Vrijdag 27 September 2013
Akwasi (Ghana/Nederland): Hiphop meets Bram Vermeulen
Vrijdag 27 September 2013 22:30
Akwasi is theatermaker bij Likeminds en rapper en frontman van de hiphop-formatie Zwart Licht. Voor zijn nieuwe theatervoorstelling Daar ergens maakte hij een reeks liedjes, gebaseerd op het oeuvre van de zanger Bram Vermeulen, één van de grootste tekstschrijvers die ons land gekend heeft. Tijdens Motel Mozaïque had Akwasi met een preview al veel bekijks en even later ging op Oerol Daar ergens zeer succesvol in première. Tijdens Festival De Keuze zingt hij de liedjes uit de voorstelling. Liedjes die in september verschijnen op een EP.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Earth Matters: Land as Material and Metaphor in the Arts of Africa
First major exhibition to examine the conceptually complex and visually rich relationship between African artists and the land upon which they live, walk, and frame their days. Approximately 100 artworks are on view in five thematic sections. For the first time, five artists create land-art installations in the Smithsonian gardens. Drawing upon a rich literature related to Earth shrines and religious organizations, this exhibition also contributes new and ground-breaking research on contemporary earthworks in Africa.
Kapringen - film
Beklemmende psychologische thriller van de makers van Jagten, Submarino en Borgen. Het Deense vrachtschip MV Rozen koerst richting de haven als het wordt gekaapt door Somalische piraten, met aan boord onder andere scheepskok Mikkel en boordwerktuigkundige Jan. Ze worden gevangen gezet en betrokken in een cynisch spel op leven en dood. De miljoeneneis aan losgeld is de start van dramatische en psychologische onderhandelingen tussen de directeur van de rederij en de Somalische piraten.
Christina De Middel 'The Afronauts'
Als uitgangspunt voor haar project The Afronauts, koos Cristina De Middel (1975, Spanje) een klein onderwerp uit de geschiedenis van Zambia. Een ruimtevaartprogramma gestart door een onderwijzer waardoor Zambia mee zou doen aan de internationale ruimtewedloop. Door gebrek aan financiële hulp was het initiatief echter gedoemd te mislukken. 50 jaar na dato reconstrueert De Middel dit verhaal, resulterend in de publicatie The Afronauts en de gelijknamige tentoonstelling; fantasie- en kleurrijke beelden vol humor, met prachtige zelf gecreëerde rekwisieten.
Zanele Muholi at the Prince Claus Fund Gallery
Selected works of South African photographer and LGBTQI activist Zanele Muholi will be exhibited at the Prince Claus Fund. Muholi herself will be present at the opening on 6 September. Zanele Muholi is a South African photographer and LGBTQI activist. Her work often focuses on black lesbians in South Africa as she seeks to postively represent her community in the midst of news stories of the 'curative rapes' and murders that plague the South African queer community. Among the selection of works to be shown at the Prince Claus Fund Gallery are Faces and Phases, Crime Scenes, the documentary Difficult Love.
Fototentoonstelling ‘Verdeeld Verleden’ in het Afrika Museum
Van 1 september t/m 31 oktober 2013 is in het Afrika Museum in Berg en Dal de bijzondere fototentoonstelling ‘Verdeeld Verleden: een reis langs de slavenhandel in Brazilië, Angola en Zeeland’ te zien. Fotograaf Hans van Rhoon en journalist Jeroen Junte maakten hiervoor afgelopen voorjaar een reis langs deze drie locaties, waar de oorsprong ligt van de Nederlandse slavenhandel. Met indringende foto’s en reportages hebben ze vastgelegd hoe 350 jaar later in Brazilië, Angola en Middelburg verdeeld wordt omgegaan met een gedeeld verleden.
Chéri Samba - exhibition
Samba’s paintings reveal his perception of the social, political, economic and cultural realities of Zaïre, exposing all facets of everyday life in Kinshasa. His canvases offer a running commentary on popular customs, sexuality, AIDS and other illnesses, social inequalities, and corruption. From the late 1980s on, he himself became the main subject of his paintings. For Samba, this is not an act of narcissism; rather, like an anchor on TV news broadcasts, he places himself in his work to report on what it means to be a successful African artist on the world stage.
films over Afrika op Nederlands Film Festival
Op het Nederlands Film festival 2013 zijn dit jaar te zien: Black Butterflies van Paula van der Oest over de Zuid-Afrikaanse dichter Ingrid Jonker, Congo Business Case van Hans Bouma, Exit van Boris Paval Conen over Guinee, Memento Mori van Saskia Vredeveld over de Zuid-Afrikaanse fotograaf Roger Ballen en Die Welt van Alex Pitstra over Tunesie.
War & Peace - from Dakar to Amsterdam
3 Nederlandse en 4 Senegalese dansers met een hiphop achtergrond dansen alsof hun leven ervan afhangt. Behalve de gemeenschappelijke liefde voor de dans, inspireren de makers en dansers zich op hun directe omgeving, op de pijnlijke maar ook mooie contrasten tussen het leven van een hiphop danser in Dakar en in Amsterdam. Een coproductie van het Nederlandse danstheater Don’t Hit Mama van choreografe Nita Liem en dramaturg Bart Deuss en het Senegalese Ecole des Sables, opgezet door de internationaal befaamde Germaine Acogny-Vogt.
