Donderdag 15 Mei 2014
ASC/IIAS Seminar - Beyond enclaves. Unpacking Chinese economic engagements in Africa
Donderdag 15 Mei 2014 15:30
Romain Dittgen. This presentation explores two contrasting case studies which mirror two of the predominant features of the Chinese economic foothold in Africa, namely extractive and commercial activities. One is set in Chad and takes a closer look at CNPC’s (China National Petroleum Corporation) recent engagement in the Chadian oil sector. The other deals with the rapid and on-going expansion of Chinese wholesale and distribution centres in Johannesburg (South Africa). Based on these empirical examples, the paper depicts the way in which different Chinese entities – a state-owned oil company and privately owned malls – relate to their respective host environment.
Boekpresentatie Mobile Community Reporting: A Grassroots Perspective on Journalism
Donderdag 15 Mei 2014 15:30
In Afrika gebruikt bijna iedereen een smartphone. Omdat je daarmee ook geluid en beeld kunt vastleggen, zijn dergelijke smartphones goed te gebruiken voor een nieuwe vorm van burgerjournalistiek, vooral in gebieden waarin de traditionele journalistiek niet of nauwelijks is doorgedrongen. In zijn boek Mobile Community Reporting beschrijft en analyseert dr. Olivier Nyirubugara zes van degelijke journalistieke projecten in Kenia, Oeganda, Tanzania, Zuid Afrika, Ghana en Kameroen. In die landen was hij als trainer en coach werkzaam. Voices of Africa Foundation i.s.m. opleiding International Communication Management van de Haagse Hogeschool.
Lezing Fred van der Kraaij over Liberia
Donderdag 15 Mei 2014 20:00
Econoom Fred van der Kraaij vertelt over zijn boek Liberia: van vrijheidsideaal naar verloren paradijs. In het boek beschrijft hij zijn jarenlange relatie met het land Liberia, waar hij bijna veertig jaar terug als universitair docent is gaan werken. Hij ontmoet er vele politieke activisten, journalisten, ministers, ambtenaren en academici die hem veel over het land vertellen. Vanuit zijn persoonlijke relaas geeft Van der Kraaij de lezer een blik op de geschiedenis, het heden en de toekomst van Afrika’s eerste onafhankelijke republiek, in 1847 gesticht door vrijgemaakte slaven uit de Verenigde Staten.
Macbeth - radicale Zuid-Afrikaanse opera-versie gesitueerd in het huidige Oost-Congo
Dinsdag 13 Mei 2014 20:00
t/m Vrijdag 16 Mei 2014
Dat een gemeenschap zich kan vormen door mensen uit te sluiten, is het tragische uitgangspunt van een indringende bewerking van Verdi's opera Macbeth. De baanbrekende Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey en componist Fabrizio Cassol plaatsen het met bloed doordrenkte koningsdrama in het huidige Oost-Congo. In deze postkoloniale MACBETH bezingt een koor van Afrikaanse zangers op Verdi's klanken het lot van Congolese vluchtelingen. De drie hoofdrollen – Macbeth (Njabulo Madlala), Lady en Banquo – worden gespeeld door Zuid-Afrikaanse operazangers, het koor en kleinere rollen komen voor rekening van koorzangers uit Zuid-Afrikaanse townships. De muzikanten komen uit verschillende Afrikaanse landen.
Rumble in Da Jungle - SINCOLLECTIEF/Arenbergschouwburg
Donderdag 15 Mei 2014 20:30
Een voorstelling geïnspireerd op de beruchte boksmatch tussen Muhammad Ali en George Foreman in 1974. Dompel je onder in broeierige Afrikaanse roots, soul, blues, boogaloo en hiphop van de soulpower jaren ’70. Slam poets lokken je tot aan de boksring. SINCOLLECTIEF goes 1974. Daar waar boks, woord en muziek iets unieks beleven. Daar waar Ali en Foreman geschiedenis schreven. Daar waar de koloniaal verloor. Voor wie denkt dat de strijd is gestreden. Rumble, young man, rumble. Rumble in the jungle met Woord, Boks en Muziek. Rumble in the jungle met Moed, Ritme en Kracht. De strijd, dat is waarom.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 07 Mei 2014 22:00
t/m Woensdag 25 Juni 2014
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Apartheid and After - 13 Zuid-Afrikaanse fotografen
Laten zien hoezeer het recente verleden de waarneming van nu kleurt. Dat lijkt de rode draad te zijn die het werk van de dertien deelnemende fotografen na 1990 verbindt. Hoe spectaculair de verschillende selecties ook zijn, het is fotografie met een dubbele agenda - maar dan wel een in de positieve zin van het woord. Hier wordt vanuit de kennis van toen nauwkeurig scherp gesteld op het heden - en andersom. Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg.
