Dans en theater

van vr15.03
t/m vr29.03
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Explore Festival : Somewhere at the Beginning - Germaine Acogny (SE)

In this piece we explore through dance, traces of the history of Germaine Acogny and Africa through the prism of tragedy. It is a dialogue with issues of archaic background, a vessel full of associations loaded with content of our time. Taking this matter as a projection surface, enables us with this work to enter differently into the questionings and sufferings of our time. It was a great challenge to be able to offer on stage a strong and uncompromising dialogue between contemporary Africa and the ancient tragic world. In Groningen, Amsterdam, Den Haag, Breda, Utrecht, Heerlen en Rotterdam

explorefestival-acogny

van di19.03
t/m wo27.03
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Explore Festival : Via Kanana [South Africa]

These are dark times in South Africa. The victory over apartheid has not brought the expected peace. The country is plagued by crime and riots. The gap between rich and poor is huge and unfortunately is often similar to that between black and white. The promised land has, in other words, not been reached. A promised land that you are led to believe in, often by corrupt rulers, but one that never materialises: The South African Sotho-word ‘Kanana’ refers to this. The word is astonishingly similar to Canaan, the biblical land of milk and honey that was promised to Moses. In Via Kanana Gregory Maqoma and Via Katlehong explore routes to that promised land, which may never be reached but should not lead to despair. In Heerlen, Breda, Groningen en Den Haag

explorefestival-viakanana

woensdag27.03
, - - Dans en theater
Nyira Hens & Jaouad Alloul - Nala en Amir, Sprookjeskasteel (6-10) OP LOCATIE In Bib Vrede (Moorkensplein, Borgerhout)
Woensdag 27 Maart 2019 14:00

Nala en Amir is een verhaal over een niet zo voor de hand liggende vriendschap. Amir die zijn hele jonge leven als een Arabische prins wordt behandeld en zich ook zo hoort te gedragen. Nala een meisje uit zwart Afrika dat haar levenswijsheid en intuïtie uit de natuurelementen haalt. Dankzij hun kinderlijke nieuwsgierigheid, muziek en toeval kan dit wel eens de start zijn van het avontuur van hun dromen…   Tijdens de jeugdboekenmaand organiseren we weer een voorstelling samen met de Borgerhoutse bibliotheek. Het thema van de jeugdboekenmaand 2019 is vriendschap. En daar gaat deze voorstelling ook over. De voorstelling speelt in de bib en is gratis, maar reserveren is ten zeerste aan te raden! Het zit elk jaar snel vol.

rataplan

van zo31.03
t/m zo07.04
Zuid-Afrika, Pretoria - State Theatre - Dans en theater
Dance Umbrella Africa 2019, in Pretoria

The eagerly anticipated re-launch of Dance Umbrella Africa 2019 from 31 March to 7 April at the South African State Theatre will feature South Africa and the world’s most prolific dancers and choreographers including Lulu Mlangeni, Sonia Radebe and Julia Burnham, Phumlani Nyanga, Dirk Badenhorst, German-Austrian Helge Letonja, Madagascar’s Gaby Saranouffi, and works from dance companies such as Vuyani Dance Theatre and Moving Into Dance Mophatong. The revamped DUA is curated by the acclaimed award-winning dancer and choreographer, and South African State Theatre’s Deputy Artistic Director Mamela Nyamza, entrusting Nelisiwe Xaba and Sello Pesa with dramaturgy. The 2019 instalment will showcase fifty works by over hundred artists from various provinces in South Africa, extending to parts of Africa and continents Europe and North America, under theme “Figure-ring the State of Dance in Africa!”

southafricanstatetheatre artslink

 

van ma08.04
t/m di09.04
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) - NTGent / Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, “the Black Livingstone” genaamd. William Sheppard reisde in februari 1890 naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Lapsley gaat ten onder aan deze missie, maar Sheppard keert terug naar Amerika en uit daar grote kritiek op de wantoestanden in Congo. Hij is een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt een reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.

ita

donderdag11.04
Nederland, Amsterdam - Podium Mozaïek - Dans en theater
Black Memories (14+) - Aya, Tafel van Vijf & Backbone
Donderdag 11 April 2019 20:00

