Agenda 24 - 30 Maart 2013
Zondag 24 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival: Movies That Matter 2013
Op donderdag 21 maart opent het festival in aanwezigheid van regisseur Joshua Oppenheimer met The Act of Killing (over Indonesie). Over/uit Afrika worden onder meer vertoond Rebelle (Oscar-nominatie - ovcer een kindsoldate), Black Out (Guinee), Bruxelles-Kigali, Call me Kuchu (Oeganda), Kinshasa Kids, Nairobi Half Life, La Pirogue (Senegal), Tall as the Baobab Tree (Senegal) e.v.a.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
Museumcolleges Blik op Afrika: Jan Jansen - Het Ciwara-masker uit Mali
Zondag 24 Maart 2013 14:00 - 15:00
Afrikaanse maskers spreken tot de verbeelding. Voor de niet-Afrikaan zijn maskers objecten geworden die men waardeert als kunstobjecten. Het ciwara antiloopmasker uit Mali is een succesvol voorbeeld: sinds vele decennia is het opgenomen in kunstcollecties van musea en veel toeristen nemen een ciwara-masker als souvenir mee uit West-Afrika.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Maandag 25 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival: Movies That Matter 2013
Op donderdag 21 maart opent het festival in aanwezigheid van regisseur Joshua Oppenheimer met The Act of Killing (over Indonesie). Over/uit Afrika worden onder meer vertoond Rebelle (Oscar-nominatie - ovcer een kindsoldate), Black Out (Guinee), Bruxelles-Kigali, Call me Kuchu (Oeganda), Kinshasa Kids, Nairobi Half Life, La Pirogue (Senegal), Tall as the Baobab Tree (Senegal) e.v.a.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Dinsdag 26 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival: Movies That Matter 2013
Op donderdag 21 maart opent het festival in aanwezigheid van regisseur Joshua Oppenheimer met The Act of Killing (over Indonesie). Over/uit Afrika worden onder meer vertoond Rebelle (Oscar-nominatie - ovcer een kindsoldate), Black Out (Guinee), Bruxelles-Kigali, Call me Kuchu (Oeganda), Kinshasa Kids, Nairobi Half Life, La Pirogue (Senegal), Tall as the Baobab Tree (Senegal) e.v.a.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
Leeskring Zuid-Afrikahuis: over Aanspraak van lewende wesens van Ingrid Winterbach
Dinsdag 26 Maart 2013 19:00
Gastvrouw deze avond is Titia Brantsma. In haar nieuwste roman (2012) vertelt Ingrid Winterbach twee verhalen. Het ene gaat over Karl Hofmeyr, die zich geen raad weet met de geestesziekte van zijn broer Iggy. Hiertegenover staat de bezinning van Maria Volschenk over haar levenslot en de verwerking van de dood van haar zuster. De twee karakters komen elkaar tegen op een surrealistisch beschreven plaats in Kaapstad Aanmelden: 020-6249318 of bibliotheek@zuidafrikahuis.nl
De Vrijheidslezing #1: Frank Mugisha
Dinsdag 26 Maart 2013 20:00
n Oeganda is homoseksualiteit illegaal en zijn homoseksuele mannen en vrouwen het slachtoffer van grootschalige discriminatie, geweld en sociale uitsluiting. Met gevaar voor eigen leven (in 2011 werd zijn compagnon David Kato vermoord) zet Mugisha zich in voor de rechten van seksuele minderheden. De Oegandese homorechten-activist Frank Mugisha spreekt over zijn werkzaamheden, zijn drijfveren, de oorzaken van de homofobie in zijn land en de fundamentele basisvoorwaarden voor een open en vrije samenleving. De Balie organiseert i.s.m. Amnesty International en het Prins Claus Fonds dit jaar vier keer De Vrijheidslezing.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Woensdag 27 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Festival: Movies That Matter 2013
Op donderdag 21 maart opent het festival in aanwezigheid van regisseur Joshua Oppenheimer met The Act of Killing (over Indonesie). Over/uit Afrika worden onder meer vertoond Rebelle (Oscar-nominatie - ovcer een kindsoldate), Black Out (Guinee), Bruxelles-Kigali, Call me Kuchu (Oeganda), Kinshasa Kids, Nairobi Half Life, La Pirogue (Senegal), Tall as the Baobab Tree (Senegal) e.v.a.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 28 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
promotie Ongaye Oda Orkaydo: A grammar of Konso
Donderdag 28 Maart 2013 13:45
His thesis presents a description of Konso, a Cushitic language spoken by about 250,000 speakers in South-West Ethiopia. It presents analyses of the phonology, morphology and syntax of the language. Aspects of pragmatics including greetings and leave-taking expressions, interjections and ideophones as well as the link between naming of week days and how these relate to the distribution of big markets in the Konso area are discussed.
