Vrijdag 11 Oktober 2013
ASC Exhibition - African barbershop boards
Dinsdag 01 Oktober 2013 15:30
t/m Dinsdag 24 December 2013
A selection of African barbershop boards from Mali, Burkina Faso, Ivory Coast, Ghana, Togo, Benin, Cameroon and Zaïre. These non-verbal brightly coloured messages were collected over the last forty years by Esger Duintjer in Africa’s big cities, where they are hand-painted using industrial paints and lacquers on walls, hardboard, plywood, metal sheets and used canvas flour bags. Most of the craftsmen are autodidactic and anonymous although some are known by their chosen artist's name or the name of their collective workshop.
Ebo Taylor bij Mijke’s Middag Live
Vrijdag 11 Oktober 2013 16:00
Elke week drie uur lang live soul & jazz waarbij publiek gratis welkom is, met huisband The Obsessions en live op Radio 6. Gast deze week gitarist Ebo Taylor (Ghana 1936). In de late jaren vijftig, de jaren zestig en -zeventig was hij een leidende figuur in de Afrobeat en High Life-scene. Wereldwijde beroemdheid kreeg Taylor toen zijn album ‘Love and Death’ uitkwam, in 2010 op Strut Records.
Khaled - Live on Stage
Vrijdag 11 Oktober 2013 21:00
De koning van de Raï keert eindelijk terug naar Nederland. De in de Maghreb – en ver daarbuiten – superpopulaire raï ontstond begin vorige eeuw rond de Algerijnse havenstad Oran. Reeds vanaf het begin was deze bedoeïenenmuziek een opstandige, kritische muzieksoort . Uiteindelijk deden instrumenten als keyboard, elektrische gitaar en trompet hun intrede, en invloeden uit pop, latin en arabesk. De in de bakermat van de raï geboren Khaled is nog steeds de onbetwiste koning van zijn genre.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Oktober 2013 22:00
t/m Woensdag 30 Oktober 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Baxter Dance Festival
Now in its ninth year, the Baxter Dance Festival offers a chance for choreographers to showcase their work to captive audiences and fellow dance enthusiasts. Established companies join emerging dance schools and youth programmes to offer 10 days of performances at the Baxter Theatre Centre.
Felabration 3: Ebo Taylor & Jungle by night Celebrating the Life and Music of Fela Kuti
Wereldwijd vinden rondom zijn geboortedag 15 oktober feesten plaats ter ere van de Godfather of Afrobeat, Fela Kuti. Sinds 2011 vinden deze Felabrations ook plaats in Paradiso, dat verandert in Kuti’s nachtclub The Shrine met als huisband en gastheer de band Jungle by Night. Speciaal voor de derde editie gaat The Shrine in Nederland op rei: op 10, 11 en 12 oktober worden LantarenVenster (Rotterdam), Paradiso (Amsterdam) én Tivoli (Utrecht) omgetoverd tot rauw dampende, vuige West-Afrikaanse nachtclubs. Speciale gast is de Ghanese gitaargrootheid Ebo taylor. Dj’s zijn Antal en KC The Felaholic.
Kapringen - film
Beklemmende psychologische thriller van de makers van Jagten, Submarino en Borgen. Het Deense vrachtschip MV Rozen koerst richting de haven als het wordt gekaapt door Somalische piraten, met aan boord onder andere scheepskok Mikkel en boordwerktuigkundige Jan. Ze worden gevangen gezet en betrokken in een cynisch spel op leven en dood. De miljoeneneis aan losgeld is de start van dramatische en psychologische onderhandelingen tussen de directeur van de rederij en de Somalische piraten.
Christina De Middel 'The Afronauts'
Als uitgangspunt voor haar project The Afronauts, koos Cristina De Middel (1975, Spanje) een klein onderwerp uit de geschiedenis van Zambia. Een ruimtevaartprogramma gestart door een onderwijzer waardoor Zambia mee zou doen aan de internationale ruimtewedloop. Door gebrek aan financiële hulp was het initiatief echter gedoemd te mislukken. 50 jaar na dato reconstrueert De Middel dit verhaal, resulterend in de publicatie The Afronauts en de gelijknamige tentoonstelling; fantasie- en kleurrijke beelden vol humor, met prachtige zelf gecreëerde rekwisieten.
