Afrovibes 2024
2 oktober – 13 oktober
Festival met theater, dans, performance, mode, muziek en context uit en over Afrika. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
SHIFTING SPACES | TILTING TIMES
Een gevoel van verbondenheid is als een menselijke basisbehoefte. Het is de behoefte aan een stabiel thuis, onderdak, een gemeenschap en ergens bij te horen. Belonging geeft ons een basis om samen te leven, samen te werken en bij te dragen aan de wereld. Vanuit dit thema geeft Afrovibes dit jaar vorm aan het programma met voorstellingen die een focus hebben op Noord-Afrika en de (Noord)Afrikaanse diaspora in Nederland. Noord-Afrika wordt vaak als ‘niet-Afrikaans’ beschouwd maar als deel van de Arabische wereld. Voelen makers en kunstenaars uit Noord Afrika zich verbonden met het Afrikaanse continent en een Afrikaanse identiteit of juist met een Arabische identiteit? Elk op hun eigen manier onderzoeken de makers dit jaar met hun werk hoe en met wie we ons verbonden voelen. Ze duiken in culturele en politieke debatten over identiteit, diaspora en dekolonisatie. Ze onderzoeken ons verlangen ergens bij te horen, een thuis te hebben.
Zaterdag 02 Juli 2022
Amsterdam Roots Festival: Sae Moru, ኣብርሃም ሃኒባል – The African Great-grandfather of Pushkin en XYI
Vrijdag 01 Juli 2022 19:00
t/m Zondag 03 Juli 2022
The story of the African godson of Peter the Great - retold. Saron Tesfahuney maakt theater vanuit Afrikaans perspectief, als broodnodig tegenwicht tegen de eurocentrische blik van de geschiedschrijving. Zij vertelt het verhaal van een jongen uit een adellijke familie uit Centraal Afrika. Hij werd op zijn 8e gekidnapt door de Ottomanen, en in 1704 belandde hij aan het Russische hof. De tsaar werd zijn peetvader en met de naam “Abram Petrovich Gannibal” had hij een succesvolle carrière en werd hij een invloedrijk persoon aan het hof. Vanuit een Afrikaans perspectief vertelt Tesfahuney het verhaal van Abram Petrovich Gannibal opnieuw. Hoe zag zijn leven in Afrika eruit? Saron reconstrueert de verzwegen geschiedenis van zijn afkomst en vaderland, en legt tegelijkertijd bloot hoe we naar onze geschiedenis kijken. What if your mother tongue is forbidden to speak? Theatermaker Sipan Sezgin Tekin groeide op in een Koerdische familie die hun cultuur moest verbergen, net als vele andere Koerden in Turkije. Hierdoor werd hij het Koerdisch nooit helemaal machtig. Toch voelt hij zich sterk verbonden met de taal van zijn familie. Het leidde Sipan tot een persoonlijke zoektocht naar de relatie tussen mensen en taal, de vrijheid om een moedertaal te mogen spreken, en de vrijheid om te bestaan. In zijn voorstelling neemt hij je mee in die reis, en onderzoekt hij samen met het publiek wat er gebeurt wanneer je een taal niet spreekt of begrijpt, maar wel kan zien en voelen. What if… I don’t exist? My body is neither male, nor female. “XX chromosomen vormen een vrouw. XY chromosomen vormen een man. En toen ik vroeg of er ook iets tussenin was, zei de leraar: Nee, dat bestaat niet. Wat als je niet bestaat?” In Nederland zijn 190.000 intersekse mensen. Geboren met een lichaam dat niet voldoet aan de reguliere definitie van man of vrouw. Vaak is over hen gezwegen, ook door henzelf, op advies van artsen: “Het is beter als je tegen niemand zegt wat je hebt”. Zo nestelde er zich een steeds groter geheim in het hoofd van Marleen Hendrickx. Hoe voelt het als je niet mag zijn wie je bent? En wat gebeurt er als je na jarenlang zwijgen toch begint te praten? In samenwerking met TapasTheater