Dinsdag 21 Januari 2020
Promotie: Bedrijfskenmerken, zakelijke omgeving en prestaties van niet-traditionele agrarische MKB exporteurs in Ghana
Dinsdag 21 Januari 2020 16:00 - 17:30
Promovendus: ms. R (Rita) Abban. Promotor: Onno prof.dr. SWF (Onno) Omta. Copromotor: prof. dr. JBK Aheto & dr VE Scholten. Organisatie: Wageningen University, Business Management & Organisation
Samenvatting: Landbouw en agribusiness worden als essentieel beschouwd voor de ontwikkeling van de economieën in Sub-Sahara Afrika (SSA). Om deze reden heeft de Afrikaanse Unie strategische interventies (programma's / strategieën) in kaart gebracht met als doel het verbeteren van de landbouw- en agribusinessomgeving en uitbreiding van de export van niet-traditionele agrarische producten. Voor Ghana is dit vooral van groot belang, want in 2019 is Ghana door het Internationaal Monetair Fonds geïdentificeerd als één van de drie snelstgroeiende SSA-economieën met een jaarlijkse groei van het GDP van 7,6%. Door middel van een aantal studies over NTAE-MKB bedrijven (Midden- en Kleinbedrijven in de Non-Traditional Agricultural Exports sector) beantwoordt het proefschrift de centrale onderzoeksvraag gebaseerd op de Resource Based View (RBV), Supply Chain Management (SCM) en netwerk theorie: Welke kenmerken (met name de mogelijkheden, de middelen en de netwerkrelaties) van NTAE MKB-bedrijven binnen hun zakelijke omgeving zijn positief gerelateerd aan hun exportprestaties? De belangrijkste bevindingen zijn dat de NTAE MKB-bedrijven de sterkste netwerken hebben opgebouwd met hun toeleveranciers (de upstream supply chain activiteiten), maar meer middelen en capaciteit moeten inzetten voor het versterken van de relaties met hun internationale klanten ( de exportkant, de downstream supply chain activiteiten).
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
BITTER Chocolate Stories - Kinderverhalen over cacaoplantages in West-Afrika
Er werken meer dan 2 miljoen kindarbeiders op de cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. Tienduizenden kinderen zijn slachtoffer van gedwongen arbeid en mensenhandel voor de productie van cacao. Wie zijn deze kinderen en waarom werken ze daar? Zes kinderen vertellen in BITTER Chocolate Stories hun verhaal: Valerie, Mohamed, Catherine, Bassirou, Sarata en Issaka. Zij zorgen ervoor dat wij, de chocoladeconsumenten, duizenden kilometers verderop de chocola kunnen eten waar we zo van houden. We nemen je mee naar de cacaoplantages en vertellen we hun verhalen en die van hun ouders, van de cacaoboeren, en de mensen die zich inzetten om kinderarbeid te stoppen. BITTER Chocolate Stories is een samenwerking tussen fotografe Joana Choumali, journaliste Marijn Heemskerk, madame Bernadette Ouédraogo voorzitter van GRADE-FRB, Paradox en Tony’s Chocolonely.
Lubaina Himid (UK / Zanzibar) - The Grab Test
De Britse kunstenares Lubaina Himid (Zanzibar, 1954) is een van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Himid was in de jaren ’80 een centrale figuur binnen de ‘British Black Arts Movement’. Deze kunstenaarsbeweging eiste meer zichtbaarheid en erkenning voor Zwarte kunstenaars en de Zwarte identiteit in het algemeen. In haar werk houdt Himid zich sindsdien met dit onderwerp bezig. Met schilderijen, collages, tekeningen en textielwerken stelt ze de onzichtbaarheid van Zwarte mensen— in het bijzonder vrouwen —binnen de Westerse cultuur ter discussie. The Grab Test is Lubaina Himids eerste solotentoonstelling in Nederland, waarbij zowel nieuw als bestaand werk is samengebracht (te zien op locatie Hal). The Grab Test is de titel van de gehele tentoonstelling, maar ook van het werk dat ze speciaal voor het Frans Hals Museum maakte: een monumentaal werk van beschilderde Nederlandse waxstoffen. Himid maakte dit werk in dialoog met 17e-eeuwse damasten uit de collectie van het Frans Hals Museum (te zien op locatie Hof). Waar de wit in wit gewoven damasten voorzien zijn van motieven en ontwerpen die refereren aan de rijkdom en de culturele beeldvorming uit de 17e eeuw, handelen Himids motieven over de schoonheid en de rijkdom van de dagelijkse ervaringen van de vrouwen die de Nederlandse waxstoffen kopen en dragen.
