Donderdag 29 Augustus 2013
Promotie Denise Bentrovato: Centraal-Afrika worstelt met zijn verleden
Donderdag 29 Augustus 2013 12:45
Het gewicht van het verleden drukt op vele naties, zo ook in Centraal-Afrika. Door de jaren heen zijn de natie en haar verleden in deze regio herhaaldelijk opnieuw verbeeld en uitgedragen door politieke entrepreneurs. Scholen hebben doorgaans een belangrijk rol gespeeld als ideologische instrumenten, zo stelt Denise Bentrovato in haar proefschrift dat ze op 29 augustus verdedigt. Telkens weer zijn zij door machthebbers gebruikt om hun verhaallijnen te verankeren in de samenleving en om de denkbeelden en waarden van jonge generaties te vormen.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Ibrahim El Salahi - A Visionary Modernist
El Salahi’s body of work is not bound within one style nor is it constrained by the early parameters of Sudanese aesthetic practices. His paintings combine a critical understanding of western art principles with references to Sudanese and Islamic art forms; his trademark linear style remains a preeminent unifying device expressing the intuitive merging of Islamic spirituality with critical social consciousness.
Art-Zuid 2013 - grote Afrikaanse inbreng
In de derde editie van de inmiddels befaamde tweejaarlijkse beeldenroute in Amsterdam-Zuid spelen Afrikaanse kunstenaars een grote rol: Kader Attia (Algerije), Romuald Hazoumè en Dominique Zinkpe (Benin), Mickaël Bethe-Selassié (Ethiopië), Kofi Setordji, El Anatsui en Atta Kwami (Ghana), Jems Robert Koko Bi (Ivoorkust), Pascale Marthine Tayou (Kameroen), Abdoulaye Konaté (Mali), Sokari Douglas Camp (Nigeria), Oumou Sy (Senegal)
My Joburg - exhibition
Johannesburg is a megapolis with a population of more than 6 million. It is heterogeneous, composed of trendy areas, residential neighborhoods, townships… A productive artistic community has developed there, with a number of photographers as well as painters, sculptors, performing artists and video-artists. This exhibition looks at the art scene in a city where history has been on the march since the abolition of apartheid and the first democratic elections in 1994.
Meschac Gaba: Museum of Contemporary African Art
The Benin artist Meschac Gaba first conceived the Museum of Contemporary African Art during his 1996–7 residency at the Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. He describes finding ‘another reality’ when visiting museums in Europe, a reality in which he could not imagine how the art he wanted to create could be integrated: ‘I needed a space for my work, because this did not exist.’
15th JOMBA! Contemporary Dance Experience
JOMBA! fiercely holds onto its status as one of the few remaining dedicated spaces in South Africa where dance and choreography remain nurtured and supported, and continues to offer world class dance theatre that challenges audiences; asking that they come to the myriad festival offerings (performances, workshops and classes) with the intention to be shocked, surprised, entertained and above all, to celebrate a beautiful and critical art form.
Tabu - speelfilm
Rijke, allegorische zwart-witfilm over het moderne Portugal en zijn koloniale verleden, vernoemd naar de gelijknamige zwijgende film van F.W. Murnau uit 1931. Over de onmogelijke liefde tussen de getrouwde Aurora en avonturier Ventura in het Mozambique van begin jaren zestig. Voorafgegaan door de laatste dagen van de oude Aurora in het tegenwoordige Lissabon.
Kapringen - film
Beklemmende psychologische thriller van de makers van Jagten, Submarino en Borgen. Het Deense vrachtschip MV Rozen koerst richting de haven als het wordt gekaapt door Somalische piraten, met aan boord onder andere scheepskok Mikkel en boordwerktuigkundige Jan. Ze worden gevangen gezet en betrokken in een cynisch spel op leven en dood. De miljoeneneis aan losgeld is de start van dramatische en psychologische onderhandelingen tussen de directeur van de rederij en de Somalische piraten.
Film: Searching for Sugar Man
Muzikale detective over de mysterieuze Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez, die nergens bekend werd – behalve in Zuid-Afrika, waar zijn muziek de soundtrack leverde voor de protestgeneratie. Waar is hij nu? Searching for Sugar Man won dit jaar de publieksprijs op het IDFA en is genomineerd voor een Academy Award voor Beste Documentaire van 2013.
Die Welt - film
Pas op 25-jarige leeftijd leerde regisseur Alex Pitstra zijn Tunesische vader kennen. Zijn ontdekkingstocht naar oorsprong en identiteit, die uit de eerste ontmoeting met zijn vader volgde, vormde de inspiratie voor zijn boeiende en prachtig geschoten fictie-debuut over het personage Abdallah, Pitstras Tunesische alter ego, en diens dromen over Europa.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.