Zanele Muholi at the Prince Claus Fund Gallery
Selected works of South African photographer and LGBTQI activist Zanele Muholi will be exhibited at the Prince Claus Fund. Muholi herself will be present at the opening on 6 September. Zanele Muholi is a South African photographer and LGBTQI activist. Her work often focuses on black lesbians in South Africa as she seeks to postively represent her community in the midst of news stories of the 'curative rapes' and murders that plague the South African queer community. Among the selection of works to be shown at the Prince Claus Fund Gallery are Faces and Phases, Crime Scenes, the documentary Difficult Love.
Fototentoonstelling ‘Verdeeld Verleden’ in het Afrika Museum
Van 1 september t/m 31 oktober 2013 is in het Afrika Museum in Berg en Dal de bijzondere fototentoonstelling ‘Verdeeld Verleden: een reis langs de slavenhandel in Brazilië, Angola en Zeeland’ te zien. Fotograaf Hans van Rhoon en journalist Jeroen Junte maakten hiervoor afgelopen voorjaar een reis langs deze drie locaties, waar de oorsprong ligt van de Nederlandse slavenhandel. Met indringende foto’s en reportages hebben ze vastgelegd hoe 350 jaar later in Brazilië, Angola en Middelburg verdeeld wordt omgegaan met een gedeeld verleden.
Chéri Samba - exhibition
Samba’s paintings reveal his perception of the social, political, economic and cultural realities of Zaïre, exposing all facets of everyday life in Kinshasa. His canvases offer a running commentary on popular customs, sexuality, AIDS and other illnesses, social inequalities, and corruption. From the late 1980s on, he himself became the main subject of his paintings. For Samba, this is not an act of narcissism; rather, like an anchor on TV news broadcasts, he places himself in his work to report on what it means to be a successful African artist on the world stage.
War & Peace - from Dakar to Amsterdam
3 Nederlandse en 4 Senegalese dansers met een hiphop achtergrond dansen alsof hun leven ervan afhangt. Behalve de gemeenschappelijke liefde voor de dans, inspireren de makers en dansers zich op hun directe omgeving, op de pijnlijke maar ook mooie contrasten tussen het leven van een hiphop danser in Dakar en in Amsterdam. Een coproductie van het Nederlandse danstheater Don’t Hit Mama van choreografe Nita Liem en dramaturg Bart Deuss en het Senegalese Ecole des Sables, opgezet door de internationaal befaamde Germaine Acogny-Vogt.
African Roots - expositie Mickael Bethe Selassie
Op dit moment is het fascinerende werk van de Ethiopische kunstenaar Mickael Bethe Selassie niet alleen te zien op Artzuid in Amsterdam, maar ook bij galerie Huijs Basten Asbeck in Groenlo, in een kleine stock-expositie met een aantal van zijn recente beelden. Allemaal even kleurrijk als wij van Bethe Selassie gewend zijn, maar wel kleiner (van 30 tot 70 cm.) en daardoor ook beduidend minder kostbaar dan zijn beide beelden in Amsterdam. Daarnaast een overzicht van schilderijen en grafisch werk van de Nigeriaanse/Nederlandse kunstenaar Toyin Loyé.
Ifeoma Anyaeji - Transmogrification (exhibition)
Ifeoma Anyaeji’s recent sculpture employs a virtuosic ability to create elegant forms drawn from architecture and domestic furniture design through the reconstruction of found objects such as the ubiquitous plastic bags and bottles. She utilizes a process that is physically and conceptually steeped in memory, history and the passage of time to create work that radically puts into question conventional notions of what sculpture is.
West to West: Owusu-Ankomah & Friends
Owusu-Ankomah (Sekondi, Ghana, 1956) is one of the best known representatives of contemporary African art. At the age of 15 he started his studies at the Ghanatta College of Art in Acra. In 1986 he moved to Bremen, where he has lived and worked for 27 years now. His lage-format and vividly colored works depict a spiritual world occupied by people and symbols. Owusu-Ankomah equally finds his inspiration in Renaissance artist Michelangelo and in the philosophy of his own Akan-speaking peoples of Ghana.
Off the Beaten Path: Violence, Women and Art
A multi-media traveling contemporary art exhibition that utilizes works by world-class artists to promote awareness of the root causes of violence against women; create empathy for women’s stories; foster a dialogue about the pervasiveness of violence against women; and inspire the belief that women and girls can be empowered with new behavioral choices. Throughout the world, women and girls are victims of countless and senseless acts of violence. The range of gender-based violence is devastating, occurring, quite literally, from womb to tomb.