SLAVERY - contemporary arts incorporated?
Belicht het thema slavernij en de erfenissen daarvan in Nederland vanuit het perspectief van de hedendaagse kunstenaar. In verschillende uitingsvormen en gelaagde beeldtaal krijgt het thema vorm en wordt er een verbinding gelegd tussen verleden, heden en de toekomst. SANAA nodigt 12 kunstenaars uit Nederland, het Caribische gebied en Afrikaanse landen uit om te reflecteren op de betekenis en rol van slavernij nu. Onder deze twaalf Leonce Raphael Agbodjelou (Benin), Victor Ekpuk (Nigeria) en Heidi Sincuba (Zuid-Afrika). Met randprogramma.
African Roots - expositie Mickael Bethe Selassie
Op dit moment is het fascinerende werk van de Ethiopische kunstenaar Mickael Bethe Selassie niet alleen te zien op Artzuid in Amsterdam, maar ook bij galerie Huijs Basten Asbeck in Groenlo, in een kleine stock-expositie met een aantal van zijn recente beelden. Allemaal even kleurrijk als wij van Bethe Selassie gewend zijn, maar wel kleiner (van 30 tot 70 cm.) en daardoor ook beduidend minder kostbaar dan zijn beide beelden in Amsterdam. Daarnaast een overzicht van schilderijen en grafisch werk van de Nigeriaanse/Nederlandse kunstenaar Toyin Loyé.
Ifeoma Anyaeji - Transmogrification (exhibition)
Ifeoma Anyaeji’s recent sculpture employs a virtuosic ability to create elegant forms drawn from architecture and domestic furniture design through the reconstruction of found objects such as the ubiquitous plastic bags and bottles. She utilizes a process that is physically and conceptually steeped in memory, history and the passage of time to create work that radically puts into question conventional notions of what sculpture is.
Integrating Music and Visual Aesthetics with Roger Ballen at Unseen
The South African contemporary photographer Roger Ballen (1950), to be represented by Amsterdam-based gallery Alex Daniels – Reflex Amsterdam at Unseen, was born New York City and has lived in Johannesburg, South Africa since the 1970s. Beginning by documenting the small villages of rural South Africa, Ballen’s photography has over the years moved on from documentary photography into the realms of fiction. One of his latest endeavours: directing a music video for South African sensation, Die Antwoord. Watch the result of their collaboration via the link.
Acclaimed Holland Baroque Society to tour South Africa
One of the world’s foremost baroque ensembles, Holland Baroque Society, will visit South Africa for a national tour from 21-28 September 2013. They will perform their programme entitled Barbaric Beauty. For tour dates, see link below
West to West: Owusu-Ankomah & Friends
Owusu-Ankomah (Sekondi, Ghana, 1956) is one of the best known representatives of contemporary African art. At the age of 15 he started his studies at the Ghanatta College of Art in Acra. In 1986 he moved to Bremen, where he has lived and worked for 27 years now. His lage-format and vividly colored works depict a spiritual world occupied by people and symbols. Owusu-Ankomah equally finds his inspiration in Renaissance artist Michelangelo and in the philosophy of his own Akan-speaking peoples of Ghana.
Hedendaagse Zimbabwaanse Kunst
Werk van 5 jonge Zimbabwaanse kunstenaars. Drie van hen, vertegenwoordigers van een opwindende nieuwe lichting kunstenaars, kennen Amsterdam. Admire Kamudzengerere (1981) is bezig met zijn tweede afsluitende jaar aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten. Gareth Nyandoro (1982) was onlangs in het land en begint in 2014 met zijn opleiding aan de Rijksakademie. Kilarenz had begin van dit jaar een residency in Amsterdam Zuid-Oost. Verder de twee vrouwelijke kunstenaars Virginia Chihota (1983) en Portia Zvavahera (1985).
Off the Beaten Path: Violence, Women and Art
A multi-media traveling contemporary art exhibition that utilizes works by world-class artists to promote awareness of the root causes of violence against women; create empathy for women’s stories; foster a dialogue about the pervasiveness of violence against women; and inspire the belief that women and girls can be empowered with new behavioral choices. Throughout the world, women and girls are victims of countless and senseless acts of violence. The range of gender-based violence is devastating, occurring, quite literally, from womb to tomb.
Opening ‘Plato’s Cave’: The Legacy of Kevin Atkinson (1939-2007)
A protean and controversial artistic personality between the 1960s and the 1990s, Kevin Atkinson embraced a multiplicity of approaches to making art and made a deep impression on generations of students at UCT. This exhibition, drawn from the Atkinson’s underground studio named ‘Plato’s Cave’, is both a posthumous tribute and an attempt to come to a greater understanding of the impressive contribution that he made to South African art, both as an artist and an educator.
Lines, Marks, and Drawings: Through the Lens of Roger Ballen
Roger Ballen (b. 1950) has been shooting black-and-white film for nearly a half-century. A New York native, he has lived in South Africa for more than thirty years. Ballen's photographs of rural Afrikaners in their homes and urban-based "outsiders" in windowless rooms quickly became distinguished for their interior arrangements and the events that transpired among the people, animals, and furnishings within. Ballen's interest in line-whether of coat hangers, electric wire, or marks made on walls-has been constant.