Een krachtige dans- en muziekvoorstelling over de rijkdom aan culturen die we in Nederland kennen en het scherpe contrast met een pijnlijk en onverwerkt slavernijverleden. 125 jaar na de afschaffing van de slavernij zijn de discussies actueler dan ooit. Het broeit en borrelt dat het een lieve lust heeft. Hoe prikken wij clichébeelden door? Kunnen wij een punt zetten achter ons koloniaal verleden terwijl de blues de harten nog steeds verscheurt? Black Memories is een voorstelling over macht, vrijheid en onvermogen. Een gedanst muzikaal betoog met de hartklop van de Afrikaanse, Caribische en Westerse drum en een grote variëteit aan danskleuren. De persoonlijke uitdrukkingen en culturele achtergrond van de vijf dansers, vier musici en een acteur vormen het uitgangspunt voor vergeten verhalen, liederen over vernedering en verzet en de energie van hedendaagse urban cultuur met zijn Afro-Caraïbische roots.

podiummozaiek

donderdag18.04
Nederland, Amsterdam - Bijlmerparktheater - Dans en theater
Danstheater Aya - Black Memories
Donderdag 18 April 2019 19:30

Black Memories is een voorstelling over macht, vrijheid en onvermogen. Een gedanst muzikaal betoog met de hartklop van de Afrikaanse, Caribische en Westerse drum en een grote variëteit aan ‘danskleuren’. Vergeten verhalen: De persoonlijke uitdrukkingen en culturele achtergrond van de vijf dansers, vier musici en een acteur vormen het uitgangspunt voor vergeten verhalen, liederen over vernedering, verzet en de energie van hedendaagse urban cultuur met zijn Afro-Caraïbische roots.

bijlmerparktheater

van wo29.05
t/m vr31.05
NL, Amsterdam - Theater Amsterdam - Dans en theaterholland-festival
Opening Holland Festival 2019: The Head & The Load (Muziektheater over een vergeten koloniale geschiedenis)

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht. 'The Head & The Load gaat over Afrika en Afrikanen in de Eerste Wereldoorlog, dat wil zeggen over alle tegenstrijdigheden en paradoxen van het kolonialisme die samenkwamen in en werden uitvergroot door deze oorlog. Het gaat over historisch onbegrip en historische onverstaanbaarheid en onzichtbaarheid. De koloniale logica ten opzichte van de zwarte deelname aan de oorlog zou als volgt kunnen worden samengevat: tenzij hun acties erkenning verdienen, moeten hun daden niet worden vastgelegd. Het doel van The Head & The Load is om te erkennen en vast te leggen.' - William Kentridge.

hollandfestival

van di04.06
t/m wo05.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Sur les traces de Dinozord - Faustin Linyekula, Studios Kabako (‘Adembenemende, politieke kunst’ – Los Angeles Times)
Dinsdag 04 Juni 2019 20:30
t/m Woensdag 05 Juni 2019

Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden – van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. De reis gaat langs verloren dromen en herinneringen aan oude vrienden in Kisangani, de stad waar Linyekula opgroeide, en toont hoe de geschiedenis individuele levens tekende. Waar is de hoop gebleven op een florerende toekomst voor het door oorlog en geweld geteisterde Congo? Dit is een poging om een nieuw verhaal van hun leven te creëren, op een soundscore van constant typmachinegetik, Jimi Hendrix’ gitaarriffs en het Requiem van Mozart.

hollandfestival

van di11.06
t/m wo12.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Beautiful Me - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Politieke danssolo met lichtheid als voornaamste wapen)
Dinsdag 11 Juni 2019 21:00
t/m Woensdag 12 Juni 2019


