In verband met de uitbraak van COVID-19 zijn veel van de activiteiten die in deze agenda vermeld staan uitgesteld of afgelast. Raadpleeg de website van de organisator voor meer informatie.

Donderdag 27 Februari 2020

donderdag27.02
Nederland, Amsterdam - Bimhuis - Muziek
concert: Oum
Donderdag 27 Februari 2020 20:30

De Marokkaanse zangeres Oum weeft soul en jazz aaneen met Arabische muziek en Noord-Afrikaanse woestijnblues. ‘Haar verschijning is adembenemend, net als haar muziek’ (HuffPost). Soulzangeres Oum El Ghaït Benessahraoui brak internationaal door met een kleurrijke mengeling van heel verschillende elementen: moderne soul, jazz, bossanova en gnawa, de Marokkaanse woestijnblues. Subtiele elektronica zijn verweven door de grotendeels akoestische muziek op haar recente album Daba (Arabish voor: nu). Het album werd opgenomen in Berlijn en is de opvolger van Zarabi (2015), dat ontstond in de Sahara. De teksten op Daba snijden hedendaagse onderwerpen aan als de bedreigde natuur en het lot van migranten, waarbij de muziek universele hoop uitstraalt. De songs van Oum zijn geïnspireerd door de Noord-Afrikaanse verteltradities en gaan onder meer over vrouwelijkheid, nostalgie en liefde. Ze worden gezongen in het Arabische dialect darija. Haar muziek klinkt helder en vernieuwend, dankzij de unieke bezetting van haar band. Oum zang, Carlos Mejias Nuevas Perez sax / machines, Camille Passeri trompet, Yacir Rami oud, Damian Nueva bas

bimhuis

van zo16.02
t/m zo22.03
Nederland, Amsterdam - Galerie 23 - Tentoonstelling
Angèle Etoundi Essamba (Kameroen)

Angèle Etoundi Essamba (Douala, 1962) is al ruim 35 jaar werkzaam als geëngageerde kunstenares en heeft als onderwerp de identiteit van de Afrikaanse vrouw. In februari zal in Galerie 23 de boekpresentatie plaatsvinden van haar nieuwe kunstproject RENAISSANCE. Daarbij zal er een overzichttentoonstelling worden gehouden waarbij er een selectie wordt getoond van werken die zij de afgelopen jaren heeft gemaakt. In het project RENAISSANCE toont Essamba de vrouwen met attributen die mensen associëren met 17de -eeuwse schilderijen uit de Nederlanden: de kraag, waaier en kant. Hoewel deze rijke stoffen gedragen werden door de elite in de 17de eeuw, zijn het voor Essamba zelf ook attributen waar zij mee opgroeide. Het kant, borduursel en het gewoven materiaal “…waren geïntegreerd in de verfraaide gedrukte jurken die mijn grootmoeders, mijn moeder en vele vrouwen droegen. Ook bloemrijke motieven waren aanwezig in hun dagelijkse kledingstijl en accentueerde hun natuurlijke gratie.”

galerie23