Maandag 05 November 2012
The Beautiful Time: Photography by Sammy Baloji
Images by Congolese photographer and video artist Sammy Baloji feature the industrial landscapes around Lumbumbasi, the capital city of Katanga in the Democratic Republic of the Congo. The images serve as a visual indictment of the failed postcolonial leadership that mismanaged and squandered Katanga’s industrial resources, its modernity, and the economic prosperity of the region.
Laila Essaydi - Revisions
Lalla Essaydi's elegant, creative work belies it subversive, challenging nature. Approximately 30 works of diverse media are drawn from each of her photographic series, including the richly hued Silence of Thought and the more widely known Converging Territories and Les Femmes de Maroc. The exhibition also includes a selection of new works, as well as rarely exhibited paintings and installations.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Black Box/Chambre Noire - William Kentridge
De veelzijdige Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge ontwikkelde de afgelopen decennia een multidisciplinaire werkwijze waarin film, animatie, tekenkunst, grafiek en theater samenkomen. Typerend voor zijn werk zijn de krachtige houtskool- en pasteltekeningen die hij tot bewegend beeld transformeert. Black Box/Chambre Noire is een mechanisch theater waarin gedurende 23 minuten zes mechanische figuren beurtelings optreden tegen een geprojecteerde achtergrond van geanimeerde houtskooltekeningen.
Habib Koité & Eric Bibb – Brothers in Bamako
Begin dit jaar ging een lang gekoesterde wens van de Amerikaanse blues- en folkzanger Eric Bibb in vervulling. Hij maakte een reis naar Bamako in Mali om met één van de meest populaire hedendaagse wereldsterren uit Afrika, zanger en gitarist Habib Koité een album op te nemen. In september verschijnt het resultaat van deze bijzondere samenwerking. Soulvolle stemmen, uitstekend gitaarwerk en hun gemeenschappelijke liefde voor de blues zullen ongetwijfeld leiden tot een plaat én concerten van wereldklasse...
Skip & Die - Ade (concert)
Zuid-Afrikaans/Nederlands kwartet dat inzet op flinke bass muziek, dikke beats en Zuid-Afrikaanse rap: neder-afro electrobeat. Het duo achter Skip & Die zijn frontvrouw Cata.Pirata en producent Jori Collignon, bekend van C-Mon & Kypski en Nobody Beats The Drum. Live worden zij vergezeld door vijfkoppige liveband die garant staat voor een groot feest. Skip & Die bindt zich niet aan een genre, waardoor veel wereldwijde invloeden terug zijn te horen in hun unieke geluid.
Dance Umbrella 2 at Arts Alive 2012
The Dance Umbrella Festival today features new works from South African and/or African choreographers, international artists and young up-and-coming artists. Dance Umbrella has become the platform for new South African work; it is the main programme which both artists and programmers consider the place to show and see work. Now part of Arts Alive.
The International Exhibition of Black Music
An outstanding exploration of the sounds and rhythms of Africa and the Diaspora and a groundbreaking digital experience that pays homage to artists and music of Africa and the African diaspora, the first tribute to black artists of its kind. The exhibition uses state-of-the-art technology, with over 100 interactive audio-visual setups transmitting the sights, sounds and rhythms of artists from all over the world. The exhibition comprises of a mind-blowing 13 hours’ worth of footage.
In het land van de keizer - Op expeditie in Ethiopië (1930-1931)
Baron Binnert Van Harinxma thoe Slooten en bioloog Gerrit Brouwer kregen op 2 november 1930 de unieke kans om de kroning van keizer Haile Selassie in Ethiopië bij te wonen. Maak hun expeditie mee met de foto's, persoonlijke aantekeningen en filmbeelden. De reis naar Ethiopië had oorspronkelijk het doel om de dierenwereld te bestuderen, maar hoogtepunt van de reis werd uiteindelijk de kroning van Haile Selassie.
Rise and Fall of Apartheid: Photography and the Bureaucracy of Everyday Life
Photographic exhibition examining the legacy of the apartheid system and how it penetrated even the most mundane aspects of social existence in South Africa, from housing, public amenities, and transportation to education, tourism, religion, and businesses. Complex, vivid, evocative, and dramatic, it includes nearly 500 photographs, films, books, magazines, newspapers, and assorted archival documents and covers more than 60 years of powerful photographic and visual production that forms part of the historical record of South Africa.
Fototentoonstelling 'At this time of the month we don't have money for food'
Een fototentoonstelling over het leven in Kliptown, onderdeel van Soweto bij Johannesburg. De bijzondere foto’s van Hanneke de Vries (NL) en David Blom (ZA) brengen Kliptown en de Kliptonians, zoals de inwoners van Kliptown zichzelf noemen, op intieme wijze in beeld. Overigens zonder voyeuristisch te worden.
Tentoonstelling: Hope Is Vital
HIV staat in Afrika voor Hoop is Vital. Mensen in Mutare (Zimbabwe) hebben dat ontwikkeld als levensstijl. Met een fototentoonstelling van 10 intieme portretten van mensen die in bijzonder moeilijke omstandigheden vorm geven aan hun leven, geeft Dik Bol inkijk in deze dagelijkse dans op de vulkaan. Opening: 14 oktober, 16:00 uur. In het kader van de stedenband Haarlem-Mutare.
