Agenda 05 - 11 Juni 2022

Zondag 05 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van za04.06
t/m ma06.06
Nederland, Nijmegen - Park Brakkenstein - Muziek
Music Meeting Festival 2022

Welkom liefhebber van avontuurlijke muziek! Je bent beland op de website van Music Meeting Festival in Nijmegen, waar je alle informatie vindt over het festivalprogramma van zowel de aankomende als de afgelopen festival edities. Als gevolg van de corona pandemie, heeft er in 2020 én 2021 geen Music Meeting Festival plaatsgevonden. De editie van 2022 slaan we echter niet over, en we mogen jullie dan ook weer van harte welkom heten in Park Brakkenstein. Dit jaar draagt Music Meeting Festival de titel ‘CUBA UPSIDE DOWN’, een avontuurlijk thema, waarbij we een stuk Cubaanse traditie in cultuur en muziek naar Nijmegen halen…  Op 4, 5 en 6 juni barsten we los met een rijk programma dat bol staat van muzikale hoogstandjes vanuit alle hoeken van de wereld. Ben jij ook toe aan een muzikale Cuba (en meer) vakantie in eigen land? Houd dan deze website in de gaten voor het laatste programma nieuws! De kaartverkoop voor Music Meeting Festival 2022 is gestart. Als smaakmaker voor de aankomende Music Meeting Festival editie verwijzen we je graag door naar Music Meeting All Ears. Ons eigen muziekkanaal, waar je 365 dagen per jaar nieuwe muziek en achtergronden kunt ontdekken. Uit Afrika o.a.: Djely Tapa (Mali), Trio Da Kali (Mali), Badume's Band & Selamnesh Zéméné (Ethiopie)

musicmeeting  line-up

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

Maandag 06 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van za04.06
t/m ma06.06
Nederland, Nijmegen - Park Brakkenstein - Muziek
Music Meeting Festival 2022

Welkom liefhebber van avontuurlijke muziek! Je bent beland op de website van Music Meeting Festival in Nijmegen, waar je alle informatie vindt over het festivalprogramma van zowel de aankomende als de afgelopen festival edities. Als gevolg van de corona pandemie, heeft er in 2020 én 2021 geen Music Meeting Festival plaatsgevonden. De editie van 2022 slaan we echter niet over, en we mogen jullie dan ook weer van harte welkom heten in Park Brakkenstein. Dit jaar draagt Music Meeting Festival de titel ‘CUBA UPSIDE DOWN’, een avontuurlijk thema, waarbij we een stuk Cubaanse traditie in cultuur en muziek naar Nijmegen halen…  Op 4, 5 en 6 juni barsten we los met een rijk programma dat bol staat van muzikale hoogstandjes vanuit alle hoeken van de wereld. Ben jij ook toe aan een muzikale Cuba (en meer) vakantie in eigen land? Houd dan deze website in de gaten voor het laatste programma nieuws! De kaartverkoop voor Music Meeting Festival 2022 is gestart. Als smaakmaker voor de aankomende Music Meeting Festival editie verwijzen we je graag door naar Music Meeting All Ears. Ons eigen muziekkanaal, waar je 365 dagen per jaar nieuwe muziek en achtergronden kunt ontdekken. Uit Afrika o.a.: Djely Tapa (Mali), Trio Da Kali (Mali), Badume's Band & Selamnesh Zéméné (Ethiopie)

musicmeeting  line-up

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

Dinsdag 07 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

dinsdag07.06
Nederland, Amsterdam - Muziekgebouw aan 't IJ - Muziek
Holland Festival : Bolodjo Plus - Zeynab et son Groupe

Een opwindende, ritmische voorstelling met Bolodjo uit Benin. De Beninse zangeres Zeynab Abib houdt met haar bevlogen optredens de herinnering levend aan de West-Afrikaanse rituele zang- en dansstijl Bolodjo. Haar krachtige, heldere stem wordt begeleid door ritmisch slagwerk. Zeynab Abib, die een succesvolle carrière heeft als popartiest en ook te zien is in Mother Nature van associate artist Angélique Kidjo, is tegelijkertijd een ongeëvenaarde Bolodjo-ster. De ritmes van de traditonele Bolodjo worden geslagen door een opwindend percussie-ensemble. Het slagwerk vormt het fundament voor de bewegingen van een spiritueel gezelschap van gemaskerde danseressen, de Guêlêdê. Volgens de traditie vragen de vrouwen de geesten om hun gunsten.

