Zondag 24 November 2024
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
With Grace
Thirteen-year-old Grace lives with her parents and eight siblings in rural Kenya. Rain means everything to this family because it makes the crops grow and provides food. Grace takes us back to her early childhood, to a time when disaster struck the family. A period of drought, during which little Grace feared that her father would have to leave home to find work in the city, was followed by a storm that destroyed their makeshift roof of sticks and corrugated sheets. “The rain that used to cheer us up had suddenly become dangerous,” explains Grace in voice-over.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.