Maandag 18 Februari 2019
Seminar: The Pioneers (Voortrekkers) monument in Pretoria. Classical ideals and Afrikaner ideologies
Maandag 18 Februari 2019 15:30 - 17:00
Commissioned by Afrikaners, this Art Deco structure measuring 40 x 40 x 64 metres is the largest monument in South Africa and has provoked strong responses from the country’s different peoples – from unconditional adulation to calls for its demolition. With a colossal frieze at eye level, the monument enshrines the ultimate version of the Afrikaner myth of the ‘Great Trek’ of 1835-52, including the journeys, conquests and rites of the Boer pioneers who became known as the Voortrekkers. Yet, despite its prominence, the monument has received remarkably little academic attention and no in-depth and question-driven art-historical study of this exceptional frieze (one of the largest of its kind in the world). In this lecture, Prof. Rolf Michael Schneider, LM Universität München, will address this remarkable lacuna.
Drawing from untapped primary (mainly Afrikaans) material, Prof. Schneider will address the question of how 17 years of Voortrekker memory and history were transformed into a frieze, 92 metres long and 2.3 metres high, chiselled from Carraran marble in the Italian city of Florence.The seminar is open to academics, students and anyone with a general interest in this subject. We particularly welcome colleagues from fields such as (Classical) archaeology, Art History, (African) History, Cultural Anthropology and Sociology. The seminar is organized by the Africa Studies Centre and Luris.
Sign of the Times: mad as hell: Internationaal Theater Amsterdam / De Balie met Antjie Krog, Gerard Spong e.a.
Maandag 18 Februari 2019 20:00 - 22:00
Kan grote, historische onrechtvaardigheid ooit worden rechtgezet? Is er een weg mogelijk voorbij de woede of moeten we dat helemaal niet willen? Samen met de wereldberoemde Zuid-Afrikaanse dichter Antjie Krog en topadvocaat Gerard Spong verkennen we de grenzen tussen woede, schuld en verzoening. Als geen ander vangt de wereldberoemde Zuid-Afrikaanse dichter Antjie Krog de woede die haar land in zijn greep houdt in haar sterk geëngageerde en veelbekroonde werk. Speciaal voor Sign of the Times schrijft Antjie Krog een verhaal over woede, wraak en vergeving in het hedendaagse Zuid-Afrika. Samen met Antjie Krog en Gerard Spong reizen we vanuit de context van Zuid-Afrika naar het Nederland van nu. Hoe zit het met de woede over de koloniale erfenis hier in Amsterdam? Een avond vol poëzie, theater en gesprek tussen twee kritische denkers. Sign of the Times: woede en vergeving is onderdeel van Lieve Stad, het stadsfestival van Internationaal Theater Amsterdam. Tijdens Lieve Stad, presenteren we ontmoetingen met andere culturen die verfrissende perspectieven bieden. Het festival – geïnspireerd door de woorden van voormalig burgermeester Eberhard van der Laan – is ónze liefdesverklaring aan de stad Amsterdam en haar inwoners.
Raquel van Haver - Spirits of the Soil
Het Stedelijk Museum toont dit najaar in 6 zalen nieuw werk van de jonge Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver. Spirits of the Soil is een nieuwe serie monumentale schilderijen speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling. Het is Raquel van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. Speciaal voor het Stedelijk Museum maakte Van Haver een nieuwe serie monumentale schilderijen waaronder het reusachtige werk We Don’t Sleep As We Parade All Through The Night (4 bij 9 meter). Daarin verbeeldt zij op een expressieve manier haar ervaringen in de Bijlmermeer Amsterdam, waar zij woont en werkt, en reflecteert zij op haar verblijf in de ‘barrios’ en ‘favelas’ van megasteden in de Caraïben, Afrika en Latijns-Amerika. De kunstenaar maakt naar eigen zeggen ‘luide’ schilderkunst waarin ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukt, met empathie voor de groepen in de marge van de samenleving. Raquel van Haver won onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018. Het nieuwe ensemble van schilderijen Spirits of the Soil vindt zijn oorsprong in een reis die Van Haver in 2017 maakte naar Lagos, Nigeria op uitnodiging van de African Artists Foundation.
Nubië Land van de Zwarte Farao’s
Vanaf 16 december 2018 presenteert het Drents Museum de grote internationale archeologische tentoonstelling Nubië - Land van de Zwarte Farao’s. Farao’s uit Egypte kennen we allemaal. Maar dat ten zuiden van Egypte - in het Nijlgebied van het huidige Soedan – koningen en farao’s woonden die de macht van de Egyptenaren evenaarden, is minder bekend. Met deze tentoonstelling toont het Drents Museum het mysterie van het oude Nubië en maakt het publiek kennis met de schatten van de Nubiërs. Ruim 300 objecten - afkomstig uit de Nubische collectie van het Museum of Fine Arts, Boston - komen hiervoor naar Assen toe. In de expositie staat de periode tussen 750 en 664 v. Chr. centraal. In deze periode veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s. Absolute topstukken zijn de vondsten uit de piramide van koning Taharqo uit 664. v. Chr. en prachtige gouden sieraden uit andere Nubische piramiden, waaronder van de Nubische koninginnen van de koningen Pianhky en Shebitka.