hollandfestival

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

Woensdag 08 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

woensdag08.06
Nederland, Amsterdam - Melkweg - Muziek
Early B / Van Pletzen / Wowi: South Africa presents
Woensdag 08 Juni 2022 19:30

Dit is het verplaatste cencert van 1 december. Bereid je voor op een wilde nacht met drie van de grootste namen in de Afrikaanse muziekscene voor één nacht onze OZ overnemen! Zuid-Afrika presenteert: Early B, Van Pletzen en wowi live on stage. A match made in heaven! Deze gevaarlijk combinatie geeft het publiek een energiek optreden die het beste wat zij afzonderlijk te bieden hebben combineert in één.  Tevens releasen ze allen vóór deze show nog nieuwe muziek.

melkweg

woensdag08.06
Nederland, Amsterdam - Tolhuistuin - Muziek
RIMON
Woensdag 08 Juni 2022 20:30

Dit is het verplaatste programma van 3 maart 2022. Tickets gekocht voor die datum zijn ook geldig voor deze datum.Sinds haar knaldebuut in 2018 met 'Grace', heeft de in Eritrea geboren en in Amsterdam opgegroeide RIMON zich bewezen als één van de meest veelbelovende r&b stemmen. In zowel haar eerste singles als haar debuut-EP laat ze een boodschap van empowerment horen; aan zichzelf, maar ook aan vrouwen wereldwijd. Nadat ze op 17-jarige leeftijd stopte met school om te reizen en muziek te maken met componist Samuel Kareem, begon ze samen met collectief ALLE$ haar muziek onafhankelijk uit te brengen. Hierna maakte RIMON snel naam in het buitenland waar ze miljoenen streams behaalde, optrad in heel Europa en Azië, werd gecoverd door i-D, BBC, Pitchfork, Vogue en Complex en miljoenen views behaalde tijdens haar eerste COLORS sessie.Na het uitbrengen van haar tweede EP 'I shine, U shine' in 2020 nam RIMON de tijd om zich te focussen op haar meest conceptuele werk tot nu toe. 'Digital Tears' is het eerste project dat niet geschreven is vanuit emotie of ervaring, maar in plaats daarvan gefocust op één van de grootste maatschappelijke dilemma's van onze generatie.

meer-info

Donderdag 09 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

donderdag09.06
Nederland, Leiden - ASC - Lezing en debat
ASC Seminar: Rituals, Festivals and Claims to Urban Spaces in Nigeria
Donderdag 09 Juni 2022 15:30 - 17:00

This event will take place both online and physically in Leiden. All registrees will receive a link to the online platform one day before the start of the event. In the Nigerian cities of Lagos and Jos, rituals and festivals are increasingly deployed not only in memory of ancestors, or in the promotion of a particular (ethnic) identity, or as a tourist attraction, but also as political instruments to demonstrate and express ownership of urban spaces. Nigeria is often characterised as a deeply divided state in which major political issues are forcefully or violently contested along the lines of complex ethnic, religious and regional divisions. Currently, the performances of festivals and funeral rituals have increasingly become the sites of struggles and contestation over claims to ‘ownership’ of urban spaces. In doing so, through festivals and other rituals ideas are expressed as to who belongs, who does not, and to who ‘owns the city’ and who does not. This study shows how Nigerian urban dwellers invent and perform festivals and funeral rituals to define belonging and express ethnically based claims of ownership of cities. Speaker: Dr Onyekachi Nnabuihe

more-info

Vrijdag 10 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

Zaterdag 11 Juni

van wo18.05
t/m zo08.01
NL, Amsterdam - Hermitage - Tentoonstelling
Along came your eyes - Neo Matloga, de winnaar van de 10e ABN AMRO Kunstprijs,