Multi-media installation: Richard Mosse - The Enclave
Foam presents The Enclave by Richard Mosse, a major multi-media installation which represented Ireland at the 55th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The installation, consisting of six large screens, represents the conflict situation in Congo and was shot with infrared film that was designed for camouflage detection resulting in vibrant, psychedelic magenta coloured sites of the jungle war zone. Besides the film installation, related photo works are shown.
World Presss Photo
Start van de lange wereldtour van de internationale persfotowedstrijd. Ruim 150 indrukwekkende persfoto’s van 53 prijswinnaars, in negen categorieën. De bezoeker maakt in de kerk een fotografische wereldreis door alle continenten en langs de meest uiteenlopende thema’s en historische gebeurtenissen uit 2013. De jaarwinnaar is John Stanmeyer, USA, met zijn foto Signal, gemaakt voor National Geographic. Dit mystieke beeld toont hoe Afrikaanse migranten op een strand bij de stad Djibouti met hun telefoons trachten signaal op te vangen uit buurland Somalië. Ook andere foto's met Afrikaanse onderwerpen zijn in de prijzen gevallen.
African Masterpieces - The Story of the Kingdom of Ife
The first exhibition to focus on the art of Ife, an ancient city in modern day Nigeria. The artists of Ife made sculptures from metal, stone and terracotta that have placed the region on the map in terms of world art history. The exhibition displays some of the world's most sophisticated historical art works – more than 100 sculptures of metal, stone and terracotta from the 12th to 16th centuries tell the story of the African civilisation of Ife, ancestors of the Yoruba, one of the largest ethnic groups of modern day Nigeria. The exhibition has previously been on view in the USA, Great Britain and Spain.
Traces of Ecstasy - Rotimi Fani-Kayode (1955-1989)
A provocative, multilayered photographic retrospective. This profoundly personal and political exploration of complex notions of desire, diaspora, and spirituality, imaginatively interprets the boundaries between spiritual and erotic fantasy, cultural and sexual difference. A seminal figure in 1980s black British and African contemporary art, Fani-Kayode’s timeless photographic tableaux make the black male body the focal point of enquiry. Ancestral rituals and a provocative, multi-layered symbolism fuse with archetypal motifs from European and African cultures and subcultures - inspired by what Yoruba priests call ‘the technique of ecstasy’.
A Nomad’s Harvest - a retrospective of photographs by George Hallett
Aspects of a career spanning more than half a century. The works on show are from the collection of George Hallett and augmented by a comprehensive display of biographical information, as well as, book and record covers designed by Hallett. Included on this exhibition, amongst others, are recognisable images of Hout Bay, District Six, the Bo-Kaap, as well as immigrants and gypsies in London. His series of portraits of exiled South African writers, artists and musicians in London and France are of special interest.
Vrouwen van het water - foto's van Angèle Etoundi Essamba
In deze tentoonstelling nemen we u mee naar Ganvié, een vissersdorp aan de zuidkust van het West-Afrikaanse land Benin. Kenmerkend voor het dorp zijn de woningen op palen, zwevend boven het water van een lagune, het meer van Nokoué. Fotografe Angèle Etoundi Essamba (Cameroun) bezocht Ganvié de afgelopen jaren meerdere keren, ging in gesprek met de vrouwen en volgde hen in het ritme van hun dagelijks leven, waarin water zo’n cruciale rol speelt. Want terwijl de bewoners, de Toffinou, volledig omringd worden door water, is drinkwater schaars. De vrouwen spelen een belangrijke rol in het watermanagement, beheren de grote vaten met drinkwater en zijn uiterst zuinig in het gebruik ervan.
