Agenda 19 - 25 Maart 2023
Zondag 19 Maart
Art on Paper
U bent van harte uitgenodigd voor de beurs Art on Paper in de Westergasfabriek Amsterdam en voor de afsluiting van de expositie Lijnen van verwantschap. Galerie SANAA neemt met veel plezier deel aan de internationale beurs Art on Paper in de Westergasfabriek. 25 Nederlandse en 25 buitenlandse galeries laten daar werk op papier zien. SANAA brengt werk van 2 Afrikaanse en 2 Nederlandse kunstenaars: Option Dzikamai (Zimbabwe), Florette Dijkstra (NL), Carien Vugts (NL), Myriam Mihindou (Gabon/Fr). We zien u graag in booth 25. Wilt u een gratis toegangsbewijs? Stuur dan een email naar info@galeriesanaa.nl, u ontvangt een digitale link.
walk & talk: catpc lusanga
Zondag 19 Maart 2023 15:00 - 16:00
Matthieu Kasiama, Mbuku Kimpala en Ced’art Tamasala zijn leden van CATPC (Congolese Plantation Workers Art League), een coöperatie van Congolese plantage-arbeiders-kunstenaars die vaak samenwerken met kunstenaar Renzo Martens. Tijdens de walk & talk geven zij een persoonlijk perspectief op Ibrahim Mahama’s installatie Garden of Scars. Ze kennen het werk van Mahama goed en maken zich gezamenlijk sterk voor het van onderaf opbouwen van een stevige culturele infrastructuur voor Afrikaanse gemeenschappen. In 2022 maakte Ibrahim Mahama op uitnodiging van CATPC een monumentale installatie van jutezakken waarmee hij de White Cube bedekte. CATPC streeft naar een vorm van kunst die niet alleen symbolische kritiek levert op globale economische ongelijkheid, maar deze ook daadwerkelijk economisch probeert opheft. De kunstwerken die CATPC maakt worden geëxposeerd en verkocht op de internationale kunstmarkt. Daarmee creëert CATPC een nieuw economisch model met als doel kapitaal, zichtbaarheid en legitimiteit te genereren voor gemeenschappen van gekoloniseerde plantagearbeiders. Met de inkomsten van hun kunst kopen ze hun land terug, en ontwikkelen een nieuw model: de Post Plantage, regeneratieve landbouw, waarbij de middelen in handen zijn van de gemeenschap. Op het eerste teruggekochte land openden zij een museum: De White Cube, symbolisch gesitueerd op Unilevers eerste palmolie plantage, verlaten door Unilever toen het land na 100 jaar monocultuur volledig uitgeput was. Hier presenteren ze hun eigen werk en dat van anderen, een programma dat als doel heeft de plantage, die historisch de kunstwereld heeft gefinancierd, te dekoloniseren. Een korte film over het werk van CATPC en de relatie tussen plantages en musea is op deze middag te zien in de Oudezijdskamer.