Soweto Spiritual Singers
De Soweto Spiritual Singers zijn ook in Nederland allang geen onbekenden meer na twee eerdere succesvolle tournees. Met swingende, weldadige (Zuid-) Afrikaans gospels en harmonieën, maar ook met Amerikaanse spirituals werden vele harten veroverd. En vanaf medio december wordt er in het programma ruimte gemaakt voor herkenbare en oorspronkelijke Afrikaanse kerstmelodieën. Wie maalt er nog om een witte kerst met zo’n hartverwarmende African Christmas?
ARTOMS: Histopathology, Regeneration and Other Cases - Sandile Zulu
Zulu has a deep interest in biology, sociology, astronomy, philosophy, history and psychology. The word histopathology from the exhibition title, refers to the microscopic examination of tissue undertaken to study the manifestations of disease. Zulu acts as pathologist, so to speak, looking at the universality of our human biology as a metaphor for exploring what he understands to be a “diseased society”, where our lived human experience is far from the one of the universality which our cells, tissues, muscles would suggest it to be.
Uwe Wittwer - New Works
Understood broadly as “the use of borrowed elements in the creation of a new work”, it is 1970s Appropriation Art with which Uwe Wittwer (Switzerland) shares leitmotif. In this new body of work the artist adopts and adapts anonymous, unfamiliar but somewhat recognizable images. These include still lifes, interiors, family portraits, genre scenes and Old Master paintings. Wittwer digitally processes these found images by mirroring, inverting, blurring, distorting, under- and over-exposing, omitting, isolating and layering the image’s original elements.
Out of Africa - The Magic of Kenya (tournee)
Out of Africa - Safari Through Magical Kenya is het vervolg op hitproducties als Sikulu, Stamping en African Mamas en neemt u mee op safari door het magische Kenia. Opzwepende dansen van Masai-krijgers, close harmony songs van de vrouwelijke dansers, een ballet van flamingo's, funky African jazzritmes en vrolijke bengamuziek uit de nachtclubs van Mombassa en Nairobi: het wordt allemaal gebracht met niet aflatende Afrikaanse energie en vitaliteit. Zowel het traditionele als het moderne Kenia krijgt in deze overdonderende show een plek.
Rebelle - poëtisch filmdrama
Poëtisch drama van Kim Nguyen volgt de jonge Afrikaanse Komona als ze op 12-jarige leeftijd wordt gedwongen haar ouders te doden en zich aan te sluiten als kindsoldaat bij het leger van Great Tiger. Regisseur:
Kim Nguyen; acteurs: Rachel Mwanza, Alain Lino Mic Eli Bastien, Serge Kanyinda, Mizinga Mwinga. Canada/DR Congo 2012
Tentoonstelling: Hollandaise
Hollandaise is a critical, contemporary art exhibition built around this typical textile. The idea for the exhibition is from curator Koyo Kouoh, who is director of her own art institution in Dakar, Senegal. She asked five artists to delve into the phenomenon of Hollandaise and the peculiar trading relations and cultural interchanges that it represents. They all produced new work especially for this exhibition, which after Amsterdam will travel on to Dakar.
Tentoonstelling: Loops & Lines met Adriaan de Villiers (ZA)
In all of the descriptions of his work, Adriaan de Villiers (Cape Town, 1984) names the Spanish architect, Gaudi, as one of his main sources of inspiration. De Villiers chose ceramics as his discipline. He makes rough sketches of his next sculpture and sculpts it without losing his original vision for it. When other ideas arise during the creation process, these are freely expressed.
Fototentoonstelling: vluchtelingenkamp Kakuma
Fotograaf Goedele Monnens en journalist Clemy de Rooy reisden in 2011 naar Kenia en legde het dagelijkse leven vast in vluchtelingenkamp Kakuma, dat meer een stad is geworden. Het resultaat is een tijdelijke tentoonstelling. De foto’s nemen ons mee naar de lokale markt, een internetcafé, de kerk, spelende kinderen. En ze nemen ons mee naar binnen, in de huizen. De fototentoonstelling laat de moeilijkheden van het dagelijks leven zien. Maar vooral laat het de kracht en de creativiteit zien van haar bewoners.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Magog - videos and photographs by Steven Cohen
The exhibition focuses on works made by the artist with Nomsa Dhlamini, the domestic worker who helped raise him and, now in her early 90s, continues to play a pivotal role in his life and work. In their various encounters, Cohen and Dhlamini appear as first humans, direct descendants of the apes; as people of contrasting skin colours, subject to anthropological classification; as luminous beings clad in brilliant costumes of fiber-optic light. The exhibition features new works relating to the Cradle performance and conceived for the gallery, including a video of Cohen and Dhlamini's interventions in the caves, and studio photographs.
Event Horizon - paintings by Odili Donald Odita (Nigeria)
Since his last solo exhibition in Cape Town in 2008, Odita has created large murals at the US Mission to the United Nations in 2010; the New Orleans Museum of Art and the Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, in 2011; and a stained-glass installation in the 20th Avenue subway station in New York in 2012. These site-specific installations are three-dimensional counterparts to his paintings on canvas, and together they reveal the development of Odita's life-long meditation on colour.
Mumbo Jumbo - paintings by Michael Taylor
Taylor has chosen to approach this exhibition as a playful exercise in describing the landscape of his personal ‘island’. Not only is this body of work a return to large-scale drawing for Taylor, but also, a return to using narrative as a starting point for the image-making process. Devising a story, in the form of a poem, and working with a select number of preconceived titles, Taylor attempts to create a familiar metaphor for which to make drawings. The narrative shifts simultaneously between two chief protagonists - the hero, Mickey, and his ego, the island. Diving between character sketches the pictures illustrate an uncanny likeness of the two subjects.