Afrovibes 2024
2 oktober – 13 oktober
Festival met theater, dans, performance, mode, muziek en context uit en over Afrika. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
SHIFTING SPACES | TILTING TIMES
Een gevoel van verbondenheid is als een menselijke basisbehoefte. Het is de behoefte aan een stabiel thuis, onderdak, een gemeenschap en ergens bij te horen. Belonging geeft ons een basis om samen te leven, samen te werken en bij te dragen aan de wereld. Vanuit dit thema geeft Afrovibes dit jaar vorm aan het programma met voorstellingen die een focus hebben op Noord-Afrika en de (Noord)Afrikaanse diaspora in Nederland. Noord-Afrika wordt vaak als ‘niet-Afrikaans’ beschouwd maar als deel van de Arabische wereld. Voelen makers en kunstenaars uit Noord Afrika zich verbonden met het Afrikaanse continent en een Afrikaanse identiteit of juist met een Arabische identiteit? Elk op hun eigen manier onderzoeken de makers dit jaar met hun werk hoe en met wie we ons verbonden voelen. Ze duiken in culturele en politieke debatten over identiteit, diaspora en dekolonisatie. Ze onderzoeken ons verlangen ergens bij te horen, een thuis te hebben.
Space Is the Place
t/m Zaterdag 23 November 2024
Dressed in a futuristic pharaoh-like costume, the avant-garde jazz musician Sun Ra travels through time and the universe in his music-powered spaceship. After a mysterious disappearance, he lands on Earth with his crew to convince the African American community to free themselves from their earthly shackles and move to a utopian planet. To make this possible, he takes on The Overseer, a satanic godfather in the guise of a pimp, who he plays poker with to determine the fate of the Black community and the end of the world as we know it. This science fiction story is mixed with documentary footage of a free jazz concert by Sun Ra and his Arkestra. The plot and design are absurdist, but the themes of Black identity, oppression and musical transcendence are very serious. Sun Ra, who previously set out his ideas in a series of lectures entitled “The Black Man in the Cosmos” at UC Berkeley, plays himself. He advocates a new mythology utilizing art as a vehicle—in particular music. Released in 1974, the film is seen as the beginning of Afrofuturism and has since become a cult classic.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Amsterdam
Nederland