Afrovibes 2024
2 oktober – 13 oktober
Festival met theater, dans, performance, mode, muziek en context uit en over Afrika. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
SHIFTING SPACES | TILTING TIMES
Een gevoel van verbondenheid is als een menselijke basisbehoefte. Het is de behoefte aan een stabiel thuis, onderdak, een gemeenschap en ergens bij te horen. Belonging geeft ons een basis om samen te leven, samen te werken en bij te dragen aan de wereld. Vanuit dit thema geeft Afrovibes dit jaar vorm aan het programma met voorstellingen die een focus hebben op Noord-Afrika en de (Noord)Afrikaanse diaspora in Nederland. Noord-Afrika wordt vaak als ‘niet-Afrikaans’ beschouwd maar als deel van de Arabische wereld. Voelen makers en kunstenaars uit Noord Afrika zich verbonden met het Afrikaanse continent en een Afrikaanse identiteit of juist met een Arabische identiteit? Elk op hun eigen manier onderzoeken de makers dit jaar met hun werk hoe en met wie we ons verbonden voelen. Ze duiken in culturele en politieke debatten over identiteit, diaspora en dekolonisatie. Ze onderzoeken ons verlangen ergens bij te horen, een thuis te hebben.
SPAfrica: Julian Hetzel & Ntando Cele - black body white gaze NL premiereSPRING coproductiontheatre
t/m Zaterdag 18 November 2023
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.