Dinsdag 15 Maart 2022
Het testen en behandelen van HIV/AIDS in sub-Saharaans Afrika: hoe kunnen prioriteiten beter gesteld worden? (Promotie)
Dinsdag 15 Maart 2022 14:30
Promovendus: mevrouw drs. E. Mikkelsen. Promotor(es): prof. dr. G.J. van der Wilt, prof. dr. R.M.P.M. Baltussen. Copromotor(es): dr. J.A.C. Hontelez. Faculteit: Faculteit der Medische Wetenschappen. (Sub)titel: HIV testing and treatment delivery in sub-Saharan Africa: Improving priority-setting processes and strengthening the evidence base. Dit onderzoek gaat over het stellen van prioriteiten voor de bestrijding van HIV/AIDS in sub-Saharaans Afrika. Onderzocht is hoe HIV-testen en behandelingen beter verspreid kunnen worden, in het bijzonder in Ghana. Het proefschrift laat zien dat de beslissingen hierover kunnen worden verbeterd in termen van sociale aanvaardbaarheid en duurzaamheid, als de prioriteitstelling gebaseerd is op rationele en systematische beoordelingen van meerdere criteria. Keuzes moeten worden gemaakt in een legitiem en transparant proces waarbij belangengroeperingen betrokken zijn. Bovendien moeten de beperkingen van het gezondheidssysteem worden opgenomen in de kosteneffectiviteitsanalyse van het testen en behandelen van HIV/AIDS hiv-tests om de nauwkeurigheid en relevantie van het bewijsmateriaal te versterken.
African Game Night
Dinsdag 15 Maart 2022 20:00
Denk je ook met zoveel warmte terug aan de spelletjes die je speelde terwijl je opgroeide? Herinner je je de verbondenheid met medespelers en de vreugde na de overwinning? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want AYO organiseert samen met De Roma een African Game Night. Deze avond kadert in Black History Month met als thema ‘The Power of Assembly’. Maar daar stopt het niet. Je krijgt ook de kans om mee te beslissen wie voor eens en altijd kan zeggen dat hij de master is in het maken van Jollof! Is het Ghana of Nigeria? Maar laat ons Senegal niet vergeten, die beweert de originele Jollofmaker te zijn? Of sluipt Sierra Leone naar binnen om de prijs te winnen? Ze zeggen wel eens dat iemand die alleen eet, de smaak van het voedsel niet met anderen kan bespreken. En alsof dat nog niet genoeg is er ook nog een mini afromarket. Verschillende ondernemers die hun producten, creaties,… tonen en verkopen.
Special exhibition: Through the lens of - Photographers from the African Photojournalism Database
Offering reimagined visual narratives from across the African continent, this exhibition showcases the work of visual storytellers selected from the African Photojournalism Database (APJD). At the core of the APJD is the mission to share refreshing and diverse stories told by photographers often overlooked by the global media industry—stories that are not widely seen in the current media landscape. Through the lenses of 16 photographers from 11 countries, nine men and seven women, this collection connects a range of views on identity, daily life, traditions and change. The APJD members share their reflections on identity, from explorations of gender in Maputo, Mozambique to reviving Amazigh heritage in rural Libya. Moments of everyday life are highlighted to provide more nuanced views and confront stereotypes, from contrasts in Casablanca, Morocco to youth and social landscapes in Algiers, Algeria. The visible impact of climate change in Madagascar and Zanzibar is underlined, and we’re also given insight into political and social change, including the 2019 protests in Khartoum, Sudan and the coping mechanisms of those who have survived terrorism in Nigeria. Stories of love and families feature strongly, from couples in Cape Town, South Africa, to the value of community in Gondar, Ethiopia. This exhibition was created in partnership with the National Museum of World Cultures to celebrate a new generation of photographers who are redefining what should be seen, through the stories that matter to them. Featuring work by Mohamed Altoum (Sudan), Salih Basheer (Sudan), Kwasi Darko (Ghana), Noncedo Gxekwa (South Africa), Nada Harib (Libya), Yassine Alaoui Ismaili, alias Yoriyas (Morocco), Amina Kadous (Egypt), Tracy Keza (Rwanda), Mahmoud M Khattab (Egypt), Jacques Nkinzingabo (Rwanda), Ayobami Ogungbe (Nigeria), Rijasolo (Madagascar), Fethi Sahraoui (Algeria), Sydelle Willow Smith (South Africa), Martha Tadesse (Ethiopia), and Etinosa Yvonne (Nigeria).
