Zondag 11 September 2022
Moshekwa Langa - Omweg
Van Zaterdag 03 September 2022 - 08:00
t/m Zondag 04 December 2022 - 17:00
Opgroeien op een plek die niet op de officiële landkaarten is terug te vinden, wat doet dat met je? Met trots presenteert KM21 de eerste grote solotentoonstelling in Nederland van kunstenaar Moshekwa Langa (Zuid-Afrika, 1975). Langa maakt tekeningen, collages, foto’s, schilderijen, video’s en installaties. Zijn persoonlijke geschiedenis loopt hier als een rode draad doorheen. Opgegroeid in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid - het systeem van rassenscheiding tussen 1948 en 1990 - staan thema’s als ontheemding, verplaatsing en identiteit centraal in Langa’s poëtische werk. Dit vertaalt zich naar verschillende werken geïnspireerd op landkaarten en plattegronden, soms organisch en abstract, soms doorvlochten met taal. De directheid of tastbaarheid van het materiaal is altijd een belangrijke factor. Voor zijn werk keert Langa geregeld terug naar zijn geboorteplaats Bakenberg in de provincie Limpopo, dat tijdens de apartheid niet was opgenomen op officiële landkaarten. Bakenberg vormt onder meer het decor voor Where do I begin, een videowerk uit 2001 dat de tentoonstelling in KM21 inluidt. Naast deze iconische video toont Langa nieuw werk dat hij speciaal voor de tentoonstelling maakte, waaronder een serie grootschalige werken met natuurlijke houtskool op papier.
Stadswandeling: Sporen van Afrika in Leiden
Zondag 11 September 2022 14:00 - 15:30
Serie: Leidse Wereldwandelingen. Duur: ca 1,5 uur Taal: Nederlands. Aanmelding: verplicht via dit formulier. Verzamelpunt / Startpunt: Ingang Museum Volkenkunde, Steenstraat 1, Leiden. *Aan de wandeling zijn geen kosten verbonden. Ook is de mogelijkheid om zelf deze wandeling te maken aan de hand van een downloadbare document
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Entoto Band on tour!
Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music. Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,
Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).
White Berry
Grace (17) is als vijfjarig meisje met haar moeder en oudere broer uit Burundi gevlucht naar Rotterdam. Grace heeft albinisme, en albino hunters maakten in Burundi jacht op haar pigmentloze huid. Nu ze in haar examenjaar zit, moet ze alles op alles zetten om aan de verwachtingen van haar familie te voldoen. Wanneer ze Kya en haar vriendinnen ontmoet, opent zich een nieuwe wereld. In Kya en haar entourage ziet Grace de belichaming van haar Afrikaanse identiteit, maar meer nog van de persoon die Grace zou willen zijn; krachtig, zelfverzekerd en trots. Ze zet alles op alles om onderdeel te worden van de groep. Maar hoe doe je dat, als je zelfbeeld door jarenlange uitsluiting zo negatief is geworden? De film 'White Berry' is in de bioscoop te zien in Amsterdam, Nijmegen, Rotterdam, Maastricht, Den Haag, Deventer, Utrecht, Alkmaar en Groningen. Ga naar tijden & tickets voor de volledige bioscoopagenda van deze film of bekijk eerst de trailer van deze film.
Lingui, The Sacred Bonds - film over/uit Tsjaad
Lingui, the Sacred Bonds - Net buiten de Tsjadische hoofdstad Ndjamena wonen de alleenstaande Amina en haar 15-jarige dochter Maria. Amina verdient maar weinig met het maken van vuurmandjes uit oude vrachtwagenbanden, maar het is net genoeg om niet afhankelijk te zijn van haar buurman Brahim, die een oogje op haar heeft. Op een dag komt Maria heel bedrukt thuis van school en Amina weet direct dat er iets niet goed is. En ze heeft gelijk: Maria is zwanger. Amina is woedend, zeker als Maria het kind niet wil houden. Uiteindelijk stemt ze in, maar in Tsjaad, grotendeels islamitisch, is abortus streng verboden. Amina laat haar dochter echter niet vallen. Lingui is een begrip dat in Tsjaad gebruikt wordt om verbinding tussen mensen te duiden. Het staat voor solidariteit, wederzijdse hulp en elkaar bijstaan in nood.