Dear Winnie - Musical
Een voorstelling van 9 zwarte vrouwen, muziek vol kracht, hoop en strijdlustigheid. Tijdens de anti-apartheidsstrijd stuurde ANC-verzetsstrijder Maurice Mthombeni een brief aan pleitbezorger en vertrouwenspersoon Winnie Mandela. De apartheidsregering onderschepte de brief en publiceerde die in de nationale krant van Zuid-Afrika, om zo tweespalt te zaaien binnen de verzetsbeweging ANC. Maurice Mthombeni vluchtte naar Europa en zette vandaaruit de strijd verder. Hoe is het om vrouw, zwart en activist te zijn? Wanneer kom je in opstand voor erkenning, rechtvaardigheid en eis je je plek op? In Dear Winnie, worden de verhalen van negen actrices, zangeressen en performers met Afrikaanse roots (uit o.a. Zuid-Afrika, Kameroen, Ghana, Suriname en de Caraïbische eilanden ) verweven met dat van Winnie Mandela. Verhalen over een gedeelde geschiedenis, verbonden aan die van Nederland, vol kracht, meedogenloos eerlijk en met kiemen van inspiratie en hoop.
Fixing Shadows - werk van Eric Gyamfi (Ghana)
Foam presenteert de tentoonstelling Fixing Shadows met het werk van Eric Gyamfi (1990, GH), die door een internationale jury is geselecteerd als de winnaar van de Foam Paul Huf Award 2019. Door middel van storytelling positioneert Eric Gyamfi zijn eigen verleden binnen een universele ervaring van verbondenheid. Zijn zelfportretten en dagboekachtige installaties over zijn eigen nomadische bestaan zijn uiterst persoonlijk, maar overstijgen tegelijkertijd de individuele ervaring. De kunstenaar gebruikt een scala aan beeldtechnieken om gestalte te geven aan herinneringen die het midden houden tussen autobiografisch en fictief. Zijn werk bestaat uit collages, tekst, geluid en foto’s die werden ontwikkeld volgens uiteenlopende procedés, zoals cyanotypie en zeefdruk. Foam nodigde Gyamfi uit om zijn beeldverhalen te vertalen naar de muren van het museum. De resulterende installaties bevragen de betekenis van een fotografisch beeld als weergave van de werkelijkheid of vastlegging van een persoonlijke herinnering. In plaats daarvan wordt de foto gepresenteerd als een krachtig maar ambigu middel om verhalen te vertellen – of ze nu waar zijn of niet.
Para
Negen jaar na hun internationaal bejubelde theaterhit Missie gaan auteur David Van Reybrouck, acteur en theatermaker Bruno Vanden Broecke en regisseur Raven Ruëll opnieuw samen aan de slag. Na de missionaris in Missie, laat David Van Reybrouck in deze nieuwe monoloog de militair aan het woord. Hij duikt daarvoor in een vergeten brok recente geschiedenis, de grootschalige Belgische militaire interventie in Somalië in 1992-93. Van Reybrouck doorploegde archieven en publicaties en interviewde paracommando’s die deelnamen aan deze missie, zowel officieren als gewone soldaten. Para wordt aanklacht noch lofzang, maar onderzoekt de complexe tragiek van ‘internationale vredesoperaties'. Een verhaal over idealisme en onvermogen, over nobele doelstellingen en smerige praktijken. Deze voorstelling wordt niet boventiteld, maar Bruno Vanden Broecke speelt de voorstelling ook in het Frans.
Para
Negen jaar na hun internationaal bejubelde theaterhit Missie gaan auteur David Van Reybrouck, acteur en theatermaker Bruno Vanden Broecke en regisseur Raven Ruëll opnieuw samen aan de slag. Na de missionaris in Missie, laat David Van Reybrouck in deze nieuwe monoloog de militair aan het woord. Hij duikt daarvoor in een vergeten brok recente geschiedenis, de grootschalige Belgische militaire interventie in Somalië in 1992-93. Van Reybrouck doorploegde archieven en publicaties en interviewde paracommando’s die deelnamen aan deze missie, zowel officieren als gewone soldaten. Para wordt aanklacht noch lofzang, maar onderzoekt de complexe tragiek van ‘internationale vredesoperaties'. Een verhaal over idealisme en onvermogen, over nobele doelstellingen en smerige praktijken. Deze voorstelling wordt niet boventiteld, maar Bruno Vanden Broecke speelt de voorstelling ook in het Frans.