Schurend Paradijs - VERLENGD
Vanaf 5 februari 2022 presenteert Kunsthal KAdE de tentoonstelling ‘Schurend Paradijs’. Twaalf hedendaagse kunstenaars (waaronder de Zuid-Afrikaanse Simphiwe Ndzube) worden uitgenodigd te reflecteren op het utopische ideaal van een maakbare wereld, binnen een wereld die allesbehalve maakbaar blijkt. In 2022 is het 150 jaar geleden dat Piet Mondriaan in Amersfoort geboren werd. De tentoonstelling ‘Schurend Paradijs‘ start vanuit zijn zoektocht naar een ‘Aards Paradijs’: een modernistische droom van een maakbare wereld op basis van vorm en stijl, waarin de mensen vanuit vrijheid naar het ware, goede en schone streven. In de hedendaagse kunst lijkt het ideaal van een maakbare wereld naar de achtergrond verdwenen. In plaats daarvan is er reflectie op de wereld en maatschappij. Honderd jaar na Mondriaans droom lijkt onze wereld namelijk allesbehalve een paradijs. Klimaatverandering, milieuvervuiling, virussen en onderlinge spanning zijn voelbare dreigingen. In plaats van dat kunstenaars ons een na te streven utopie voorspiegelen, proberen zij juist de huidige staat van zijn te analyseren, en de toeschouwer door middel van een ervaring te wijzen op de realiteit waarin wij leven. Heeft het nog zin te dromen over een ‘Aards Paradijs’? Hoe ziet zo'n paradijs er, met de realiteitszin van vandaag, uit? Voor het eerst wordt ook gebruik gemaakt van een tweede tentoonstellingslocatie: de Elleboogkerk in Amersfoort, op loopafstand van Kunsthal KAdE.
John Edmonds - A Sidelong Glance
John Edmonds (1989, US) is the winner of the Foam Paul Huf Award 2021. Part of this prize is the solo exhibition A Sidelong Glance. In his work, Edmonds examines issues of identity and power from an African-American perspective in an apparently simple yet essentially culturally complex way. The African art objects Edmonds uses in the work have many facets. They function as symbols of traditional African cultural heritage or bearers of meanings of diaspora and memory. No matter what their exact reference is, they function as a means to explore subjects such as displacement and expropriation in contemporary society. Not only does Edmonds broaden the tradition of studio portraiture, but he also thoughtfully claims his place in rewriting the past and anchors it in our current world, where authenticity and identity are fluid.
Voëlvry by Kendell Geers
The exhibition Voëlvry takes its name from the Afrikaans Anti-Apartheid music movement that Kendell Geers was part of in the late 1980’s. Geers played keyboards and tape loops for the underground band KOOS that was featured on the original Voëlvry album that launched a movement that Max du Preez described as a significant movement in every social, political, cultural and musical sense of the word (Vrye Weekblad). Voëlvry translates to ‘Vogelvrij’ in Dutch or ‘Outlaw’ in English. The exhibition invites us to meditate on the question, what does freedom mean in 2021?
Kendell Geers is one of the most renowned artists in Africa. His work has been shown in numerous solo and group exhibitions, including Haus der Kunst Munich, Centre Pompidou, Paris; Goodman Gallery, Cape Town and Kunsthalle Stockholm. His works are included in private and institutional collections worldwide, including Centre Pompidou, Paris; SMAK, Ghent, Chicago Art Institute; Museum of Contemporary Art, Antwerp; National Museum of Contemporary Art, Athens; and South African National Gallery.