Zondag 18 Januari 2015
Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust - De kunstenaars ontdekt
Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.
How far how near - the world in the Stedelijk
How Far how Near – the world in the Stedelijk argues for a greater emphasis on art from regions outside Europe and North America, with the collection of the Stedelijk as its starting point. Prompted by a number of recent acquisitions of work by African artists, including Dorothy Amenuke, Meschac Gaba, Abdoulaye Konaté, and Billie Zangewa, the exhibition centers around the key question of how museum collections and exhibition policies historically and today are limited and challenged in relation to geographical emphasis. Part of Global Collaborations, a three-year project, in which the Stedelijk Museum Amsterdam aims to generate an informed and well-balanced overview of developments in contemporary art from a global perspective.
Look at Me! - fototentoonstelling o.a. over de onafhankelijkheidsperiode in West-Afrika
Gezien willen worden is van alle tijden. De tentoonstelling Look at me! omvat 80 foto’s. Nooit eerder vertoonde beelden van Woodbury & Page en andere 19e-eeuwse fotostudio’s; beroemde studioportretten van James Barnor, Seydou Keïta en Malick Sidibé; en hedendaagse zelfportretten door kunstenaars Iké Udé, Ni Haifeng en Hélène Amouzou. De portretfoto’s zijn onder te verdelen in drie periodes: het 19e-eeuwse koloniale Indonesië; de onafhankelijkheidsperiode in de jaren ’50-’60 in West-Afrika; en het multiculturele Westen van vandaag de dag. Drie periodes waarin cultuur en maatschappij sterk veranderden en waarbij mensen opnieuw moesten nadenken over wie zij waren of wilden zijn.
Jimmy Nelson - topfoto's uit de hele wereld, inclusief Oost-Afrika
De gepassioneerde topfotograaf Jimmy Nelson (1967) reisde de afgelopen jaren de hele wereld over om inheemse mensen op hun mooist te portretteren. Van de Chukchi in ijzig Siberië, de Kazakhs uit Mongolië, de Ladakhi uit India en de Mursi in de Hoorn van Afrika tot de Dani in Papua. Met zijn scherpe oog en fabelachtige beheersing van de geavanceerde technische camera realiseerde Nelson een reeks ongeëvenaarde meesterwerken. De tentoonstelling is meer dan een verzameling topfoto’s. De portretten prikkelen en roepen vragen op. Bezoekers worden uitgedaagd om na te denken over de ander en zichzelf. Sentimenten als bewondering, vervreemding, confrontatie en herkenning. Want: waar kijken we eigenlijk naar? Wat is de rol van de fotograaf en wat is ons eigen blikveld? Wat zeggen de beelden over onszelf?
Exhibition: Uche Okeke (Nigeria) - Works on Paper, 1958-1993
Skoto Gallery is pleased to present an exhibition of early works on paper from 1958 to 1993 by the prominent Nigerian-born artist Uche Okeke. This will be his first New York solo show since his critically acclaimed exhibition "Another Modernity: Works on Paper by Uche Okeke” at the Newark Museum in 2006. A leading light in the Zaria Art Society founded by a group of young artists at the National College of Arts and Science, Zaria, Uche Okeke emerged as an integral figure in the development of Nigerian art in the late 1950s.
Dream On... (works on paper) met droomtekeningen en schilderingen op papier
Dream On... (works on paper) met droomtekeningen en schilderingen op papier van Paul Klemann. Inspiratie zijn de reizen die hij eerder in Afrika maakte. Maria Ikonomopoulou toont werk uit verschillende series: You with Me, You on Me, Love Letters en White Plegma. Isabel Ferrand vertaalt in haar nieuwe werk oude borduurpatronen naar handgeschreven teksten. Het werk van Victor Ekpuk (nIGERIA) is geïnspireerd op de grafische symbolen uit het Nsibidi, een inheemse taal uit Afrika. Lydia van Oosten is co-curator van deze tentoonstelling.
tentoonstelling Hope is Vital van stedenband Haarlem-Mutare (Zimbabwe)
Tot maart 2015 exposeert de stedenband Haarlem-Mutare met de tentoonstelling Hope Is Vital in het Steunpunt voor Ouderen, Van Oosten de Bruijnstraat 60 in Haarlem. De tentoonstelling bestaat uit foto’s van mensen in Mutare, Zimbabwe en geeft een goed beeld van de kracht van de bevolking. Het steunpunt is te bezoeken van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00uur.