Dinsdag 27 Oktober 2020
Cinema Literair X Africa in the Picture - Mandabi
Dinsdag 27 Oktober 2020 19:30 - 22:00
Cinema Literair, het film- en boekenprogramma van de OBA slaat de handen ineen met Africa in the Picture, het Amsterdamse filmfestival dat focust op film, kunst en literatuur van makers uit Afrika en de Afrikaanse diaspora wereldwijd. Na de talkshow vertonen we een klassieker van de Afrikaanse cinema: Mandabi (1968) van meestercineast en literaire auteur Ousmane Sembène (Senegal, 1923-2007). De film is gebaseerd op een verhaal uit de bundel van Sembène Le mandat, précédé de Vehi-Ciosane, 1966 (Engelse titel: The Money-Order with White Genesis).
Het verhaal gaat over een Senegalese man van middelbare leeftijd, getrouwd met twee vrouwen en met meerdere kinderen, die een postwissel ontvangt. Hoe graag hij die ook wil inwisselen, het lukt hem maar niet. Dan krijgen zijn buren lucht van de postwissel en biedt een rijke zakenman aan hem te helpen met het verzilveren. Let op: gesprek en ondertiteling film zijn in het Engels.
oba
Photoville NYC: Die lewe is nie reg vir my nie - Farren van Wyk
Melkweg Expo presenteert Farren van Wyk en haar project Die lewe is nie reg vir my nie op Photoville in New York City. Farren van Wyk (1993) werd geboren in Salsoneville, Port Elizabeth, een paar kilometer van Schauderville, maar woont sinds haar zesde in Nederland. Ze bestudeert de bendecultuur van Schauderville sinds 2016 van binnenuit. Ze ontmoette mannen die hun identiteit vormden terwijl ze deel uitmaakten van een bende en die soms ook vreedzaam uit de groep stapten. Van Wyk ging meermaals terug naar Schauderville om te kijken hoe hun leven zich ontwikkelde terwijl het aantal bende gerelateerde misdaden steeds toenam. Ze toont de positieve en meer humane kant van een gemeenschap die steeds als agressief en gevaarlijk gestereotypeerd wordt en waar bendeoorlogen deel uitmaken van het dagelijks leven.
Johny Pitts – Afropean: Travels in Black Europe
In Afropean writer and photographer journalist Johny Pitts (Sheffield, UK) examines the life of black communities, travelling across Europe. In search of the "Afropean" identity he went across the continent travelling from London to Paris, via Brussels, Amsterdam, Berlin, Stockholm, Moscow, Rome, Marseille, Madrid and Lisbon sketching an underexposed story about the continent in words and images. He travelled to Amsterdam to hear from The Black Archives about Hermina and Otto Huiswoud, fighters against colonialism and for black communism. He documented Cova Da Moura, the Cape Verdean Favela on the outskirts of Lisbon with its own underground economy and visited the Clichy Sous Bois district in Paris, where uprisings erupted in 2005 following the deaths of Bouna and Zyed, two boys who died after a chase hidden from the police.
To ensure a smooth visit, an online ticket reservation is preferred. Click here to reserve your ticket or here to read more information.
Rocks
ROCKS is een film van regisseur Sarah Gavron (SUFFRAGETTE): een levendig en hoopvol portret van een groep tienermeiden over vriendschap en opgroeien in wereldstad Londen. “In de geest van Ken Loach’s KES of Céline Sciamma’s GIRLHOOD”, aldus The Guardian (★★★★★).
De Brits-Nigeriaanse Shola – ook wel ‘Rocks’ genoemd – is vijftien jaar. Volgens de docenten op school moet ze gaan nadenken over haar toekomst, maar ze is vooral bezig met wat zich in haar thuissituatie afspeelt. Haar vader is overleden en nadat haar moeder plotseling vertrekt, neemt Rocks de zorg van haar jongere broertje Emmanuel op zich. Gelukkig staat ze er niet helemaal alleen voor en wordt ze omringd door haar vriendinnen. Regisseur Sarah Gavron werkte voor ROCKS met veel getalenteerde vrouwelijke crewleden, onder wie Hélène Louvart, de cameravrouw achter Alice Rohrwacher’s LAZZARO FELICE. Na de wereldpremière in Toronto reisde Sarah Gavron met ROCKS naar het IFFR, waar de film werd omarmd door pers en publiek.
Afropean Express: Travels in Black Europe, een project van schrijver en fotograaf Johny Pitts.
Voor deze editie van Galerie Mercatorplein werkte Foam samen met de Nieuw Amsterdam Academie. De Nieuw Amsterdam Academie wil jongeren uit Nieuw-West bewuster maken van hun persoonlijke ontwikkeling, hun omgeving en de actieve rol die ze hierin kunnen spelen. In samenwerking met curator Kim Koppers en fotograaf Angela Tellier maakten Pien, Soumaya, Rieke, Jochem en Kristen een selectie uit het werk van Johny Pitts. Via de QR codes op de foto’s kun je luisteren naar de verhalen van de jongeren bij de beelden.
De term ‘Afropean’ is in de jaren negentig bedacht door Marie Daulne, een Belgisch-Congolese muzikant die optreedt als Zap Mama en door de Schotse muzikant David Byrne. Zij zagen in Europa een nieuw continent ontstaan waarop zwarte gemeenschappen een sterke invloed hebben. Voor Pitts suggereerde de term ‘Afropean’ dat hij zowel een enkele bi-culturele identiteit kon hebben als dat hij zich kon identificeren met één van de losse delen van die identiteit. “Ik kon alle verschillende elementen opnemen in mijn identiteit en ze van mijzelf maken. De uiteengevallen fragmenten van mijn Afropean-ervaring vormden een mozaïek in mijn hoofd (...) de Afropean realiteit was een ‘bricolage of blackness’ en ik had een Afrika ervaren dat zowel in, als van Europa was.” Pitts legt zijn reis vast met zijn camera en in zijn boek Afropean. Notes from Black Europe. Zijn impressies van de steden – graffiti, sneeuw, figuren, metrostations – vangt hij in verstilde, atmosferische foto’s in tinten zwart en wit. De mensen in de verschillende stadslandschappen van Europa lijken verzonken in hun eigen gedachten en reflecteren gevoelens van introspectie en eenzaamheid die Pitts misschien ook zelf kent.
‘Prison for Profit’ van Femke en Ilse van Velzen
Cinema Delicatessen brengt Prison for Profit, een film van Femke en Ilse van Velzen uit in de bioscopen. Klokkenluiders, ex-gedetineerden en een onderzoeksjournalist tekenen een schokkend beeld van de eerste geprivatiseerde gevangenis in Zuid-Afrika. Dit is wat er gebeurt wanneer ingewikkelde overheidstaken als detentie en reclassering aan marktwerking worden overgelaten, en zonder toezicht worden uitgevoerd door grote internationale corporaties. Een fenomeen dat ontstond door bezuinigingen. In Prison for Profit – een film van de tweelingzussen Femke en Ilse van Velzen (Weapon of War) – volgen we onderzoeksjournalist Ruth Hopkins en de levens van ex-gedetineerden en gevangenbewaarders van de Zuid-Afrikaanse Manguang gevangenis, die privaat gerund wordt door de controversiële Britse multinational G4S.