Vrijdag 22 Maart 2013
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Festival: Movies That Matter 2013
Op donderdag 21 maart opent het festival in aanwezigheid van regisseur Joshua Oppenheimer met The Act of Killing (over Indonesie). Over/uit Afrika worden onder meer vertoond Rebelle (Oscar-nominatie - ovcer een kindsoldate), Black Out (Guinee), Bruxelles-Kigali, Call me Kuchu (Oeganda), Kinshasa Kids, Nairobi Half Life, La Pirogue (Senegal), Tall as the Baobab Tree (Senegal) e.v.a.
Afrika Filmfestival
Van 15 tot 30 maart 2013 vindt de achttiende editie van het Afrika Filmfestival plaats. De openingsfilm van het festival, La Pirogue (Moussa Touré, Senegal), wordt vertoond op vrijdag 15 maart om 20 uur in Kinepolis Leuven. Meer dan 80 films staan op het programma en tal van internationale gasten worden verwacht. Het festival biedt intussen meer dan film en plaatst het in een bredere culturele context.