In de solo Beautiful Me deelt choreograaf en danser Gregory Maqoma zijn bezorgdheid over de Zuid-Afrikaanse maatschappij en de politieke macht zoals die nu heerst in de hele wereld. Maqoma – dit festival ook te zien in The Head & The Load en met de choreografieën Requiem Request en Cion – studeerde dans bij onder meer Anne Teresa De Keersmaeker en is inmiddels wereldwijd een veelgevraagd kunstenaar. Voor Beautiful Me kreeg hij van drie choreografen bewegingsmateriaal: Vincent Mantsoe, Faustin Linyekula en de Brits-Bengaalse Akram Khan. Drie choreografen die in hun werk dans uit hun culturele traditie verweven met het westerse idioom. Maqoma combineert deze stukken met live muziek en flarden monoloog – op zijn eigen authentieke manier, met humor en lichtheid als voornaamste wapens. Danser, choreograaf en pedagoog, Gregory Vuyani Maqoma (1973) wordt beschouwd als een van de meest talentvolle artiesten van zijn generatie in Zuid-Afrika. Hij groeit op in Soweto en raakte eind jaren 80 geïnteresseerd in dans, een manier om te ontsnappen aan de groeiende politieke spanningen in zijn geboorteplaats. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival

van vr14.06
t/m za15.06
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theaterholland-festival
Congo van Faustin Linyekula
Vrijdag 14 Juni 2019 21:00
t/m Zaterdag 15 Juni 2019

‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos.’ Tijdens de Koloniale Conferentie van Berlijn (1884-1885) werd het Congobekken door de Europese grootmachten aan de tekentafel toebedeeld aan koning Leopold II van België. Sindsdien heeft  het land vele namen gekend – De Onafhankelijke Congostaat, Belgisch Congo, Zaïre, Congo-Kinshasa, de Democratische Republiek Congo – en minstens zoveel veroveraars, onafhankelijkheidsstrijders, ontdekkingsreizigers en dictators. ‘Congo, dat bestaat niet. Het is slechts een rivier en het grote bos’, laat de Franse schrijver Éric Vuillard een van zijn personages zeggen in zijn documentaireroman Congo. Faustin Linyekula reflecteert op deze bewering in deze ode aan zijn thuisland, waarmee hij zijn levenslange onderzoek naar Congo voortzet. In dans, tekst en geluid geeft hij samen met Pasco Losanganya en Daddy Moanda Kamono zijn land een stem en een gezicht. Faustin Linyekula (1974) is een Congolese danser, choreograaf, theatermaker en storyteller. In zijn voorstellingen verwerkt hij de erfenis van decennia van oorlog, terreur, angst en het ineenstorten van de economie in Afrika. In 2007 ontving Linyekula de Grote Prins Claus Prijs. Uit het juryrapport: ‘Hij weet op innovatieve wijze cultuur te stimuleren in weerwil van instabiliteit en onrust en is toegewijd aan de ontwikkeling van zijn land.’ Dit jaar is Faustin Linyekula een van de twee associate artists van het Holland Festival.

hollandfestival

van vr21.06
t/m za22.06
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theaterholland-festival
Cion; Requiem of Ravel’s Bolero - Gregory Maqoma, Vuyani Dance Theatre (Aangrijpend danstheater over professionele rouwer)
Vrijdag 21 Juni 2019 20:30
t/m Zaterdag 22 Juni 2019

Toloki is een rouwer van beroep in een grote, gewelddadige stad in Zuid-Afrika. Tegen betaling biedt hij troost aan families die het slachtoffer zijn geworden van geweld, rassenhaat en armoede. Toloki – hoofdpersoon in de romans Ways of Dying (1995) en Cion (2007) van auteur Zakes Mda – komt tot leven in de dansvoorstelling Cion; Requiem of Ravel’s Bolero van de internationaal gelauwerde danser-choreograaf Gregory Maqoma. Met Toloki als inspiratie en acht dansers uit zijn Vuyani Dance Theatre, buigt Maqoma zich over de donkere geschiedenis van zijn geboorteland. Als voorstudie voor Cion maakte Maqoma Requiem Request bij William Kentridges The Centre for the Less Good Idea, te zien in theater Frascati. Hierin gebruikte Maqoma de Bolero als  muzikale inspiratie. Concept, choreografie, dans: Gregory Maqoma. Maqoma is als artistiek leider onder meer betrokken bij Moving Into Dance Mophatong, het Dance Umbrella festival en is van 2004 tot 2010 verantwoordelijk voor het Nederlandse Afrovibes festival.

hollandfestival