Filmladder
Dinsdag 25 Augustus 2020
Adam
Hoewel Abla haar handen vol heeft aan de opvoeding van haar dochter en aan haar kleine bakkerij, biedt zij Samia een plek in huis, onder voorwaarde dat ze binnen een paar dagen vertrekt. Maar Samia blijkt een welkome kracht, en haar gebakjes vinden gretig aftrek bij de buurtbewoners. Naarmate de vrouwen langer samenwerken, wordt hun band sterker en leren ze elk op hun eigen manier om te gaan met hun verleden. Maryam Touzani’s intelligente karakterstudie getuigt van een groot regietalent. Adam is een mooi verhaal over het doorstaan van tegenslagen, en onbevreesd de toekomst tegemoet treden. Op subtiele wijze brengt Touzani het leven van haar personages in beeld, waarmee zij gevoelige onderwerpen, zoals ongehuwde zwangere vrouwen in de Arabische wereld, op overtuigende wijze aan de kaak stelt.
Berlin Alexanderplatz
Regisseur: Burhan Qurbani. Vluchteling Francis maakt de gevaarlijke oversteek van Afrika naar Europa. Als hij uiteindelijk in Berlijn aankomt en aan een nieuw leven begint, zweert hij om dat als een goed mens te doen. Door zijn status als illegale vluchteling blijkt dat echter praktisch onmogelijk. Francis valt in handen van drugsdealer Reinhold. Onder invloed van hem verandert Francis in Franz, een genadeloze crimineel. Het eerlijke leven wat hij probeerde te leiden, is opeens verder weg dan ooit.
Moffie
Regie: Oliver Hermanus. Moffie is een homohatend, Afrikaans scheldwoord dat door sommige mannen maar al te graag in de mond wordt genomen. Dat leert puberjongen Nicholas Van der Swart (Kai Luke Brummer) wanneer hij in 1981 als dienstplichtige wordt opgeroepen door het Zuid-Afrikaanse leger. De zestienjarige cadet komt in een snoeiharde macho-omgeving terecht die homofobie, racisme en xenofobie letterlijk in de hoofden van jongemannen probeert te stampen. Sommige van de bootcampscènes doen denken aan de horror van Full Metal Jacket, maar de vierde speelfilm van Zuid-Afrikaans regisseur Oliver Hermanus (Skoonheid, The Endless River) is bovenal een teder portret van een jongen die verstikt wordt door zijn nieuwe omgeving. De vernederende legeropleiding bevestigt dat Nicholas anders is dan zijn medesoldaten. Alleen tijdens zeldzame privémomenten vindt hij de ruimte om zijn homoseksualiteit te ontdekken. Hermanus verbeeldt niet alleen de waanzin van het Zuid-Afrikaanse apartheidstijdperk, maar ook de warmte van een jeugdromance en seksuele verkenning. Tekst: International Film Festival Rotterdam.