Adorned - The Fashionable Show
De tentoonstelling Adorned - The Fashionable Show presenteert intrigerende en uitdagende mode-gerelateerde fotografieprojecten gemaakt door een nieuwe generatie beeldend kunstenaars. Ze werken allemaal met mode, maar de meesten zijn geen uitgesproken modefotografen. Voor hen gaat mode en stijl in de eerste plaats om persoonlijke expressie waarbij identiteit, diversiteit en politiek en sociale inclusiviteit onlosmakelijk een grote rol spelen. Sommige kunstenaars uit de tentoonstelling zijn al ontdekt door gerenommeerde modemerken, anderen blijven werken vanuit hun eigen gemeenschap: uitgesproken, uitdagend, kritisch of provocerend, maar altijd zeer relevant in een tijd die wordt gekenmerkt door fundamentele machtsverschuivingen waarin toegang, diversiteit en identiteit centraal staan –een verschuiving die nergens zo zichtbaar en zo uitgesproken is als in de wijze waarop wij ons kleden en presenteren. DEELNEMENDE KUNSTENAARS o.a.: Justin Dingwall (Zuid-Afrika), Casper Kofi (Nederland), The Sartists (Zuid-Afrika), en vele anderen
Revolution Rap - Congolisation
Voor de Expo Revolution Rap onderzocht Coopération Éducation Culture (CEC) hoe rap het artistieke en sociale landschap op het Afrikaanse continent op zijn kop heeft gezet. Deze reizende en interactieve tentoonstelling introduceert de recentste denkpistes rond rap en de relatie met Afrika, haar bronnen en links, vooral binnen Europa. Elk onderdeel wordt geïllustreerd met portretten van artiesten, referenties binnen hun land, hun woorden maar ook hun clips en artwork, aangezien ook die laatste een belangrijk deel uitmaken van het muzikale corpus. Een veertigtal jaar na de ontstaansdatum, midden jaren ’70, is ‘hiphop’ een begrip geworden. Rap werd, nog meer dan de andere disciplines binnen hiphop, opgepikt en verder verspreid binnen massaculturen, waardoor de discipline steeds verder verwijderd lijkt van haar oorspronkelijke principes (geweldloosheid, solidariteit, openheid ten opzichte van de Andere, …). Hoewel veel Amerikaanse artiesten ownership claimen, vond rap zijn oorsprong op het Afrikaanse continent, binnen Afrikaanse culturen, en zagen de eerste rapgroepen het licht in de hoofdsteden van Afrika. Ondertussen is rap uitgegroeid tot een gigantische beweging én begeleidde het genre de afgelopen twintig jaar allerlei vormen van strijd en sociale veranderingen.
‘Highlighting Skin’ - Michael Kirkham en Ina van Zyl
Een ontmoeting tussen licht en huid: zo kun je de schilderijen van Ina van Zyl (Zuid-Afrika) en Michael Kirkham (UK) omschrijven. Voor beide kunstenaars is de huid het dunne grensvlak tussen binnen en buiten – kwetsbaar, gehavend en soms glanzend in het licht. Het leven van de figuren in de schilderijen van Kirkham en Van Zyl speelt zich vooral onderhuids af. In de tentoonstelling Highlighting Skin komen de werken in één ruimte samen. Uitgangspunt is het gelijknamige essay van Ernst van Alphen, die ook de werken voor de tentoonstelling koos. De dubbeltentoonstelling komt voort uit een samenwerking tussen Galerie Onrust, Galerie Gerhard Hofland en De Ketelfactory. Het idee is van Boudi Eskens van Galerie Onrust, Amsterdam.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night. Mamady Kouyate will be absent for another two weeks. In his stead, his bandmates are showcasing some of their own projects.10:00pm
Positions #5 - Telling Untold Stories
Curators: Nick Aikens, Evelien Scheltinga (assistent curator). A fresh perspective on the art scene in the Netherlands. For the fifth edition of the exhibition series Positions, the Van Abbemuseum includes new and recent work by five artists living and working in the Netherlands. These solo presentations, shown in dialogue with one another, constitute some of the most compelling artistic practices being made in the country today. With Mounira al Solh, Mercedes Azpilicueta, Anna Dasović, Em’kal Eyongakpa (Cameroon, 1981) and Quinsy Gario. Having presented their work abroad, they are now making their museum solo debuts in the Netherlands. The artists in Positions #5 work with different forms of storytelling, witnessing and giving testimony. They do this in relation to forgotten, marginalised or silenced histories. These stories span nineteenth-century novels in Argentina, voices from the rivers of Cameroon or the 1969 uprisings in Curaçao. They range from deeply personal accounts to classified state documents. The stories the artist's work with are mediated through diverse and imaginative formats. Tapestries, embroidery, hand-crafted dolls and sound compositions can all be seen, heard and felt throughout the series of exhibitions. Taken together Positions #5: Telling Untold Stories invites visitors to experience and encounter stories in myriad ways.
Roots & Routes 10 years Galerie Sanaa
Jubileumexpositie waar hedendaagse kunst van Afrikaanse, Nederlandse en Midden-Oosten kunstenaars, is samengebracht in 1 expositie. SANAA laat al 10 jaar deze combinatie zien, waarbij verschillende culturen en beeldtalen samenkomen, hybride, dynamisch en divers. Roots & Routes is samengesteld door Lydia van Oosten, Trudi van Zadelhoff en Berthe Schoonman. Met 19 kunstenaars : Anneke Wilbrink (NL), Ato Malinda (Kenia/UK), Atta Kwami (Ghana/UK), Carina Ellemers (NL), Fatima Barznge (Irak Koerdistan/NL), Halina Zalewska (Polen/NL),Isabel Ferrand (Portugal/NL), Jessica Skowroneck (NL), Joel Mpah Dooh (Kameroen), Joyce Overheul (NL), Jouni Toni (Finland), Maarten Dekker (NL), Mariaan van den Berg (RSA/NL), Michael Tsegaye (Ethiopie), Myriam Mihindou (Gabon/ Fr), Nan Groot Antink (NL), Option Dzikamai Nyahunzvi (Zimbabwe), Rabi Koria (Syrie/NL), Ton Kraayeveld (NL).