Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Donderdag 25 November 2021

donderdag25.11
Nederland, Eindhoven - Effenaar - Muziek
Tamikrest - Noord-Afrikaanse desert blues
Donderdag 25 November 2021 20:15

Een Algerijnse band die in aanraking komt met Westerse rockartiesten als Jimi Hendrix, Bob Marley, Pink Floyd en Mark Knopfler? Het magische eindresultaat is Tamikrest. De band maakt met Chatma (2013) één van de allerbeste Toeareg albums ooit opgenomen, aldus Written in Music. De talloze benoemingen in ‘Album Of The Year’ lijsten onderstrepen dat dat geen overdreven stelling was. Later kwamen de albums Taksera en Kidal uit, optredens door heel de wereld volgen zich op snel tempo op. Tamikrest is daarom mede verantwoordelijk voor de hernieuwde populariteit van de ‘desert blues.’ Echo’s van dub, blues, psychedelica, funk en zelfs artrock worden naadloos verweven met hun kijk op de muzikale traditie van Tuareg. Tamikrest betekent “kruispunt” in de taal van de Kel Tamashek, een traditionele nomadische bevolkingsgroep in de Sahara, beter bekend als de Tuaregs. Het is een geschikte naam voor een band die zo succesvol de waardes van hun tijdloze cultuur mixt met de geluiden en visies die ze onderweg, op een van hun reizen tussen hun concerten, hebben ontdekt. Maar wie de geschiedenis van Tamikrest kent, weet dat het niet enkel feest kan zijn: het repertoire beslaat net zo goed intense, en meeslepende nummers waarin het verdriet doorklinkt om hun geboortestad Kidal dat door oorlog, vervolgingen en politieke instortingen is geteisterd. Zo heeft het meest recente album dat afgelopen maart 2017 uitkwam, dezelfde titel meegekregen en is ‘Kidal’ een eerbetoon aan haar historische thuisbasis. Af en toe beklemmend, bij vlagen heerlijk dromerig, maar altijd wonderschoon. Let op: dit concert vindt plaats in de Kleine Zaal van de Effenaar.

meer info

van wo17.11
t/m zo28.11
Nederland, - Nederland - Film
IDFA 2021

Het programma van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA 2021) is bekend. Ook dit jaar weer redelijk veel documentaires over Afrika, en zelfs een aantal geproduceerd in Afrika. En veel wereldpremieres ! Een selectie uit / over Afrika vindt u in de 2e link

idfa2021   films uit/over afrika

van za20.11
t/m vr31.12
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Remy Jungerman - Behind the Forest

Het Stedelijk Museum presenteert vanaf 20 november Remy Jungerman. Behind the Forest, met werk van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat speciaal is gemaakt voor de tentoonstelling. In Jungermans sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname, en woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde in 1990 naar Amsterdam om een vervolgstudie te doen aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst. Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’) ook bekend als de Brooskampers, die onder leiding van graman (opperhoofd) Broos ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk. De tentoonstellingstitel Behind the Forest is een directe verwijzing naar de Bakabusi mensen. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden.

stedelijkmuseum