Neo Matloga (Mamaila, Zuid-Afrika, 1993) maakt met foto’s, verf, inkt en houtskool monochrome ‘collageschilderijen’, waarmee hij een inkijkje geeft in het alledaagse leven in Zuid-Afrika. Vaak zijn het vrolijke taferelen vol liefde en geborgenheid die zich afspelen in een huiselijke omgeving en worden bevolkt door mensen van kleur. Zo creëert hij niet alleen een wereld waarin hij zich thuis voelt, maar ook één die hij mist in de kunst. Voor de tentoonstelling along came your eyes maakte Matloga zeven nieuwe werken, waarin hij zijn figuren mee naar buiten neemt. Ze liggen op het strand, vermaken zich in een zwembad of kaarten in een café. En terwijl de ogen van de figuren zich direct op de bezoeker richten, staan hun hoofden consequent en profil. Zo leidt Matloga de blik van zijn figuren tot ver buiten het doek, maar laat hij hen gelijktijdig een dialoog voeren met de kijker. Met de poëtische titel along came your eyes spreekt de kunstenaar beiden aan. Matloga weet, zonder een eenduidige boodschap en met een sterke nadruk op intermenselijke relaties, diepere maatschappelijke en politieke lagen aan te boren. Enerzijds benadrukt het werk de Black Joy die zelden wordt getoond, anderzijds roepen de vrolijke scènes vragen op over apartheid en racisme. Die dubbelzinnigheid is de kracht van het werk, en maakt het, volgens de jury, levendig en urgent. Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam, toont Matloga zijn werk in de tentoonstelling We just want to be closer in de ABN AMRO Kunstruimte. Deze duotentoonstelling laat werk zien van twee Zuid-Afrikaanse kunstenaars uit verschillende generaties: Singarum J. Moodley (1922-1987) en Neo I. Matloga (1993). De werken tonen een fascinerend gelaagd verhaal over vrijheid en zelfbeschikking tijdens en na de Apartheid. Te bezichtigen van 11 mei t/m 30 september 2022 in het hoofdkantoor van ABN AMRO (Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam).

meer-info

van vr01.04
t/m zo23.10
, - various locations - Muziek
Entoto Band on tour!

Entoto brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa!  Vanaf april heeft Entoto Band bijna iedere week een concert! Deze optreden worden sinds kort georganiseerd in samenwerking met Bravissimo Music.  Voorlopige speellijst 2022: 1 april – DUM, Utrecht (try out) / 3 april – De Harmonie, Edam (try out) /10 april – Zaal 100, Amsterdam (try out) /17 april – RS Huis, Amsterdam (try out) / 22 april – De Pletterij, Haarlem / 1 mei – Beauforthuis, Austerlitz / 7 mei – Rietveld Theater, Delft / 15 mei – Jazz & Blues in de Hout, Alkmaar / 21 mei – Go Theater, Leerdam / 12 juni – 1Ander Festival, Schijndel

joeppelt bravissimomusic  speellijst

van wo18.05
t/m wo22.06
Nederland, Rotterdam - LantarenVenster - Film
Eyimofe (This Is My Desire) - Nigeria

Op zondag 22 augustus host World Cinema Amsterdam x Africadelic in LantarenVenster een vertoning van de veelgeprezen Nigeriaanse film Eyimofe (This is My Desire, 2020). Dit drama, dat vorig jaar op Berlinale te zien was, portretteert het moderne leven in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, door de ogen van twee inwoners die vergaande plannen hebben om de stad en het land te verlaten. Ook hebben we twee voorfilms voor jullie deze dag: de Gambiaanse ultra-short Help! (2020) en Ndanka Ndanka (2020), een nieuwe muziekvideo van het  Gambiaans/Senegalees/Nederlandse collectief Dandana met de Nigeriaanse albino Rastaman Simon Chedoke Uletu in de hoofdrol. De films worden ingeleid door Christopher Tijan Smith, de Gambiaanse acteur en scenarioschrijver van Help! die asiel heeft aangevraagd in Nederland en momenteel in een AZC in Assen verblijft. Eyimofe is de debuutfilm van de Nigeriaanse filmmakers en (tweeling)broers Arie en Chuko Esiri.