Muziekvoorstelling De Uitdaging 2019 - Kris Berry + Minyeshu
Begeleid door Thijs Borsten en zijn band maken twee zangers uit verschillende muzikale werelden kennis met elkaar en elkaars repertoires. Beide gasten vertellen aan de hand van foto’s en filmpjes iets over hun leven en waarom ze in de muziek terecht zijn gekomen. Ze zingen een liedje uit hun diepste herinnering en samen liedjes uit elkaars repertoire. Samen voeren ze een speciale versie van een bekend Nederlands nummer uit. Kris Berry is een Curaçaose zangeres en songwriter. In 2011 werd ze door Radio 6 uitgeroepen tot hét Soul & Jazz talent en stond ze op het North Sea Jazz Festival.De Ethiopische zangeres Minyeshu combineert Ethiopische dansmuziek met westerse elementen. Minyeshu begon haar carriere bij het grootste dans- en muziekgezelschap van Ethiopië: het Nationale Theater. Ze zong bij de band Ambassal en met Marco Borsato op Friends for War Child. Er volgden projecten met o.a. Zoumana Diarra, Het Nederlands Blazers Ensemble, Metropole Orkest, New Cool Collective en Youssou N’Dour. Thijs Borsten maakt muziektheatervoorstellingen en verzamelt daarvoor al jaren bijzondere artiesten met unieke stemmen en bijzondere verhalen.
Alex Mawimbi (Kenia): Self-Referential - Solo exhibition
Opening Sa 26 jan 16.00-18.00 by Pauline Burmann (chair Thami Mnyele foundation, curator). Alex Mawimbi will present the performance 'On the Masaii Market and Ambivalence'. Gallery SANAA is proud to present the first solo exhibition of Alex Mawimbi in the Netherlands. Alex Mawimbi will show several series of drawings in this exhibition: Drawings with African Objects, Peacock drawings, and Tree drawings series. The title of the solo is Self-Referential "'I have chosen this because my drawings are self-referential and although I am a black, African female artist, I find myself akin to the minimalist movement of the 1960's, which was largely self-referential." Mawimbi will also show sculptures for the first time. Furthermore the vidoes 'On fait ensemble' and 'The Warrior' will be screened.
Santu Mofokeng - Stories
Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de eerste democratische verkiezingen in Zuid-Afrika plaatsvonden en Nelson Mandela werd gekozen tot president. De Zuid-Afrikaanse fotograaf Santu Mofokeng(1956) legde het dagelijks leven tijdens de apartheid en daarna vast. Foam presenteert een grootschalig retrospectief met een selectie van zijn belangrijkste visuele essays en veel ongepubliceerde werken uit de privé-archieven van de kunstenaar.
De tentoonstelling Santu Mofokeng - Stories brengt een aantal belangrijke fotografische essays samen van Mofokeng, gemaakt in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Onderdeel van de tentoonstelling is Mofokengs eerste en meest gevierde beeldverhaal Train Church (1986): een verslag van de spontane religieuze rituelen die plaatsvonden in de forensentrein tussen Soweto en Johannesburg. Andere (veelal onbekende) foto’s verbeelden het leven in de townships Soweto en Dukathole; politieke protesten die de opmaat vormden voor de afschaffing van apartheid; en de historische verkiezing van Nelson Mandela tot president in 1994. Samen verhalen de series de invloed van een snel veranderend politiek klimaat op het dagelijks leven in Zuid-Afrika . Mofokeng – zelf opgegroeid in Soweto – fotografeerde verschillende Zuid-Afrikaanse gemeenschappen van dichtbij en van binnenuit. Met de jaren construeerde hij een genuanceerd en dynamisch portret van een complexe maatschappij in staat van verandering.
Paspoort Amsterdam met Shishani Vranckx
Ze is de koningin van de Namibische muziekscene en de rijzende ster van de Nederlandse: Shishani Vranckx, geliefd om haar zachte, zwoele stem. Tijdens Lieve Stad, geeft ze drie intieme concerten in de Pleinfoyer. Paspoort Amsterdam is de nieuwste muziektheatervoorstelling van Namibisch/Belgische singer-songwriter Shishani: een persoonlijke reflectie op tien jaar leven in Amsterdam, de stad waar ze in 2009 als jonge twintiger neerstreek met grootse dromen. Tien jaar later heeft de stad een ander gezicht. Zij ook. Vele politieke, sociale en persoonlijke ontwikkelingen hebben inmiddels plaatsgevonden. En ook de vele reizen naar haar geboorteland Namibië zijn van grote invloed op haar steeds veranderende relatie met ‘haar stad’, Amsterdam. Paspoort Amsterdam is een intieme smeltkroes van verhalen, songs en soundscapes. Een muzikale vertelling over de communities, de straten, en stadsdelen die haar vormde; een ‘coming of age’ als mens en als creatieveling in deze stad.Paspoort Amsterdam is onderdeel van Lieve Stad, het stadsfestival van Internationaal Theater Amsterdam. Tijdens Lieve Stad, presenteren we ontmoetingen met andere culturen die verfrissende perspectieven bieden. Het festival – geïnspireerd door de woorden van voormalig burgermeester Eberhard van der Laan – is ónze liefdesverklaring aan de stad Amsterdam en haar inwoners.
Movies that Matter on Tour - Welcome to Sodom
Waar gaat je weggegooide telefoon of computer naartoe als je een nieuwe hebt gekocht? Waarschijnlijk komt hij terecht in Agbogbloshie in Ghana. Deze gigantische stortplaats is een van de meest giftige plekken ter wereld. Hier ligt rond de 250.000 ton elektronisch afval uit westerse landen. Op deze gevaarlijke plek werken en leven meer dan 6000 mannen, vrouwen en kinderen. Christian Krönes. Oostenrijk, 2018 . Documentaire, 90 min. Engels ondertiteld.