanig in de markt zetten dat een steeds groter publiek bereid is om goed te betalen voor Afrikaanse hedendaagse opkomende kunst. De galerie zal in de toekomst ook Afrikaanse modemerken en interieur merken presenteren. De galerie is open op maandag, dinsdag, zaterdag en zondag of op afspraak.

website in ontwikkeling

van za16.10
t/m zo06.03
Nederland, Den Haag - Fotomuseum Den Haag - Tentoonstelling
De wereld volgens Roger Ballen

Het zijn de marge van de samenleving en de schaduwkant van de menselijke geest die de wereldberoemde fotograaf en kunstenaar Roger Ballen (Amerikaan, woont en werkt in Johannesburg, Zuid-Afrika) altijd al hebben gefascineerd. Met zijn zwart-wit fotoserie Platteland heeft hij in 1994 internationaal indruk gemaakt. De foto’s toonden de grimmige realiteit van arme witte Zuid-Afrikaners, een groep die ondanks alle privileges gedurende de Apartheid in erbarmelijk omstandigheden leefden. In de loop van zijn carrière start Ballen met het maken van installaties, waarbij hij de macabere realiteit vermengt met decorstukken. Mensen, poppen, ratten en reptielen figureren tegen een achtergrond met tekeningen van primitieve figuren. Met deze uitgesproken ‘Ballenesque stijl’ creëert Ballen zijn eigen universum en is hij uitgegroeid  tot een cultfiguur, juist ook onder de jongere generaties. Dit retrospectief nodigt uit tot dwalen door de psyche van Roger Ballen en doet je afvragen: wat is echt?

meerinfo