Dans en theater

zaterdag09.02
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
Swan Lake - Dada Masilo / Dance Factory Johannesburg
Zaterdag 09 Februari 2019 20:30 - 21:40

Met dertien Afrikaanse dansers maakt Dada Masilo, een van de meest opwindende jonge choreografen in Zuid-Afrika, haar eigen interpretatie van de balletklassieker Het zwanenmeer. Compleet met Tsjaikovski’s muziek, tutu’s en balletschoenen.
Masilo blaast de stof van de klassieker en voegt er haar eigen Zuid-Afrikaanse roots aan toe. Het resultaat is een respectvolle, frisse versie die vragen stelt over geslacht/gendergrenzen en homofobie in een door AIDS getroffen land. ‘Dada Masilo turns Chaykovksi on his head’ – NY Times.‘The choreographer brings comedy, carnival and African dance to a hallowed classic, and ends up with something totally new.’ – The Guardian

meer info

van ma08.04
t/m di09.04
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) - NTGent / Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, “the Black Livingstone” genaamd. William Sheppard reisde in februari 1890 naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Lapsley gaat ten onder aan deze missie, maar Sheppard keert terug naar Amerika en uit daar grote kritiek op de wantoestanden in Congo. Hij is een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt een reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.

ita