Vrijdag 31 Mei 2019

vrijdag31.05
Nederland, Amsterdam - Zuid-Afrikahuis - Lezing en debatholland-festival
'Johannesburg: City of a 1000 Faces' - uitverkocht
Vrijdag 31 Mei 2019 15:00

Johannesburg is een culturele hotspot aan het worden. De grootste stad van Zuid-Afrika heeft bij velen een negatief imago en staat bekend als een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Maar tegelijk gebeurt er veel moois. Bekijk de stad samen met William Kentridge en door de ogen van de vele schrijvers, architecten, historici en beeldend kunstenaars die er wonen en werken. Kunstenaar en theatermaker William Kentridge gaat in gesprek met architect Nicholas Clarke, danser Gregory Maqoma, wetenschapper Margriet van der Waal, fotografe Melinda Stuurman en journalist en schrijver Bart Luirink. Samen belichten zij Johannesburg als culturele hotspot. De grootste stad van Zuid-Afrika heeft bij velen een negatief imago en staat bekend als een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Maar tegelijk gebeurt er veel moois. Bekijk de stad samen met William Kentridge en door de ogen van de vele schrijvers, architecten, historici en beeldend kunstenaars die er wonen en werken. Kom naar het Zuid-Afrikahuis en maak een reis door een van de meest inspirerende en levendigste wereldsteden van dit moment: Johannesburg. Toegang: € 10.00

hollandfestival  zuidafrikahuis

van wo29.05
t/m vr31.05
NL, Amsterdam - Theater Amsterdam - Dans en theaterholland-festival
Opening Holland Festival 2019: The Head & The Load (Muziektheater over een vergeten koloniale geschiedenis)

De nieuwste voorstelling van William Kentridge verwijst met zijn titel naar het Ghanese spreekwoord ‘the head and the load are the troubles of the neck’ en is de sensationele openingsvoorstelling van Holland Festival 2019. De muziek is van Phillip Miller – met wie Kentridge al vaker samenwerkte – en Thuthuka Sibisi. Gregory Maqoma tekent voor de choreografie. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht. 'The Head & The Load gaat over Afrika en Afrikanen in de Eerste Wereldoorlog, dat wil zeggen over alle tegenstrijdigheden en paradoxen van het kolonialisme die samenkwamen in en werden uitvergroot door deze oorlog. Het gaat over historisch onbegrip en historische onverstaanbaarheid en onzichtbaarheid. De koloniale logica ten opzichte van de zwarte deelname aan de oorlog zou als volgt kunnen worden samengevat: tenzij hun acties erkenning verdienen, moeten hun daden niet worden vastgelegd. Het doel van The Head & The Load is om te erkennen en vast te leggen.' - William Kentridge.

hollandfestival

van za18.05
t/m zo13.10
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Welkom Today - Ad van Denderen, Lebohang Tlali en vele anderen

Tentoonstelling waarin uiteenlopende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar worden verweven. Van oude en nieuwe foto’s van Ad van Denderen, Lebohang Tlali en scholieren tot familiealbums, krantenarchieven en interviews door Margalith Kleijwegt. Bijzonder vervolg op veel geprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika uit 1991. Vanaf 18 mei is in het Stedelijk de tentoonstelling Welkom Today te zien van fotografen Ad van Denderen (1943, Nederland) en Lebohang Tlali (1978, Zuid-Afrika). Vijfentwintig jaar na de verkiezing van Nelson Mandela tot president, brengen Van Denderen en Tlali een kritisch vervolg op het veelgeprezen fotoboek Welkom in Suid-Afrika (1991) waarin Van Denderen de laatste dagen van apartheid in het goudmijnstadje Welkom vastlegde. Welkom Today combineert oude en nieuwe foto’s van Van Denderen en Tlali met foto’s gemaakt door scholieren, familiealbums, krantenarchieven en verhalen van schrijver Margalith Kleijwegt.    Niet alleen Welkom is sinds de afschaffing van apartheid veranderd, maar ik ook. Ik kijk 27 jaar later met andere ogen naar die plek. In plaats van in te zoomen zoals ik toen deed, zoek ik nu naar minder confronterende en eenduidige beelden.

stedelijkmuseum

van vr31.05
t/m zo02.06
NL, Hilvarenbeek - Beekse Bergen - Muziek
BCUC (Zuid-Afrika) op Best Kept Secret Festival 2019

Het sensationele Afro-psychedelische collectief BCUC (Bantu Continua Uhuru Consciousness) begon als sociale bijeenkomst in geboortedorp Soweto, Zuid-Afrika. BCUC heeft zich sindsdien ontwikkeld als een alliantie van gitaristen, djembé-spelers, fluitisten en spoken-word-artiesten, allemaal gericht op ‘oplossingsgerichte’ politiek en een vurige hang naar samenwerking. Geleid door de – inderdaad – joviale predikant Jovi is BCUC het bewijs dat activisme en plezier elkaar niet uitsluiten. In hun eigen woorden: “for the people, by the people, and with the people.” Hét feestje van Best Kept Secret?

bestkeptsecret

van vr12.04
t/m zo16.06
NL, Hilversum - Museum Hilversum - Tentoonstelling
lvy Njiokiktjien: BORN FREE, Mandela´s Generation of Hope

Vanaf 12 april houden Museum Hilversum en de Nederlandse fotojournalist Ilvy Njiokiktjien de born frees tegen het licht. Dit is de generatie die rond de afschaffing van de apartheid werd geboren in een nieuw en vrij Zuid-Afrika. Zij worden gezien als de ‘kinderen van Nelson Mandela’. In de multimediale expositie ‘BORN FREE – Mandela´s Generation of Hope’ laat Njiokiktjien zien hoe het 25 jaar na de verkiezing van Mandela gaat met de jongeren van Zuid-Afrika. Een bijzonder actueel thema, want op 8 mei zijn de nieuwe verkiezingen in Zuid-Afrika, bijna 25 jaar nadat Mandela zijn eed aflegde en beëdigd werd als de eerste zwarte president van de Republiek Zuid-Afrika. Hij legde het fundament voor een nieuw democratisch Zuid-Afrika. Njiokiktjien volgt sinds 2011 de born frees die voor het eerst in de geschiedenis van Zuid-Afrika dezelfde kansen krijgen. Njiokiktjien heeft zichzelf als doel gesteld om deze unieke generatie in beeld te brengen. In haar beeldonderzoek besteedt zij aandacht aan de uiteenlopende culturen en religies en aan de verschillen in sociale-, economische- en culturele uitgangspunten; in haar werk laat zij zien dat het leven, de opvattingen, de mogelijkheden en de ambities van de born frees sterk verschillen. Er zijn jongeren die hun eigen loopbaan hebben uitgestippeld en veel bereiken. Zo is er een creatieve klasse van mode-ontwerpers, designers, dansers en theatermakers ontstaan. Deze jongeren hebben aan de ene kant succes maar krijgen aan de andere kant, net als hun ouders, te maken met werkloosheid, armoede en ongelijkheid. Njiokiktjien brengt dit op een eigen, persoonlijke en soms intieme manier in beeld.

museumhilversum