Selectie van Cinéma Arabe
Selectie uit het programma van de zesde editie, in Filmhuis Den Haag, Verkadefabriek Den Bosch, Slieker Film Leeuwarden en Lumière Maastricht. Cinéma Arabe selecteert het nieuwste werk van gevestigde makers en veelbelovend talent uit landen als Egypte en Tunesië, Marokko en Palestina. Het festival laat je kennismaken met de rijke Arabische filmcultuur en biedt een tegenwicht aan de heersende beeldvorming over de Arabische regio. Door de ogen van filmmakers uit een zeer diverse regio, geeft het aandacht aan actuele ontwikkelingen en biedt het een andere blik op het leven in de Arabische wereld – de blik van binnenuit.
Rwanda 20 Years - photographs by Pieter Hugo and Lana Mesić
On April 7th 2014, it will have been 20 years since the genocide started in Rwanda. The international community didn’t take action and the country was obliged to find justice on its own. 20 years later some of the survivors say they have forgiven the people who killed their family members. Creative Court wonders: What could forgiveness be in a genocide context and how would one visualize it? South African photographer Pieter Hugo and Dutch photographer Lana Mesić went to Butare, in the south of Rwanda, in an attempt to find out. Part of a series of exhibtiions and events.
The Divine Comedy: Heaven, Hell, Purgatory revisited by Contemporary African Artists
On three floors, one each devoted to heaven, hell and purgatory, works of over 50 artists from all over Africa in a variety of media are presented: paintings, photographs, sculptures, videos, installations and performances. Against the background of the many Africa-related exhibitions of the past years, the MMK perceives the need to investigate the significance of African art not only in the post-colonial context but also with regard to aesthetics. The exhibition concept transports the universal issues of the Divine Comedy, an incunable of European literature, into the present and places them in a transnational contemporary context.
Ibrahim El-Salahi - Selected Works 1962-2010
Skoto Gallery is pleased to present Selected Works 1962-2010 by Ibrahim El Salahi, an exhibition of dynamic drawings and paintings by the Sudanese-born artist. This will be his second solo show at the gallery and the first U.S presentation of his work since his highly-acclaimed retrospective at the Tate Modern, London in 2013.
Facing Form - vorm als verbinding ...
De beelden van Hans van der Ham zijn in de eerste plaats vorm, ze bedekken en verhullen, en roepen vragen op over de mens achter het masker, verscholen in vorm. Victor Ekpuk tekent nieuwe vormen op basis van oude Afrikaanse symbolen en ontwikkelt zo een nieuwe unieke universele vormtaal. Obinna Makata maakt collages van Afrikaanse stof en inkt. De vormen zijn metaforen voor de mens, getekend op een elementaire manier. Zijn werk noemt hij wel “Broken pieces of African culture”. De tekeningen van Uche Uzorka zijn een oefening in hoe lijnen vorm worden, waarbij je de lijnen als mensen kunt zien. “Human beings who connect, disconnect and reconnect.”
Last Hijack
Waargebeurd verhaal over overleven in Somalië, gezien vanuit het perspectief van een piraat. In een kruising van animatie en documentaire biedt de film een innovatieve kijk op de manier waarop de Somalische piraat Mohamed in dit harde, gevaarlijke bestaan terecht is gekomen. Animaties van Mohameds herinneringen, angsten en dromen, gepresenteerd vanuit zijn eigen gezichtspunt, staan tegenover de rauwe beelden uit zijn dagelijks leven.
Mufuki - Solo Exhibition
Mufuki Mukuna studied monumental painting at the Royal Academy of Fine Arts in Brussels. His work concentrates on exploring relentlessly the boundaries of figurative painting. In each of his paintings, Mufuki invites us to witness clashes, changes of life or attitudes boiled down to simply "human behaviour" with dark shades or a night time feel inspired by Motion Pictures, urban environments, Occidental or African elements. An abundance of images that highlight the loneliness human beings are often subjet to. A spiritual, raw and lively approach to painting, sometimes painful or even fascinating.
Ana Ana - poëtische documentaire
Ana Ana – Arabisch voor Ik ben mezelf – is een poëtische documentaire van Corinne Egeraat en Petr Lom. In de nasleep van de Arabische lente geven vier jonge, creatieve Egyptische vrouwen moedig uiting aan hun innerlijke wereld. Sarah Ibrahim, Nadine Salib, Wafaa Samir en Sondos Shabayek filmen voor een belangrijk deel zelf. Ze vertellen over zichzelf en spelen met persoonlijke metaforen. Op een intieme manier zien we wat hun verlangens zijn en hoe ze op talloze obstakels botsen. Ana Ana is een ode aan zelfontplooiing en creatieve vrijheid van expressie in een tijd waarin het optimisme van de revolutie steeds meer verloren gaat. Openingsfilm Arab Women's Film Festival.
