Aangeslagen geven wij kennis van het overlijden van Azim Koning, vrijwilliger van de Africaserver. Sinds 6 april 2006 heeft Azim de agenda op de Africaserver verzorgd. Enkele uren per week was hij een vaste factor in onze studio, een gewaardeerde collega en onvermoeibaar verteller. Daarnaast was Azim lang voorzitter van Afrovibes, partner van de Africaserver.
Op maandag 25 december is Azim in Amsterdam overleden. Wij gaan Azim missen.

 

Woensdag 23 Juni 2021

woensdag23.06
BE, Brussel - Zaal M - Film
‘Rumba Rules, New Genealogies - Sammy Baloji, David Nadeau-Bernatchez’
Woensdag 23 Juni 2021 20:00

Gedrenkt in het dagelijkse leven van een van de grote orkesten van de huidige generatie, biedt Rumba Rules een uitstapje in de geheimen van de monumentale Afrikaanse muziek. De film is een essay over het gevoel van eigenwaarde en geworteld zijn, en culmineert in een soort van stedelijke polyfonie. Ya Mayi, Lumumba, Xéna La Guerrière, Pitchou Travolta, Alfred Solo, Soleil Patron en vele anderen: bijna dertig artiesten voeden het creatieve leven van het Orchestre de Brigade Sarbati. Door de groep te volgen doorheen de stad Kinshasa dringt de film door tot de wortels van de rumba. Aan de hand van studiowerk, repetities en concerten geven verschillende portretten een inkijk in de dynamiek en de verhalen van deze zeer populaire Congolese muziek. Van de lokale oorsprong tot de mecenassen van de diaspora, weerklinken de voorouderlijke stemmen van de polyfonie van Rumba Rules zowel in het verleden als het heden. David N. Bernatchez is een filmmaker en producer uit Quebec. Sammy Baloji is een beeldend kunstenaar en fotograaf. Als beeldend kunstenaar plaatst Baloji fotografische werkelijkheden tegenover elkaar, waarbij hij heden en verleden, werkelijkheid en ideaal, met flagrante en schokkende culturele en historische spanningen combineert. Hij onderzoekt architectuur en het menselijk lichaam als sporen van de sociale geschiedenis, plaatsen van herinnering en getuigen van machtsvertoon. Kiripi Katembo was een Congolees fotograaf en filmmaker. Zijn camerawerk was fysiek en zijn blik indringend. Hij was een vereniger in zijn land en zeer gehecht aan Kinshasa, waar hij tot zijn dood in 2015 woonde. Congo Kitoko (1926-2015) werd georganiseerd door Fondation Cartier in Parijs en is de laatste tentoonstelling waaraan hij tijdens zijn leven heeft deelgenomen.

meerinfo

van do29.04
t/m za26.06
Zuid-Afrika, Cape Town - Michael Stevenson Gallery - Tentoonstelling
Meschac Gaba - Citoyen du Monde

This exhibition is the second of twin survey shows focusing on the central tenets of the artist’s practice. Bringing together installation, sculpture and two-dimensional works dating between 2008 and 2018, Citoyen du Monde provides an overview of Gaba’s visual theses on nationalism, citizenship and the human toll of statecraft. The works exemplify how Gaba has identified spaces of belonging in both the Global North and South while examining the structures that construct this division. Raised in Cotonou, studying at the Rijksakademie, living in Rotterdam and retiring in Cotonou, Gaba has attributed his nomadism and experiences of migration as key to his own understanding of his Africanness. Translating as ‘Citizen of the world’, the phrase used as the title of this exhibition was first seen in Gaba’s oeuvre as the title of his 2012 ‘banner’, expressing an ideal of unity through the construction of a global flag. This radiant amalgam of the world’s national symbols, taken further in the direct allegory of his large-scale Globalloon (2013), echoes the artist’s vision for solidarity. Like the Globalloon, African Unity (2018) is underpinned by a principle that centres idealism in an attempt to ‘infuse a playfulness into our perceptions of the world – in turn, making the world a better place for us all’. As Phyllis Clark Taoua and Taylor Kathryn Miller have observed, ‘Gaba plays with the imagery of nationhood and his irreverent treatment of where political communities begin and end unsettles the once sacred narrative of national liberation.’ The economic and geopolitical intersections that inform how nationhood is constructed in an increasingly globalised marketplace are articulated in Project Voyage (2012), the Diplomatique series (2008-13) and Zimbabwe Survival (2016). The latter works feature devalued and decommissioned banknotes as part of their structure, examining the nation as commodified and commodifying force.

stevensongallery