2 oktober – 12 oktober

Afrovibes Festival brengt voorstellingen met dans, theater en muziek van actuele Afrikaanse dans- en theatermakers. Het zijn makers die vanuit een Afrikaans perspectief artistiek vorm geven aan actuele vragen en thema’s die ook bij ons leven en daar een eigenzinnige visie op hebben. Over wie we zijn, wat we willen zijn en hoe we met elkaar zijn verbonden. Afrovibes onderscheidt zich als een festival dat makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora in Nederland samenbrengt.

Legacy | Erfgoed

De Afrikaanse dans- en theatermakers bij Afrovibes 2025 laten in hun voorstellingen de huidige tijdgeest zien zoals zij die ervaren. Zij stellen vragen over hun culturele erfgoed en hoe we lessen kunnen leren uit het verleden over moed, ethiek en gezamenlijke kracht. En over de spanning tussen oude Afrikaanse rituelen en moderne hebzucht. De makers geven ons ideeën over hoe we in deze tijd van oorlog en klimaatverandering kunnen geloven en vertrouwen in een duurzame en stabiele toekomst. Wat laten we na voor de generaties na ons?

Zie hier de volledige Afrovibes-afgenda.

Meer info & tickets op afrovibes.nl

Vrijdag 26 November 2021

van vr26.11
t/m za27.11
Nederland, Rotterdam - Theater Rotterdam (v/h Rotterdamse Schouwburg) - Dans en theater
Invites: Kwame Asafo Adjei + Dunja Jocic (Club Guy & Roni)
Van Vrijdag 26 November 2021 -  20:15
t/m Zaterdag 27 November 2021 - 22:00

Nieuw werk van twee talentvolle choreografen. Het talentontwikkelingsprogramma van Club Guy & Roni presenteert Dunja Jocic en Kwame Asafo-Adjei. Jocic is al lang verbonden aan Club Guy & Roni, Asafo-Adjei won in 2019 de Rotterdam International Duet Choreography Competition. Club Guy & Roni nodigt dansmakers met wie de groep zich verwant voelt uit om nieuw werk te maken. In deze double bill staan choreografen Dunja Jocic en Kwame Asafo centraal. Dunja Jocic maakte jaren deel uit van het ensemble van Club Guy & Roni. Ze heeft zich ontwikkeld tot zelfstandig choreograaf en filmmaker. Voor haar werk als choreograaf en danser won ze al diverse prijzen. In samenwerking met Rik van den Bos, huisschrijver van het Noord Nederlands Toneel, zoekt Jocic naar de essentie van wat onze identiteit bepaalt – is dat onze ziel, of juist ons lichaam? In een nabije toekomst krijgt een lichaam een nieuwe ziel geüpload. Zo ontstaat een strijd tussen dans en tekst en tussen wie de eigenaar is van dit nieuw ontstane wezen. De Britse choreograaf Kwame Asafo-Adjei combineert in zijn werk hedendaagse dans en hip-hop met invloeden uit zijn Ghanese afkomst. Daar komt een heel eigen bewegingstaal uit. Asafo won in 2019 de unieke XL Production Award van de Rotterdam International Duet Choreography Competition, de belangrijkste internationale duetcompetitie. Club Guy & Roni is partner van de RIDCC en begeleidde Kwame Asafo-Adjei bij het maken van zijn bijdrage Lubeck. Daarin probeert een jongeman middenin een pandemie greep te krijgen op wat hij is kwijtgeraakt en wat waarde voor hem heeft.

meerinfo

van wo17.11
t/m zo28.11
Nederland, - Nederland - Film
IDFA 2021

Het programma van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA 2021) is bekend. Ook dit jaar weer redelijk veel documentaires over Afrika, en zelfs een aantal geproduceerd in Afrika. En veel wereldpremieres ! Een selectie uit / over Afrika vindt u in de 2e link

idfa2021   films uit/over afrika

van za20.11
t/m vr31.12
Nederland, Amsterdam - Stedelijk Museum Amsterdam - Tentoonstelling
Remy Jungerman - Behind the Forest

Het Stedelijk Museum presenteert vanaf 20 november Remy Jungerman. Behind the Forest, met werk van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat speciaal is gemaakt voor de tentoonstelling. In Jungermans sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Remy Jungerman (1959) is geboren in Moengo, Suriname, en woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo en verhuisde in 1990 naar Amsterdam om een vervolgstudie te doen aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst. Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’) ook bekend als de Brooskampers, die onder leiding van graman (opperhoofd) Broos ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk. De tentoonstellingstitel Behind the Forest is een directe verwijzing naar de Bakabusi mensen. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden.

stedelijkmuseum