Donderdag 23 Mei 2013
Humanity Cinema: The Repentant
Donderdag 23 Mei 2013 20:00
In de jaren negentig woedde er in Algerije een bloedige burgeroorlog tussen de regering en de Islamitische fundamentalisten, die duizenden doden tot gevolg had. Om het geweld een halt toe te roepen, besloot de staat om amnestie te verlenen aan de jihadisten die zich in de gebergten schuilhielden. Met als tegenprestatie dat ze hun extremisme zouden afzweren en mee zouden werken aan re-integratie in de samenleving. Rachid is een voormalige fundamentalist, een zogenaamde ‘repenti’, zijn schuilplaats in de bergen verruilt voor een nieuw leven in de stad. Wanneer de geheimen uit zijn verleden het heden binnensluipen, brokkelt zijn hervonden identiteit langzaam af en neemt het verhaal een dramatische wending.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.