filmladder

van vr18.02
t/m zo19.06
Nederland, Amsterdam - FOAM - Tentoonstelling
John Edmonds - A Sidelong Glance

John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.

foam

van do12.05
t/m zo31.07
Nederland, Leiden - ASC - Tentoonstelling
New exhibition: 'Born Free - Mandela's Generation of Hope' by Ilvy Njiokiktjien

In 1994 South Africa held its first inclusive elections. These brought an end to decades of white minority rule. A new constitution gave all South Africans equal rights. As the first black president, Nelson Mandela focused on reconciliation and hope for the future. It would be up to the young generation to make his dream of a rainbow nation come true. During her work in South Africa, photojournalist Ilvy Njiokiktjien became intrigued by these born-frees, born after the end of apartheid. She portrays them in her own, personal and sometimes intimate style. “There is equality on paper now, but many still experience the consequences of apartheid.”
The opening of the exhibition exists of a short documentary based on the photo series, an introduction by Prof. Jan-Bart Gewald and a guided tour by Ilvy. Read more on the Born Free website.

ascleiden

van za05.02
t/m zo14.08
Nederland, Amersfoort - Kunsthal KAdE - Tentoonstelling
Schurend Paradijs - VERLENGD

Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.

meerinfo

van do24.06
t/m zo08.01
Nederland, Amsterdam - Wereldmuseum Amsterdam - Tentoonstelling
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database

Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).

worldpressphoto tropenmuseum

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Lindokuhle Sobekwa - Umkhondo. Tracing memory
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The first-ever museum exhibition of the young and exceptionally talented South African photographer Lindokuhle Sobekwa. Different stories intertwine in a moving oeuvre that can be seen as an autobiographical narrative, founded on the search for origins and identity. Sobekwa uses various techniques and media to support his stories, without losing his characteristic visual language. He effortlessly alternates between black and white and colour, digital and analogue, stills and moving images. In Umkhondo. Tracing Memory Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) combines existing and new work in order to trace the thematic lines that run through his photographs. His family, his ancestors, and the landscape in which they live on are recurring themes in his oeuvre and form part of Sobekwa’s search for explanations for past events. His moving and intimate work directs the gaze towards his immediate surroundings, to his own identity and to the related larger issues at play in South African society.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
Sabelo Mlangeni - Isivumelwano
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

The South African photographer Sabelo Mlangeni (1980, Driefontein, South Africa), known for his documentary work on generally overlooked groups and cultures, shows a selection of a remarkable archive of wedding photographs for the first time. The exhibition Isivumelwano is an ode to love and community, offering a glimpse into intimate, underexposed South African marriage ceremonies. The weddings and accompanying festivities that Mlangeni has documented as a ‘cameraman’ since 1997, offer an inspiring counterbalance to the stereotypical white wedding. 70 Moving, hand-printed black and white and colour photographs with a poetic, almost mythical quality. For nearly 30 years Sabelo Mlangeni – well known for projects such as Invisible Women, and earlier on show in Huis Marseille in the exhibitions Recent Histories (2019) and Apartheid & After (2014) – has photographed marriages in South Africa, Lesotho, Mozambique and Swaziland. The exhibition Isivumelwano is the first to present a large selection of this extensive photographic archive. The photographer captures a wide variety of rituals, traditions and celebrations in intimate images, magnifying ‘the systems we exist in (and against)’. The exhibition was created in collaboration with blank projects in Cape Town.

huismarseille

van za21.05
t/m zo04.09
Nederland, Amsterdam - Huis Marseille - Tentoonstelling
The beauty of the world so heavy
Van Zaterdag 21 Mei 2022 -  08:00
t/m Zondag 04 September 2022 - 17:00

