Dans- en theateragenda

Dans en theater

zaterdag09.03
Nederland, Amsterdam - Frascati in de Nes - Dans en theater
Women in Love - Sarah Huygens / Bijlmer Parktheater
Zaterdag 09 Maart 2019 21:00

In deze spannende tijd, waarin het presidentschap van Donald Trump, de babybuik van Beyoncé, de zwarte pieten discussie, de gender verdeling in onze eigen Tweede Kamer, het racisme in de filmindustrie en zo voorts on- en offline veelvuldig gedeeld en besproken worden, kan het Nederlandse theaterlandschap niet zonder een krachtig gezelschap dat een podium biedt aan jonge gekleurde vrouwen. Maar hoe bied je een podium zonder vaste grond onder je voeten, zonder te weten tot waar je wortels eigenlijk strekken? In Women in Love gaan vier pioniers op zoek naar wie ze zelf zijn als individu in relatie tot het multiculturele wereldwijde web. Jezelf zijn lijkt zo onvermijdelijk, maar is toch ingewikkelder dan gedacht. Tekst, dans en spel komen voort uit autobiografisch materiaal dat met name gericht is op de confrontatie tussen individu en samenleving. De vrouwen zoeken naar wat hen verbindt en proberen een gezamenlijk standpunt te vormen, maar ontdekken zo ook wat hen van elkaar onderscheidt. Is afwijken iets negatiefs? En zo niet, is je aanpassen aan de ander en diens verwachtingen dat dan wel? Sarah Huygens studeerde Theater & Educatie aan de Hogeschool voor deKunsten Utrecht met als specialisatie dans en bewegingstheater. Ze is een eigenwijze theatermaakster met West-Afrikaanse roots die de grenzen bij zichzelf en haar spelers opzoekt in bewegings- en danstheater.

frascatitheater

van di12.03
t/m di19.03
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Explore Festival : Du Désir d’horizons [Burkina Faso]

Where does the boundary between yourself and the other lie? How should you deal with problems while not losing yourself in the process? The dance performance Du désir d’horizons by choreographer Salia Sanou from Burkina Faso, one of the most influential artists in contemporary African dance, revolves around these questions. Sanou sought inspiration in the experiences he had during workshops he gave to refugees in his home country Burkina Faso (West Africa), although he says the performance should not be seen as documenting life in refugee camps. Instead, Sanou has six dancers, a narrator and two young refugees tell ‘stories’ about universal themes, which should also be familiar to non-refugees: loneliness, the individual versus the collective and the desire for freedom. In Amsterdam, Utrecht en Rotterdam

explorefestival-dudesir

van vr15.03
t/m vr29.03
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Explore Festival : Somewhere at the Beginning - Germaine Acogny (SE)

In this piece we explore through dance, traces of the history of Germaine Acogny and Africa through the prism of tragedy. It is a dialogue with issues of archaic background, a vessel full of associations loaded with content of our time. Taking this matter as a projection surface, enables us with this work to enter differently into the questionings and sufferings of our time. It was a great challenge to be able to offer on stage a strong and uncompromising dialogue between contemporary Africa and the ancient tragic world. In Groningen, Amsterdam, Den Haag, Breda, Utrecht, Heerlen en Rotterdam

explorefestival-acogny

van di19.03
t/m wo27.03
Nederland, - Nederland - Dans en theater
Explore Festival : Via Kanana [South Africa]

These are dark times in South Africa. The victory over apartheid has not brought the expected peace. The country is plagued by crime and riots. The gap between rich and poor is huge and unfortunately is often similar to that between black and white. The promised land has, in other words, not been reached. A promised land that you are led to believe in, often by corrupt rulers, but one that never materialises: The South African Sotho-word ‘Kanana’ refers to this. The word is astonishingly similar to Canaan, the biblical land of milk and honey that was promised to Moses. In Via Kanana Gregory Maqoma and Via Katlehong explore routes to that promised land, which may never be reached but should not lead to despair. In Heerlen, Breda, Groningen en Den Haag

explorefestival-viakanana

van zo31.03
t/m zo07.04
Zuid-Afrika, Pretoria - State Theatre - Dans en theater
Dance Umbrella Africa 2019, in Pretoria

The eagerly anticipated re-launch of Dance Umbrella Africa 2019 from 31 March to 7 April at the South African State Theatre will feature South Africa and the world’s most prolific dancers and choreographers including Lulu Mlangeni, Sonia Radebe and Julia Burnham, Phumlani Nyanga, Dirk Badenhorst, German-Austrian Helge Letonja, Madagascar’s Gaby Saranouffi, and works from dance companies such as Vuyani Dance Theatre and Moving Into Dance Mophatong. The revamped DUA is curated by the acclaimed award-winning dancer and choreographer, and South African State Theatre’s Deputy Artistic Director Mamela Nyamza, entrusting Nelisiwe Xaba and Sello Pesa with dramaturgy. The 2019 instalment will showcase fifty works by over hundred artists from various provinces in South Africa, extending to parts of Africa and continents Europe and North America, under theme “Figure-ring the State of Dance in Africa!”

southafricanstatetheatre artslink

 

van ma08.04
t/m di09.04
Nederland, Amsterdam - Internationaal Theater Amsterdam (Stadsschouwburg) - Dans en theater
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) - NTGent / Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, “the Black Livingstone” genaamd. William Sheppard reisde in februari 1890 naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Lapsley gaat ten onder aan deze missie, maar Sheppard keert terug naar Amerika en uit daar grote kritiek op de wantoestanden in Congo. Hij is een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt een reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.

ita