Maandag 09 December 2019
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Congo Tales - Told by the people of Mbomo - Exhibition with photographs by Pieter Henket for Tales of Us
Congo Tales tells the stories and myths of the inhabitants of the Congo basin, the world’s second-largest tropical rainforest, after the Amazon. Tales of Us has been working on Congo Tales in this region of Africa for the past five years. The initiators behind the organisation – producers Eva Vonk and Stefanie Plattner – invited Dutch portrait photographer Pieter Henket to collaborate on the project. Working with local inhabitants, the team has created a large series of photographs which they are now using to draw attention to this largely unknown rainforest and those who call it home. Henket’s filmic and surrealistic portraits bring to life the magic and mysteries of this region, which is so important to the planet.
HELENDE KRACHT - Winti, sjamanisme en meer
Ieder mens streeft naar geluk en gezondheid. De manier waarop we dat bereiken, verschilt. De grote tentoonstelling HELENDE KRACHT presenteert vanaf 12 juli genezingstradities van over de hele wereld. Met objecten uit de Noordpoolgebieden tot Zuid-Amerika samengebracht met werk van hedendaagse kunstenaars als Damien Hirst en Marina Abramović. Zit je niet lekker in je vel, dan ligt een doktersbezoek voor de hand. Sommige mensen wenden zich tot behandelmethodes die veelal terug te voeren zijn op eeuwenoude tradities. HELENDE KRACHT laat een scala aan ritueel specialisten en genezingspraktijken zien die voor veel mensen in de wereld belangrijk zijn. Het aanbod is enorm: van winti en ayahuasca tot sjamanen en heksen. Ga mee op een spirituele reis. Bewonder de bijzondere volkenkundige collecties met magische buidels vol geneeskrachtige stoffen, betekenisvolle sieraden en sjamanenmantels. Verbaas je over de vele amuletten uit de hele wereld: van Groenland tot Pakistan en van Mexico tot Tibet. HELENDE KRACHT brengt verschillende werelden bij elkaar. Ook kunstenaars laten zich inspireren door het thema healing. De tentoonstelling brengt objecten uit eigen collectie samen met werk van (hedendaagse) kunstenaars van onder andere Damien Hirst, Remy Jungerman, Joseph Beuys en Marina Abramović. Thami Mnyele Foundation alumni Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe) presents his drawings 'Zviyera Yera (taboos)' as part of this exhibition. The drawings 'Zviyera Yera (taboos)' show the relationship between the observable world and the world of the ancestors.
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
New exhibition: 50 year old Nigerian artworks come to Leiden
Aart Rietveld arrived in Nigeria in the early 1970s to work as a history teacher in the village Toro. There, selected boys followed a five-year course to become a schoolmaster. They resided in the Teacher’s College and when lessons were over they spent time playing football and doing athletics. There were also a Fellowship of Christian Students and a Muslim Students’ Union. At the end of 1971, Rietveld made a surprising discovery. Behind an old door he found a stash of artworks painted by ex-students. The school principal told him: “Do with the papers whatever you want,” so when it was time to return to the Netherlands, he took the paintings with him. And now they can be seen in Leiden. The works feature painted huts and the life of working mothers, e.g. a group of women going about their business, with two small men walking behind them, a painting of a beautiful lady, ready to go shopping. The largest painting is a portrait of Yakubu Gowon, the head of state during the Nigerian-Biafran civil war (1967-1970). Alongside the paintings, a series of photographs of students, teachers, and their work inside and outside the classroom are on display. Other themes include life at Toro, festivals in Jos and Bauchi, life in small villages, farmers and cattle, a truck accident and the 1973 Pan African Games. In sum, this exhibition provides a glimpse of life in this particular part of Nigeria between 1970 and 1973.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
On-Trade-Off: The Weight of Wonders
Vanaf 16 november tonen we in samenwerking met Cargo in Context de thematische tentoonstelling The Weight of Wonders rond het bijzondere artistieke traject On-Trade-Off dat is geïnitieerd door de kunstenaarsinitiatieven Picha (Lubumbashi, DRC) en Enough Room for Space (Brussel, BE). De expo laat het werk zien van o.a. Maarten Vanden Eynde & Musasa, Marjolijn Dijkman en Sammy Baloji.
Sammy Baloji, George Senga, Daddy Tshikaya, Musasa and Jean Katambu are amongst the DRC artists exploring the most important resource for ‘green energy’, lithium. But why are local communities neglected? A series of new individually and collectively made artworks are part of this project involving the Amsterdam-based Cargo in Context and Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in collaboration with the Thami Mnyele Foundation and Amsterdam Art Weekend, the Lubumbashi Biennal, Galerie Imane Farès (France) and Contour Biennal Mechelen (Belgium). The research project was initiated by Picha in Lubumbashi and Enough Room for Space in Brussels. Senga is the winner of the 2019 Thami Mnyele Award.
Art goes market! David Bade and Shaun Ellison
Kers Gallery and its artists are always looking for new ways to question and challenge art its environs. In the upcoming project, the gallery artists David Bade (Curaçao, 1970) and Shaun Ellison (South Africa, 1984) reach beyond the safe walls of the exhibition space to allow the process of creation to interact with the street market outside the gallery. In this way, the artists observe and interact with everyday life, thus allowing it to act as input for their creative work. Bade and Ellison are turning the gallery space into a working art studio and an exhibition space.
Read more at kersgallery.com Read more about David Bade and Shaun Ellison
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).