Opening ‘Plato’s Cave’: The Legacy of Kevin Atkinson (1939-2007)
A protean and controversial artistic personality between the 1960s and the 1990s, Kevin Atkinson embraced a multiplicity of approaches to making art and made a deep impression on generations of students at UCT. This exhibition, drawn from the Atkinson’s underground studio named ‘Plato’s Cave’, is both a posthumous tribute and an attempt to come to a greater understanding of the impressive contribution that he made to South African art, both as an artist and an educator.
Die Welt - film
Pas op 25-jarige leeftijd leerde regisseur Alex Pitstra zijn Tunesische vader kennen. Zijn ontdekkingstocht naar oorsprong en identiteit, die uit de eerste ontmoeting met zijn vader volgde, vormde de inspiratie voor zijn boeiende en prachtig geschoten fictie-debuut over het personage Abdallah, Pitstras Tunesische alter ego, en diens dromen over Europa.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.
Kin - photographs by Pieter Hugo
Over the past eight years Hugo has turned his eye on cramped townships, contested farmlands and abandoned mining areas; psychologically charged still lifes in people's homes; sites of political significance; drifters and the homeless; his pregnant wife, and his daughter moments after her birth; the domestic servants who have worked for the Hugo family over three generations. The series alternates between intimate and public spaces, with particular emphasis on the growing disparity between rich and poor, and reveals Hugo's deeply conflicted feelings about his home. Both Cape Town and Johannesburg, dates differ.
Harvest of Thorns - Kudzanai Chiurai (exhibition)
A culmination of Chiurai’s projects around public acts of violence as documented and represented by the media. The exhibition interrogates a contemporary African notion of sacrifice, though not enquiring into its necessity. Violence and sacrifice are evidenced through Chiurai’s use of sheepskin, bandages, wood, blood-red beads and bronzed horns. Chiurai alludes to ritual practices of war, cleansing and burial.
Camouflage - Francki Burger. Sethembile Msezane, Hentie van der Merwe. Reney Warrington
Brings together works by four photographic artists where camouflage serves as the binding theme. In a literal sense camouflage indicates the combination of colours, materials or illumination in order to conceal humans, animals or objects, or to disguise them as something else. We often associate this phenomenon with images of animals miraculously vanishing in front of our eyes, due to the perfect visual synchronicity between their own outer appearance and that of their immediate environments.
Elegies to the Slender Scrub - paintings by Helmut Starcke
About a hundred metres from artist Helmut Starcke’s home in the seaside hamlet of Betty’s Bay is the Harold Porter National Botanical Garden. It is cocooned in the heart of the Cape Fynbos region. Fynbos frames Starcke’s house. Seamless fields of scrub – in yellow, lilac, gold and green – snake along the scenic ocean, with around 1 600 plant species, the fynbos appears ubiquitously spread across the region, displaying an enormous floral diversity. It makes sense therefore that fynbos, or ‘slender scrub’ as it is translated, literally, from Dutch, should comprise the principal iconography of Starcke’s current body of works.
Body Parts - Jared Ginsburg
Ginsburg's latest series of works is an experiment in figuration and the conversation between pattern, drawing and object. Odd, erotic ink monoprints and carbon copy drawings are developed into outsized sculptures of body parts, manufactured from pieces of canvas that are stitched together and stuffed. These soft body parts trigger more drawing, so that the process is an endless movement from drawing to object and back again. Offcuts from the sculptures in turn form large-scale abstract compositions on canvas.
Prints made visible
SBK Amsterdam KNSM organiseert in het kader van de Maand van de Grafiek (G13) de groepsexpositie Prints made visible, met werk van kunstenaars die autonoom gebruik maken van grafische technieken en daarnaast een selectie van grafisch werk uit de rijke collectie van SBK. De nadruk ligt op de verscheidenheid van grafische discipline. Binnen dit raamwerk presenteert Galerie 23 werken van Meschac Gaba, Remy Jungerman, Admire Kamudzengerere, Abe Mathabe, Lucas Nkgweng en Victor Ekpuk. Hun werk wordt gecombineerd met dat van Rob Voerman, Harald Vlugt, Annesas Appel, Elma Oosterhoff en Carola Rombouts.