ASC Seminar: The Bungha Building as a Site for the Contestation of History
Donderdag 28 Maart 2013 15:30 - 17:00
During the setting up of apartheid South Africa’s native reserves, or homelands, large-scale subsidies allowed the formation of ten separate states, with concomitant government offices, schools, hospitals, housing for relocation after forced removals, factory parks, hotels and sports centres. When apartheid ended, some of these buildings were incorporated into the functioning of the new South African provinces, whilst others were allowed to fall into ruin. Brenton Maart’s current research is investigating these architectural structures in a bid to read, within their histories, the signs of inadvertent monumentalization. Please register
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Vrijdag 29 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Absa KKNK 2013
The 19th Absa KKNK boasts with 52 new productions. Mr. Theo Kemp, programme manager of the Afrikaans festival, says this year's program is bursting with "exciting productions, new venues and a programme that guarantees something for everyone". The 52 new productions compare well to the number of new offerings from previous years. In 2010 there were 32 first appearances, in 2011 it jumped to 40 debut productions and in 2012 there were 37 new pieces. This year there are a further 40 plays and music productions to choose from.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
KonKoma (UK/Gha) | Support Seekaman (Gha/Gent)
Vrijdag 29 Maart 2013 20:00
De Londense Afro funkgroep KonKoma ontstond op aangeven van producers Max Grunhard en Ben Lamdin (Nostalgia 77). Het idee was om rond de twee gerenommeerde Ghanese muzikanten Alfred Bannerman en Emmanuel Rentzos een nieuwe band op te richten. Beiden hadden hun sporen al verdiend naast muzikale legendes als Bobby Womack en Peter Green en bij de legendarische Ghanese Afro-rockgroep Osibisa. Het was wachten op KonKoma om hun talent ten volle tot uiting te brengen.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zaterdag 30 Maart
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Absa KKNK 2013
The 19th Absa KKNK boasts with 52 new productions. Mr. Theo Kemp, programme manager of the Afrikaans festival, says this year's program is bursting with "exciting productions, new venues and a programme that guarantees something for everyone". The 52 new productions compare well to the number of new offerings from previous years. In 2010 there were 32 first appearances, in 2011 it jumped to 40 debut productions and in 2012 there were 37 new pieces. This year there are a further 40 plays and music productions to choose from.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.
Aimé Mpané - The Rape / Le Viol (sculpture/mixed media)
Aimé Mpané’s recent work explores the physical and psychological complex space that exists in the fissure between trauma and the memory of trauma as a result of the brutalities instigated by colonial legacies in his homeland – DR Congo. Aimé Mpané mines the theme of power and vulnerability in society as he engages with the past and present. His emotionally charged sculptural installation is inscribed with individual and collective identity nurtured within the compass of history. His work reflects subtle understanding of context, respect for tradition and awareness of the crucial links between function and experimentation.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Female Power
Female Power is een tentoonstelling vol vrouwelijke kracht en macht. Van keramische borstvormen en een installatie met gevlochten harnassen tot foto’s van legendarische Japanse vissersvrouwen: steeds meer hedendaagse kunstenaressen creëren nieuwe vrouwbeelden. Hun werk wordt gecombineerd met dat van kunstenaressen die in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw met hun positieve vrouwbeelden hebben bijgedragen aan de ‘empowerment’ van vrouwen. Met uit Afrika Nandipha Mntambo (1982 SZ), Tsholofelo Monare (1986 ZA)
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Geluksmaand in het Afrika Museum
Veel Afrikanen proberen het geluk naar zich toe te trekken: met krachtbeelden, amuletten of orakels, maar ook door voorouders en goden te raadplegen. Speciaal voor de 'geluksmaand' exposeert het museum enkele altaren die door kunstenaar Gerald Pinedo werden vervaardigd ter ere van de Orisha's (Afrikaanse goden). Op dergelijke altaren brengen gelovigen offers om de Orisha's gunstig te stemmen en hun hulp in te roepen.
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Imvo Zabantsundu / The Native Opinion - Ayanda Mabulu (paper works and paintings)
The title of the exhibition, 'Imvo Zabantsundu' / 'The Native Opinion', is the namesake of the first black South African newspaper published in King William’s Town. It provides an accurate starting point for Mabulu’s outspoken work that aims to create a dialogue around South Africa’s current political and social climate within the frame of post-colonial discourse. More specifically the work employs symbolism and political references that speak of the creation of identity through language, racism, poverty, religion, abuse and the corruption of power.
