2 oktober – 13 oktober

Festival met theater, dans, performance, mode, muziek en context uit en over Afrika. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

SHIFTING SPACES | TILTING TIMES

Een gevoel van verbondenheid is als een menselijke basisbehoefte. Het is de behoefte aan een stabiel thuis, onderdak, een gemeenschap en ergens bij te horen. Belonging geeft ons een basis om samen te leven, samen te werken en bij te dragen aan de wereld. Vanuit dit thema geeft Afrovibes dit jaar vorm aan het programma met voorstellingen die een focus hebben op Noord-Afrika en de (Noord)Afrikaanse diaspora in Nederland. Noord-Afrika wordt vaak als ‘niet-Afrikaans’ beschouwd maar als deel van de Arabische wereld. Voelen makers en kunstenaars uit Noord Afrika zich verbonden met het Afrikaanse continent en een Afrikaanse identiteit of juist met een Arabische identiteit?
Elk op hun eigen manier onderzoeken de makers dit jaar met hun werk hoe en met wie we ons verbonden voelen. Ze duiken in culturele en politieke debatten over identiteit, diaspora en dekolonisatie. Ze onderzoeken ons verlangen ergens bij te horen, een thuis te hebben.

meer info & tickets op afrovibes.nl

Zondag 13 Augustus 2023

van vr11.08
t/m zo13.08
Nederland, 's-Hertogenbosch - Verkadefabriek - Dans en theater
Theaterfestival Boulevard: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele

In SPAfrica bundelen theatermaker en kunstenaar Julian Hetzel en de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele hun krachten om de grenzen van empathie te verkennen – het vermogen om je in te leven in wat een ander voelt en ervaart. Wat als empathie de bestaande machtsstructuren niet opheft of verandert, maar bestaande privileges juist versterkt? SPAfrica legt de problematische werking en het verborgen racisme van empathie bloot. Een voorstelling om nog lang over na te praten. SPAfrica is een fles gebotteld water uit de Sub Sahara. ’s Werelds ‘eerste empathiedrank’ zet een vergrootglas op de relatie tussen de uitwisseling van hulpbronnen tussen Europa en Afrika.  Deze ‘vloeibare empathie’ is te koop in ruil voor Europese tranen, die de makers in Zuid-Afrika als regen laten neervallen. Absurd? Denk eens aan het vermarkten van natuurlijke bronnen door bedrijven als Nestlé, Coca-Cola, Unilever. En hoe zit het eigenlijk in onze kunstwereld? Is daar niet hetzelfde mechanisme van kracht? Is het trauma van performers het nieuwe goud? Is het ensceneren van de niet-westerse identiteit en culturele achtergrond van makers, niet een waardevol item geworden dat vermarkt wordt. Ten bate van wie eigenlijk? Met SPAfrica tonen Hetzel en Cele hoe identiteit en culturele achtergrond een rol spelen binnen onze winst-gedreven maatschappij.  

meer-info