Such, Such were the joys - drawings and paintings by Anton Kannemeyer
As South Africa moves into its 20th year of democracy, Kannemeyer continues to explode the idea of the 'rainbow nation' through the incisive satire with which he first eviscerated apartheid's officials and bureaucrats. New works will be included in the exhibition. These are often in the genre of extreme satire which can simplistically be described as 'politically incorrect', a term Kannemeyer regards as reductive. Transgression of our strong beliefs and the sacred stereotypes of race, sex and politics is unavoidable in order for satire to be both critical and playful about themes that often abound in contradictions that we choose not to see.
Sightings if the Sacred: Cattle in India, Uganda and Madagascar - photographs by Daniel Naudé
For the past two years Naudé has focused on photographing cattle in societies where these animals are revered and venerated. This is a position far removed from the Western world where they are mostly seen as productive sources of milk, meat and skins. Naudé first photographed the Ankole cattle in Uganda, renowned for their majestic horns which ideally curve out and then inward. In Madagascar, the distinctive Zebu cattle form part of the Bara people's cosmology and ancestor worship. In India, the Brahmin culture sees cows, along with all other life forms, as manifestations of god.
The Needle and the Damage Done - prints by Diane Victor
For Diane Victor, making art ‘provides a way of working through troublesome images that lodge themselves persistently in her memory.’ The process is cathartic. The visual equivalent of psychoanalytic ‘talking cure’, Victor draws her subject matter from far and wide, pulling information from the media and personal encounters, transforming them into rich and heavily populated compositions, full-blown narratives employing her grotesque and characteristic iconography. In this exhibition, one sees Victor still pre-occupied with ‘the big “catholic” sins – greed, lust, envy and excess.
Some Kind of Nature - paintings by Jan Henri Booyens
These paintings are the realisation of a process of automatic drawing. Similar to the Dadaist technique of automatism which relied on the improvised free-flow of thoughts and expressions, Booyens would carry on drawing as he slipped into sleep, only to discover the results of the process the following day. In describing his reasoning for this method, Booyens says that he came about it in order to try and break away from the premeditated conditioning of his compositions. Easily dismissed as insignificant marks and doodles, these drawings have however been brought to life as they are boldly reinterpreted as large-scale oil paintings.
Running - photographs by Thabiso Sekgala
Photographic exhibition bringing together three series: ‘Running Amman’, ‘Running Bulawayo’ and ‘Paradise’. Although shot in highly disparate places – the cities of Amman, Bulawayo and Berlin – all three series are viewed by Sekgala as part of a similar trajectory of movement, displacement, transition; each photograph displaying a veneer of calm, that may or may not be on the verge of catastrophe. Considering both the notion of running towards and away from, Sekgala confronts perceptions surrounding place, influenced by sentiments such as aspiration and assumption, and ultimately destabilises these.
Deep Chine - paintings by Peter Eastman
For Eastman, his surroundings and environment have a profound influence on his work. Subjects are taken from lived interiors, cityscapes, studio views, family photographs and landscapes that are known to him. Eastman disassembles the image and reconstitutes it to form an entirely new picture which bears a vague semblance to the original, but for the viewer there is an uncanny familiarity and connection to the content, which is suffused with opaque moods and dreamlike memory. New shapes and forms emerge through the process of gradual fragmentation.
Landscapes with a Twist - paintings by Beezy Bailey
Da Vinci?? I couldn’t imagine that the introspective Madonnas from the Renaissance’s incomparable intellect could easily become immersed in the often acerbically witty commentary of Beezy Bailey. It is easy to be mesmerized by Leonardo’s iconic women set in idealized classical landscapes. It’s not easy to imagine vague images of them inhabiting brilliant yet somewhat dysfunctional landscapes of Southern Africa. Bailey however with this collection has achieved the unexpected seemingly effortlessly. A Renaissance beauty demurely floats in the night skies above Cape Town. Another finds herself in an arid wilderness; a smorgasbord of elements from the contemporary and the classical.