Jodi Bieber - Between Darkness and Light
Award-winning photographer Jodi Bieber explores the twilight that she experienced in the decade following the advent of democracy in South Africa. The show is a selection of work from 1993 to 2004, primarily revealing Bieber’s more rarely shown independent series, as well as some of her earlier work as a press photographer.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Kyle Morland - New Sculptures
Working with common mild steel, Kyle Morland created a new body of sculptures through mechanical deformation. Morland often creates the tools necessary to realise his ideas, and in this series he made a forming tool to bend specific widths of steel. This tool, while allowing easier metal formation, added a set of formal constraints to the creative process. These smaller free-standing works are made from the same length of steel with conjoined ends and twists turning them into single sided, single boundary objects.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Libreville - photographs by Guy Tillim
Tillim's latest series of photographic images, taken in Libreville, the capital of Gabon, in 2012, draws on the formal and aesthetic concerns of his Second Nature series, as well as the ongoing interest in power and ideology in Africa that informed his Avenue Patrice Lumumba and Congo Democratic series. Here, Tillim considers the construct of our perception of space in a city landscape, situated amidst the realities of an African capital and, inevitably, described through the prism of Africa's colonial past. The irony of the name of the city, with its complicated relationship to autocracy and democracy, permeates Tillim's images of this urban landscape, as do the markers of power that recur throughout his work.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Muziek en Theater: Ikusasa Tour
Deze show is een kleurrijke mix van het spetterende muziek- en dansleven dat Zuid-Afrika rijk is; van traditionele Gospel tot African house, gebracht door een topcast van vijftien zangers dansers, acteurs en musici.
Optreden Konono
Je houdt van Afrikaanse muziek, opzwepende ritmes en authentieke klanken, maar voelt ook wat voor garagerock of techno? Dan wordt het tijd om Konono No. 1 aan den lijve te ervaren. Al sinds de jaren tachtig golft hun opzwepende geluid door de Congolese hoofdstad Kinshasa. Het meest recente album ‘Assume Crash Position’ is een mix van traditionele Afrikaanse muziek en westerse elektronische dansmuziek. Het resultaat is vrolijk, zeer dansbaar en als gevolg van het stevig doordenderende ritme op de versterkte duimpiano’s bijna hypnotiserend.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Richard Penn - Cradle (ink and watercolour)
Richard Penn’s work is about origins. He is interested in the almost ungraspable scope of our universe from the extremely small to the unimaginably large and distant. His most recent work borrows shapes and formats from the Hubble deep space telescope and the Kepler space telescope, both of which are used to look outward into space and backward in time at the far reaches and earliest moments of the universe. The Kepler telescope’s primary mission is to search for extra solar planets and specifically earth-like planets which will have an impact on theories around the probability of life beyond Earth.
Stef Bos on tour in South Africa
Stef Bos toert begin 2013 met een titelloos programma en een band door Zuid-Afrika. Het vertrekpunt van de voorstelling was dit beeld van de jonge Zuid-Afrikaanse schilder Christiaan Conradie. Het vervolg was een verzameling van veel nieuwe woorden en muziek die samen met oudere nummers de verbeelding en de verwondering ruim baan willen geven. Verder geen woorden meer over wat er gaat gebeuren op het podium….. dit beeld vertelt alles.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
Venus at Home - Usha Seejarim (exhibition)
It's not every day that a housewife looks around her kitchen and sees her utensils as objects of art. But Usha Seejarim is no ordinary housewife. The artist from Bethal, a small town in Mpumalanga, says that "as a home-maker/housewife/mother of two, and an artist", she is fascinated by her everyday chores. When she is in the kitchen, her spoons, forks, knives and plates become art objects. In her latest exhibition, Seejarim takes a closer look at the places and the objects in her immediate surrounds, and the roles she assumes when she is around these objects.
Banda Tropical - rumba/soukous uit Congo-Kinshasa
Zaterdag 30 Maart 2013 21:00
Bedreven muzikanten uit Centraal-Afrika staan garant voor een ongelooflijke exotische nacht. De basis van dit schitterend orkest bestaat uit muzikanten met een enorme ervaring. Enkelen van hen, zoals de bekende gitarist Dizzy Mandjeku, maakten vroeger deel uit van de legendarische Congolese formatie Franco & Le TPOK OK JAZZ. Een wervelwind van percussie, hete rifs van blazers, glasscherpe gitaarsolo's, overgoten met de Afrikaanse zon. En gedreven door de hemelse stem van twee heerlijke Congolese zangeressen Nana en Baniël. Kortom: Uiterst dansbare Rumba en Soukous uit Congo van een uitzonderlijk niveau die je niet mag missen.
Dancer Dancer - African Dance Night
Zaterdag 30 Maart 2013 22:00
Every last saturday of the month. Hosted by DJ Seliko: Coupe Decalle, Zouk Waarba, Soukous, M’Balax, N’dombolo. Meer info: zoromes@hotmail.com of 06-14922491.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 06 Maart 2013 22:00
t/m Woensdag 24 April 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.