Afrovibes 2024
2 oktober – 13 oktober
Festival met theater, dans, performance, mode, muziek en context uit en over Afrika. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
SHIFTING SPACES | TILTING TIMES
Een gevoel van verbondenheid is als een menselijke basisbehoefte. Het is de behoefte aan een stabiel thuis, onderdak, een gemeenschap en ergens bij te horen. Belonging geeft ons een basis om samen te leven, samen te werken en bij te dragen aan de wereld. Vanuit dit thema geeft Afrovibes dit jaar vorm aan het programma met voorstellingen die een focus hebben op Noord-Afrika en de (Noord)Afrikaanse diaspora in Nederland. Noord-Afrika wordt vaak als ‘niet-Afrikaans’ beschouwd maar als deel van de Arabische wereld. Voelen makers en kunstenaars uit Noord Afrika zich verbonden met het Afrikaanse continent en een Afrikaanse identiteit of juist met een Arabische identiteit? Elk op hun eigen manier onderzoeken de makers dit jaar met hun werk hoe en met wie we ons verbonden voelen. Ze duiken in culturele en politieke debatten over identiteit, diaspora en dekolonisatie. Ze onderzoeken ons verlangen ergens bij te horen, een thuis te hebben.
Yung Dada
Ontmoet muzikant en producer Yaw Owusu Addai, ook wel bekend als Yung Dada. Vanaf een jonge leeftijd was hij gefascineerd door de muziek die zijn ouders in huis afspeelden, wat als basis fungeerde voor de start van zijn carrière als trapartiest- en producer onder de alias DRUMMAKID. Owusu Addai voelde echter de drang om dichter bij zijn roots te komen, en nam een stap terug om zichzelf en zijn geluid te herontdekken. Hiervoor was de opkomst van afrobeats het juiste moment. Een stap dichter bij zijn roots, maar ook een stap vooruit in zijn carrière. Zo werd Yung Dada geboren, bekend om zijn eigen producties en optredens met een afro-georiënteerde sound. Zijn eerste single 'MI Amor' uit 2020 kreeg co-signs van onder andere Joe Kay en Quamina MP, en werd in 2022 opgevolgd met zijn debuut EP 'Shea Butter Boy'. Afro en amapiano beats met honingzoete vocals die de vluchtige romantiek van een opkomende artiest centraal stellen.