In the summer of 2022 four photographers at Huis Marseille will be demonstrating just how hard, and indeed how beautiful, earthly existence can be, the diversity of their photographic documents providing a convincing proof.
Dirk Kome – Vijf lange meden
indokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory
Dana Lixenberg – Polaroid 54/59/79
Sabelo Mlangeni – Isivumelwano

huismarseille

zaterdag11.06
Nederland, Amsterdam - De Meervaart - Dans en theater
RISE... & L'U L'A - double bill by Simone Heijloo (NL) & Tebby Ramasike (ZA)
Zaterdag 11 Juni 2022 20:30

Let op: RISE... en L’U L’A vormen een double-bill. Beide voorstellingen zijn te bezoeken met hetzelfde ticket.  Gedachten over het ongemak van de onzekerheid van de toekomst en de nabijheid van het einde. RISE: Concept & Choreografie: Tebby W.T. Ramasike. Dans: Simone Heijloo. Productie: TeBogO Dance - TBO in samenwerking met Simone Heijloo. L’U L’A is een Afrikaanse hedendaagse dansvoorstelling. over eenheid en het herontdekken van de verbinding met de natuur en anderen. Zijn we wat we doen en hoe we eruit zien? Concept & Choreografie: Simone Heijloo. Dans: Anna Valentini Productie: Simone Heijloo in samenwerking met Meervaart.

meervaart

zaterdag11.06
NL, Amsterdam - CC Amstel - Dans en theater
Yakaar - Dieuf Dieul
Zaterdag 11 Juni 2022 20:30

Een energieke theatrale dansvoorstelling waar traditionele Afrikaanse dans wordt afgewisseld met moderne danssolo’s, acrobatiek en muzikale intermezzo’s. Nieuwe datum! Deze voorstelling is verplaatst van donderdag 27 januari 2022. Kaartkopers worden per mail op de hoogte gebracht. Mocht je geen bericht hebben ontvangen, check je spamfolder of neem contact met ons op via info@ccamstel.nl.Wie zaait zal oogsten! Dat is de betekenis van het internationale dansgezelschap Dieuf Dieul die choreograaf Mass Diallo samen met een groep dansers en percussionisten uit Senegal, Suriname en andere West-Afrikaanse landen hier in Europa heeft geformeerd. Hoop en verwachting is het centrale thema binnen de theatrale dansvoorstelling Yakaar. Het verhaal van Yakaar gaat over een brute verkrachting van een meisje tijdens de oorlog. De geboorte van haar kind gaat hand in hand met de bevrijding van het volk. De vrijheid die volgt op de dagen van hoop wordt gevierd met verschillende uitbundige dansen begeleid met live percussie. De choreografieën en tradities die in deze voorstelling vertoond worden hebben een krachtig en positief karakter. Ondanks het harde verleden van de zwarte bevolking is er altijd de hoop, het geloof en de glanzende glimlach. Yakaar is een energieke theatrale dansvoorstelling waarbinnen traditionele Afrikaanse dansen worden afgewisseld met moderne danssolo’s, acrobatiek en muzikale intermezzo’s. Mass Diallo heeft voor deze voorstelling nieuwe choreografieën gemaakt gebaseerd op verschillende danstradities als Macro, Sorouba, Peulh, Bara, Balante, Sabar. Duur: 60 min. (excl. pauze)

ccamstel

zaterdag11.06
België, Brussel - Bozar, Paleis voor Schone Kunsten - Muziek
‘Omar Sosa & Seckou Keita’
Zaterdag 11 Juni 2022 20:30

In 2018, Cuban musician Omar Sosa stepped onto the stage at Bozar with a candle in his hand. Placing it on his piano as if performing a ritual, he set the atmosphere that would linger throughout the musical evening and the encounter with his loyal partner, Senegalese griot Seckou Keita. After Transparent Water (2017), the two virtuosos and poets of sound will present Suba (“dawn” in Malinke), their new album recorded during the pandemic: a hymn to hope and a profound reiteration of humanity’s eternal prayer for peace and world unity. On stage, the two masters are joined by their mutual partner, outstanding Venezuelan percussionist Gustavo Ovalles. Experience this vibrant human and musical reunion, and discover their ethereal and bewitching universe, at the crossroads of Afro-Cuban, Mandingo and jazz music. For more information visit www.omarsosa.com

more-info