Zaterdag 08 Juni 2013
Boekpresentatie - Only in Burundi
Zaterdag 08 Juni 2013 12:30
Fotograaf Anais Lopez en auteur Eva Smallegange presenteren hun boek Only in Burundi met een signeersessie, gesprek met het publiek en een workshop Burundese percussie. Only in Burundi is een boek over het hedendaagse Burundese leven in verschillende lagen van de bevolking. Lopez en Smallegange reisden naar Burundi en maakten kennis met het land, de inwoners en zijn cultuur.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 01 Mei 2013 22:00
t/m Woensdag 26 Juni 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Surveys - Jane Alexander (South Africa)
While Jane Alexander’s figures are, in many ways, emblems of monstrosity, they are oddly beautiful. Her creatures expose the human animal for all it is and all it could become. Though clearly concerned with social issues, Alexander’s sculptural installations and photographs do not judge, nor do they convey a particular political or moral standpoint.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
Tentoonstelling: One Day I'm gonna Make it
One day I'm Gonna make it. Dromen over hoe je leven er over een paar jaar uit ziet, dat kent iedereen wel; een mooi huis, een liefhebbende partner, een goed inkomen, een gezin, een goede baan. Of wellicht wonen in het buitenland, op avontuur door de wereld en je talenten ontwikkelen. Wie zal het zeggen? Wat heb je nodig om die dromen te verwezenlijken? Welke risico’s komen daar bij kijken? In hoeverre zijn die dromen te rijmen met de werkelijkheid?
Hassan Musa - Installation, Assembled textiles
Musa is one of the most important contemporary artists of both Arabic and African heritage. Musa’s work approaches Western civilization as subject matter by referring to its iconography, thus questioning North/South relations and the dialogue between cultures. Always connected to the contemporary actuality, his works express at the same time his dual African and Oriental identity. This “identity” is also reflected by Musa’s role as an acclaimed calligrapher.
Umhlaba 1913-2013 Commemorating the 1913 Land Act
The Land Act of 1913, and associated legislation that was to follow during the apartheid period, had a devastating effect on the country and on the lives of millions of black South Africans. This photographic exhibition gives visitors the opportunity to follow a century-long journey into the history of the land, into land struggles, forced labour and child labour, removals, and last ditch stands. Historical photographic material gleaned from archives is exhibited alongside modern and contemporary work in new ways to explore the romance with and realities of the land, both in the past and the present.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Les Chevaux de Dieu
Het is stoffig en hectisch in de Marokkaanse sloppenwijk Sidi Moumen, waar broers Yachine en Hamid opgroeien in een wereld van drugs en criminaliteit. IJzingwekkende film, waarin een kansarme gemeenschap broedplaats wordt van islamitisch fundamentalisme en extremisme. Ayouch baseerde de film op de terreuraanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. Regie: Nabil Ayouch. Jaar: 2012.
Trance&Trans. Duo-expositie van Myriam Mihindou en Isabel Ferrand
Myriam Mihindou (Gabon, 1964/Frankrijk) met de fotoserie Dechoukaj en video en Isabel Ferrand (Portugal, 1962/Nederland) met mixed media en video. Zij zijn beiden geïnspireerd door een leven tussen verschillende culturen. Mhindou laat foto’s zien uit de serie Dechoukaj, foto’s die een sacrale, transcedentale dimensie hebben. Ferrand verbindt tegengestelde werelden- oorlog en vrede, mannelijk en vrouwelijk. In collages van papier en keramiek, sluiten soldaten de gelederen.
Senegalese film Touki Bouki op Helemaal Melkweg
Tijdens deze editie komen muziek en film op verschillende manieren samen. Zo zal het Londense acid-jazz trio Red Snapper een live soundtrack spelen bij de Senegalese film Touki Bouki (1973, bewerkt door Martin Scorcese), brengt de indieband Eins Zwei & The Parallel Cinema een enerverende show met invloeden uit de Indiase filmmuziek en speelt de Reservoir Dogs Band nummers gerelateerd aan films van Quentin Tarantino. Verder veel muziek van onder meer Lilian Hak, Pete Philly en Fresku.
Martin Waalboer (Liberia) en Monne Tuinhout (Ethiopië) op FotoFestivalNaarden 2013
Op het FotoFestivalNaarden dit jaar twee bijzondere tentoonstellingen over Afrika. Martin Waalboer (1959, Dordrecht) - A Dream Called Harper. Martin was in anderhalf jaar tijd 3 maanden in Liberia en werkte daar aan A Dream Called Harper, zijn 1e webdocumentaire. Dit stadje ligt op het meest zuidelijke puntje van West Afrika, Cape Palmas. Harper moest de hoofdstad worden van een land, Maryland, gesticht door vrijgemaakte negerslaven uit de VS. Locatie: Stadhuiszolder. Monne Tuinhout (1987) - Terrorist Tourists over het verre zuiden van Ethiopië. Locatie: The Fence
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
El Gusto: Muzikale documentaire over de reünie van een groep Algerijnse muzikanten
De ene helft is Moslim, de andere Joods. 50 jaar na de Algerijnse burgeroorlog komen ze weer bij elkaar voor de muziek en vormen het nieuwe orkest El Gusto. Een toevallige ontmoeting zette de Algerijns-Ierse Safinez Bousbia op het spoor van de chaâbi, een Algerijnse populaire muziekvorm die halverwege de 20e eeuw een grote bloei doormaakte, maar daarna in de vergetelheid raakte. Het genre werd door de legendarische El Hadj Mohamed El Anka ontwikkeld tot een muziekvorm die de gevoelens van het volk vertolkte. Verhalen van individuele leden van zijn chaâbi-orkest schetsen de roerige geschiedenis van het land. Het lukte de filmmaakster om een groot deel van de musici, mannen van inmiddels in de 70 bij elkaar te krijgen voor een reünieconcert: een opzwepende ontknoping van een emotionele reis door de culturele geschiedenis van Algerije.
Meschac Gaba - Le Monde (exhibition)
Exhibition comprises works that he made for the recent Benin Biennale as well as an installation titled La Mode en Miniature. The latter takes the form of a shop of babies' and children's clothes, made in Cotonou, Benin, and displayed on painted dummies, also from Cotonou. At first glance, the installation appears childlike and sweet, yet a closer look reveals that the embroidered texts on the colourful clothes are violent, disturbing and disconcerting words and phrases, a reminder of children's vulnerability to certain phenomena in our society.
GO-SLOW: Diaries of Personal and Collective Stagnation in Lagos - Contemporary Photography
Group exhibition of photographic works by ten Nigerian artists who are among a new generation of African photographers that explore unique visions, strong emotional and aesthetic perspectives to tell their own stories and challenge assumptions about the African continent. Each of the artists is widely traveled and well exposed to Western art modernism both by training and contact. Each represents a resonant voice, one that achieves it's own distinction and clarity amidst changing realities.