Dinsdag 12 Oktober 2021
Developing New Africanists (DNA) Symposium - Maarten Mous
Dinsdag 12 Oktober 2021 15:00 - 18:30
Join us October 12th 15:00 CEST for a free online symposium consisting of presentations by students of the Samples of Linguistic Structure course at Leiden University. The schedule is as follows: 15:00 - 15:10 Introduction / 15:10 - 15:40 When data defies typology: laryngeal contrasts in Hadza (Alba Hermida Rodríguez) / 15:40 - 16:10 East Rift Southern Cushitic and its relevance for the linguistic history of East Africa (Iris Kruijsdijk) / 16:10 - 16:40 What can Hadza tell us about the existent verbal number terminology? (Laura Minderaa) / 16:40 - 17:10 Perception verbs in Iraqw and Gorwaa (Jeroen van Ravenhorst) / 17:10 - 17:40 A close look at the category of the hither in Iraqw (Jaleesa de Regt) / 17:40 - 18:10 Hadza origins: a combined perspective from linguistics and genetics (Nina van der Vlugt) / 18:10 - 18:30 Closing and final remarks / discussion. *Students have spent the summer months improving their papers and developing their talks, and your input will be incredibly valuable to them. If interested, please enter your email in the form, and, as the Symposium draws closer, you will be contacted with the meeting link.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Kaap Liefde - Raymi Sambo Maakt & BackBone
Voor bezoek aan dit optreden is een coronatoegangsbewijs verplicht. Voorafgaand wordt gevraagd een bewijs van vaccinatie, recent herstel van COVID-19 of een negatieve coronatest te tonen (QR-code), samen met een geldig identiteitsbewijs. Heeft u al kaarten? Dan wordt u daarover door onze kassa geïnformeerd. In een opwelling boekt de overwerkte Astrid een reis naar een Afrikaans land. Terwijl de beach boys zich aan haar opdringen valt haar oog op de veel jongere, trotse visser Kofi. Ze worden verliefd en samen verhuizen ze naar Nederland. Het geluk lijkt hen toe te lachen, ze krijgen een tweeling maar Kofi kan niet goed aarden in zijn nieuwe omgeving. Wanneer Astrid verliefd wordt op een collega, is er geen plek meer voor Kofi in haar leven. Kofi voelt zich machteloos en op een dag haalt hij de kinderen van het schoolplein en vertrekt. Astrid reist met een op sensatie beluste televisieploeg naar zijn geboortedorp. De klopjacht op Kofi begint. ‘Kaap Liefde’ is een voorstelling over liefde, (on)macht en wraak. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Ontvoerd’ waarin het verhaal van de ‘dader’ niet in beeld komt. Raymi Sambo en de makers vragen zich af: ‘wat is zijn verhaal? Wat laat de televisie ons wel of niet zien? Wanneer ben je dader en wanneer slachtoffer?’.
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Dit jaar vindt de Black Achievement Month van 1 oktober t/m 1 november plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. De Black Achievement Month richt zich op drie pijlers: Beeldende kunst en theater: tentoonstellingen, voorstellingen, films; Artiesten: zangers, dansers, musici, acteurs, theatermakers, spoken word artiesten; Maatschappelijk debat en discussie: over actuele en beeldbepalende thema’s, die gevoerd worden met wetenschappers, professionals, ondernemers, sporters, intellectuelen en schrijvers.
This is Not a Burial, It's a Resurrection
Mantoa, een oude vrouw uit Lesotho, vindt dat haar tijd is gekomen en bereidt zich voor op de dood. Als ze echter te horen krijgt dat er plannen bestaan om haar hele woongebied onder water te zetten voor de aanleg van een stuwmeer, komt ze in verzet – met alle levenskracht die ze nog in zich heeft. In This is Not a Burial, It's a Resurrection vertelt de Lesothaanse regisseur Lemohang Jeremiah Mosese dit verhaal. Hij weet waarover hij spreekt; het dorp en dus ook het huis van zijn grootmoeder staat op het punt van de aardbodem weggevaagd te worden door het water. Lesotho heeft dankzij de bergen water in overvloed, in tegenstelling tot Zuid-Afrika, het land dat Lesotho aan alle kanten omsluit. In het zg. Highlands Water Project is afgesproken dat Lesotho jaarlijks miljoenen kubieke meter water naar Zuid-Afrika transporteert. De infrastructuur die daarvoor nodig is, kanalen, dammen,stuwmeren, enz., heeft een zware tol geëist. Niet alleen is het project funest voor natuur en milieu, ook heeft het vele sociale structuren totaal ontwricht. Is deze film dan een protest tegen vooruitgang? Mosese: "Persoonlijk ben ik niet voor of tegen vooruitgang. Ik ben meer geïnteresseerd in de psychologische, spirituele en sociale aspecten die ermee samenhangen." Vanuit een wijder perspectief is het een verhaal over de onverschilligheid van tijd en natuur – de cyclus van oud en nieuw, geboorte en dood gaat altijd door. "Door de ogen van Mantoa zien we dat ons veel duisters te wachten staat, maar uiteindelijk is het een film over de veerkracht van de menselijke geest."
Sweetness in the Belly (2021)
Als Lilly haar ouders komen te overlijden, vlucht ze naar Engeland om aan de burgeroorlog in Ethiopië te ontkomen. Ze voelt zich volledig verloren in haar nieuwe omgeving, maar geeft niet op en besluit de Londense immigranten gemeenschap te omarmen. Ze zet zich vol passie in bij haar nieuwe missie, namelijk het herenigen van gebroken families. Maar kan ze een compleet nieuw leven beginnen zonder haar sombere verleden eerst onder ogen te komen