Donderdag 26 September 2019
Phoenician Drive & Kel Assouf
Donderdag 26 September 2019 20:00
Eclectische avond voor fans van Tinariwen, Tamikrest, Neu! en Condor Gruppe. Toen Phoenician Drive De Roma vorig jaar met hun opzwepende Afrikrautrock opwarmde voor de shakende Syrische sjeik Omar Souleyman wisten we meteen: dit is een heel speciale band. Het zeskoppige Brusselse collectief rond percussionist Diego Moscoso slaagt er als geen ander in Oost en West te verenigen in een heerlijke draaikolk van drums, fuzzy gitaren, oud en darboeka. Hun inspiratie halen ze uit vroegere oost-westexperimenten als Erkin Koray of Orient Express, maar even goed uit Duitse krautrockbands als Neu!, Can en Faust of soundtrackcomponisten uit de sixties. Eerste EP Two Coins (2017) en debuutplaat Phoenician Drive (2018) werden onthaald op lovende reacties, dit najaar verschijnt alweer nieuw materiaal. Samen met Phoenician Drive halen we ook Kel Assouf terug naar De Roma. Kel Assouf is de beste desertbluesband die België rijk is. Oprichter en spilfiguur Anana Harouna gaat sinds kort de uitdaging aan om zijn bezwerende woestijnklanken ook solo te brengen. Voer voor fans van Tinariwen, Imarhan, Tamikrest, Terakaft en andere gelijkgestemde zielen. Solo doet hij het enkel met zijn stem, gitaar en een batterij aan effectpedalen.
We Are On The Move: N'zassa
Donderdag 26 September 2019 20:00
We Are On The Move de nieuwe dansvoorstelling N'zassa, onder leiding van choreograaf Serge Kofi. In deze productie komen jongeren van verschillende culturen bij elkaar om samen hun visie van de ideale wereld te presenteren. N’zassa is een Afrikaans woord, dat ‘melange’ betekent en verwijst naar alle mensen uit alle lagen van de bevolking. N'zassa is niet alleen een verwijzing naar West-Afrika, maar is een krachtig woord dat een diepe boodschap van verbinding en cultureel erfgoed meedraagt. Nederland is een mooi voorbeeld van een plek waar diverse gemeenschappen samenkomen die een gedeeld verleden of culturele 'N’zassa' heeft. Met de nieuwe danstheaterproductie N’zassa wordt ingespeeld op de mix van culturen en de grote invloed die de geschiedenis en cultuur hierop hebben gehad. Deze voorstelling erkent en spreekt diverse culturele identiteiten aan en laat zien hoe onze ideale toekomst eruit kan zien als wij denken vanuit verbinding. N’zassa is een verhaal over het verleden en over het heden. In deze productie wordt de kracht van de culturele achtergrond verbonden met het besef dat al die culturen bij elkaar een eigen stempel drukken op onze huidige maatschappij. De veelzijdigheid en veelkleurigheid van de samenleving wordt tot uiting gebracht in N’zassa. De verschillende jonge dansers die onderdeel zijn van N’zassa staan symbool voor de kracht van diversiteit in de samenleving.
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen
Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt. Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.
Fashion Cities Africa
Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet. In verschillende steden bestaan diverse bloeiende modescenes. Van streetwear tot couture en van experimenteel tot meer ingetogen: dragers, makers en kenners tonen er hun identiteit, persoonlijke smaak en achtergrond mee. Vaak gelinkt aan de stad waarin ze wonen. De stad die hen een spiegel voorhoudt. Fashion Cities Africa toont de diversiteit aan mode in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi – door de ogen van 15 lokale experts. In Fashion Cities Africa bekijk je de stedelijke modescenes vanuit het perspectief van lokale ontwerpers, stylisten, shophouders, fotografen en bloggers. Zo nemen broer en zus 2ManySiblings je mee naar de markt in Nairobi, waar ze tweedehands designerkleding kopen om te restylen. Ook vind je in de tentoonstelling creaties van onder meer The Sartists (Johannesburg), Said Mahrouf (Casablanca) en het modelabel Maki Oh (Lagos), dat gedragen wordt door onder andere Beyoncé en Michelle Obama.
Week van de Afrikaanse roman
Van 20 september t/m 29 september 2019 vindt in Nederland en Vlaanderen de vierde editie van de Week van de Afrikaanse roman plaats.
Aan de editie van 2019 doen de volgende deelnemers mee: Frazer en Deniel Barry, Karin Brynard, Valda Jansen, Pieter Odendaal, Riana Scheepers, Eben Venter
Het voorlopige programma staat op de website. Neem alvast een kijkje op de pagina Programma. In diverse locat9es in Nederland en Vlaanderen.
Skinny Pelembe (ZA) - Ongrijpbaar multi-talent op grensvlak van afro, soul en jazzy hiphop.
Ongrijpbaar, in de beste zin van het woord dan wel. Vanuit diezelfde Brownswood-kelder waar BadBadNotGood ooit viraal ging, liet Skinny Pelembe ons geïntrigeerd en vervreemd achter. Met zijn kalmerende gitaargeluid, lo-fi beats en mystieke doch doordringende stemgebruik is deze Londenaar op het vooraanstaande Londense jazz-label geen typische jazz-act, maar wat dan wel? Afrikaanse percussie, beats die zo van The Beat Conductor of Tribe zouden kunnen komen, vernuft gevonden soundbites uit archiefmateriaal. Slechts enkele elementen die van Pelembe een experimentele artiest maken, die zijn Afro-Amerikaanse roots combineert met spirituele soul, fusion-invloeden en jazzy hiphop uit eind jaren negentig. Een zelden voorkomende combinatie, vooral op jonge leeftijd. Recente single No Blacks, No Dogs, No Irish (2019) bevat een verwijzing naar rassensegregatie uit de jaren zestig en gaat dieper in op het structureel racisme dat Pelembe in zijn eigen leven ondervindt. Intussen zet hij zijn boodschappen om in een sample-beladen sound vol breakbeat, lichtvoetige gitaren en psychedelische soul. Na een showcase op Super Sonic Jazz en een veelbelovende Motel Mozaïque-show, keert deze multi-instrumentalist, songwriter, zanger en MC met nieuwe muziek terug naar Nederland, en wel in Cinetol (A'dam) en Ekko (Utrecht)
Congo Tales - Told by the people of Mbomo - Exhibition with photographs by Pieter Henket for Tales of Us
Congo Tales tells the stories and myths of the inhabitants of the Congo basin, the world’s second-largest tropical rainforest, after the Amazon. Tales of Us has been working on Congo Tales in this region of Africa for the past five years. The initiators behind the organisation – producers Eva Vonk and Stefanie Plattner – invited Dutch portrait photographer Pieter Henket to collaborate on the project. Working with local inhabitants, the team has created a large series of photographs which they are now using to draw attention to this largely unknown rainforest and those who call it home. Henket’s filmic and surrealistic portraits bring to life the magic and mysteries of this region, which is so important to the planet.
Baxter Dance Festival celebrates 15 years
For the past 15 years, the Baxter Dance Festival has showcased some of the finest dance talents and choreographers in the Western Cape and the country. This year will be no exception as Cape Town’s premiere dance festival celebrates the milestone from 26 September to 5 October. In keeping up with current trends, an exciting, newly imagined format and vision is planned to ensure a fresh and vibrant programme, jam packed with over 50 works in varying styles. They range from contemporary to hip hop, classical ballet to flamenco, African, classical Indian and Latin American dance and everything in between. There’s even belly dancing in the mix.