Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Zondag 20 Juni 2021

zondag20.06
BE, Gent - Sint-Baafsabdij - Muziek
concert - Manou Gallo (Ivoorkust)
Zondag 20 Juni 2021 20:00

Manou Gallo is afkomstig uit een provinciestadje in Ivoorkust.  Als klein meisje speelde ze liefst van al op de drums, iets wat ook vandaag nog al te vaak enkel voor de jongens is weggelegd. “In die periode leefde ik als een kleine wildebras,” vertelt ze. “Ik hielp de akkers bewerken, haalde water op uit de bron. Ik ging niet naar school, maar mijn grootmoeder bracht me de tradities bij, alsook de nodige waarden en respect”. Op een dag maakte Manou Gallo kennis met de basgitaar en ze begreep meteen dat dit haar instrument zou worden. Haar muzikale carrière kreeg een boost toen ze bij Zap Mama terechtkwam.  Manou Gallo bespeelt haar basgitaar als een percussie-instrument en zorgt zelf voor de zangpartijen. Van haar optredens gaat een onweerstaanbare kracht en energie uit. Ze stond op 11.11.20 geprogrammeerd als afsluiter van het Nationale Vrouwendag-programma , een van de vele activiteiten die vanwege Corona moesten worden afgelast. es Goûts de Gand - Midzomer '21 is een co-organisatie van De Centrale, Buren van de Abdij, Muzikantenhuis, Turks Cultureel Centrum, Buurtwerking Macharius-Heirnis-Scheldeoord & Historische Huizen – Sint-Baafsabdij; met steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent. * Gratis ticket : op het einde van uw bestelling betaalt u wel een transactiekost van € 1,50

meerinfo

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery