Agenda 02 - 08 Juni 2024
Zondag 02 Juni
DJAM! (Try out)
Zondag 02 Juni 2024 16:00
DJAM! is het muzikale monsterverbond tussen twee meestergitaristen: Joep Pelt en Bounaly Traoré. Als tiener trok Joep naar zijn muzikale helden in Mississippi en realiseerde muziekprojecten in Mali, Zuid-Afrika en Ethiopië. Met zijn eclectische gitaarspel slaat Joep moeiteloos bruggen tussen diverse muzikale werelden. Bounaly, het grootste gitaartalent van Noord-Mali, vermengt hypnotische klanken van de Sahel met opzwepende ritmes van de hoofdstad Bamako. Drummer Randell Sambo en bassist Kyan Sambo brengen moderne soul/ funk-invloeden en Caribische ritmes. Het resultaat? Een avontuurlijke muzikale mix waarbij stilzitten geen optie is!
Tutu Puoane: Wrapped in Rhythm
Zondag 02 Juni 2024 20:30 - 22:00
Al bijna tien jaar draagt Tutu Puoane een poëziebundel met haar mee, In A Ribbon Of Rhythm van dichteres Lebogang Mashile. Elke keer wanneer de zangeres de gedichten van haar Zuid-Afrikaanse landgenoot las, hoorde ze muziek. Samen met haar man, de Belgische pianist Ewout Perrieux, schreef ze songs gebaseerd op haar favoriete gedichten van Mashile. Live klinken ze elke keer weer fris, dankzij het improvisatievermogen van Tutu en haar band.
Donderdag 06 Juni
Porcelain id
Donderdag 06 Juni 2024 20:00
De in Rwanda geboren twintiger Hubert Tuyishime (zij/hen) groeide op in een klein Belgisch dorp. Hier begon op jonge leeftijd een reis in de wereld van muziek, gedreven door volharding. Op hun eerste nieuwe single “Man Down!” begeleidt een grimmige Pid de dreigend pompeuze blazers richting een bezielde, door elektronica geteisterde Frankenstein-popuitbarsting. De tweede single “Adam Coming Home” is stilistische camouflage, naadloos puttend uit zowel klassieke barfly crooners als moderne experimentele elektronica.
DJAM!
Donderdag 06 Juni 2024 20:30
DJAM! is het muzikale monsterverbond tussen twee meestergitaristen: Joep Pelt en Bounaly Traoré. Als tiener trok Joep naar zijn muzikale helden in Mississippi en realiseerde muziekprojecten in Mali, Zuid-Afrika en Ethiopië. Met zijn eclectische gitaarspel slaat Joep moeiteloos bruggen tussen diverse muzikale werelden. Bounaly, het grootste gitaartalent van Noord-Mali, vermengt hypnotische klanken van de Sahel met opzwepende ritmes van de hoofdstad Bamako. Drummer Randell Sambo en bassist Kyan Sambo brengen moderne soul/ funk-invloeden en Caribische ritmes. Het resultaat? Een avontuurlijke muzikale mix waarbij stilzitten geen optie is!
DJAM!
Donderdag 06 Juni 2024 20:30
DJAM! is het muzikale monsterverbond tussen twee meestergitaristen: Joep Pelt en Bounaly Traoré. Als tiener trok Joep naar zijn muzikale helden in Mississippi en realiseerde muziekprojecten in Mali, Zuid-Afrika en Ethiopië. Met zijn eclectische gitaarspel slaat Joep moeiteloos bruggen tussen diverse muzikale werelden. Bounaly, het grootste gitaartalent van Noord-Mali, vermengt hypnotische klanken van de Sahel met opzwepende ritmes van de hoofdstad Bamako. Drummer Randell Sambo en bassist Kyan Sambo brengen moderne soul/ funk-invloeden en Caribische ritmes. Het resultaat? Een avontuurlijke muzikale mix waarbij stilzitten geen optie is!
Zaterdag 08 Juni
dubbelconcert: Gasper Nali en Kaito Winse
Zaterdag 08 Juni 2024 20:30
De X presenteert vanavond twee bijzondere solisten uit Afrika: Gasper Nali uit Malawi en Kaito Winse uit Burkina Faso.
Gasper Nali speelt zijn zelfgemaakte, 3 meter lange babatoni, een soort 1-snarige basgitaar, terwijl hij tegelijkertijd zingt en een eveneens zelfgemaakte basdrum bespeelt.
Kaito Winse is een griot uit Burkina Faso. Met zijn machtige stem en zijn virtuositeit op instrumenten als fluiten, percussie en mondboog weet hij het publiek op hun puntje van hun stoel te krijgen.
Tartit
Zaterdag 08 Juni 2024 21:15
This group from Timbuktu was formed in exile between the Mauritanian and Burkinabe refugee camps in 1995. All its members are from the Timbuktu region, specifically the Goundam cercle. The group has a single aim: to sing about exile, love, peace and the political condition of the Tuareg people. Tartit was created to safeguard traditional Tuareg music, which was slowly disappearing. It is composed by female voices through an organisation called Tartitn’Chetma (Union of Sisters).