Donderdag 12 Oktober 2023
"The Monarchy and the Colonial Past: A new generation and new perspectives"
Van Zaterdag 07 Oktober 2023 - 13:00
t/m Dinsdag 31 Oktober 2023 - 18:00
Let yourself be enchanted by the beautiful and unique exhibition about (de)colonization and its consequences. A Dutch premiere by the Belgian-Congolese artist David Katshiunga. Authenticité drew its inspiration from the book "Dochter van de Decolonisatie / Daughter of Decolonization" by the renowned political scientist Nadia Nsayi. This compelling work takes readers on a profound exploration of the historical relationship between Belgium and the Congo, delving into the lasting repercussions of colonialism. It offers a distinctive perspective that allows us to scrutinize the legacy of colonization and the complex journey of decolonization. Immerse yourself in the captivating world of David Katshiunga's mesmerizing black and white paintings. These artistic masterpieces facilitate a captivating dialogue that transcends time, seamlessly connecting the past with the present. We're delighted to announce that nine (9) remarkable artworks will be on display, with one being unveiled during a special discussion. This particular piece is intricately connected to the discussion's theme and promises to add an enriching dimension to the exhibition.
Promotie: Appropriation foncière, migrations agricoles et conflits armés en Pays Dogon (Mali)
Donderdag 12 Oktober 2023 15:00 - 15:45
Afrovibes Festival 2023: Liquid Traces | Vloeibare Sporen
Het water van de oceanen diende als eeuwenoude trekroute voor handel en het wegvoeren van mensen uit hun gebieden. Maar de oceanen verbinden ook continenten en culturen. Water komt ook voor in genezingsrituelen en ceremonies in veel Afrikaanse culturen om in het reine te komen met het verleden. Liquid Traces is een artistiek weerwoord op de herinnering aan ons verleden en de pogingen in het reine met dit verleden te komen. Festival met theater, dans, performance, mode uit en over Afrika. Dit jaar met de focus op Oost Afrika. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht
Ntjam Rosie & Smandem
Ntjam Rosie had haar grote doorbraak in 2010 met het album Elle. Sindsdien geldt ze als een van de meest aansprekende Nederlandse zangeressen op het snijvlak van neo-soul, pop en jazz. Voor haar nieuwe plaat sloeg ze de handen ineen met SMANDEM., de jonge groep die recent doorbrak met een onweerstaanbare mix van jazz, hiphop, funk en rock. Samen hebben ze de nummers op Ntjam Rosies klassieker van een heel nieuwe muzikale dimensie voorzien op Elle-reworked. De in Kameroen geboren Ntjam Rosie werkte met de meest uiteenlopende muzikanten samen; van Martin Fondse, Eric Vloeimans en Reinier Baas tot Artvark Saxophone Quartet en het Metropole Orkest. Met haar soulvolle stem en heerlijke timing slaat ze met groot gemak bruggen tussen uiteenlopende muziekstijlen. Dat ze voor haar nieuwe album SMANDEM. benaderde, lijkt dan ook een logische keuze. De groep combineert jazz met funk, fusion en hiphop en doet dat volgend een eigen filosofie. SMANDEM. De bandnaam is afgeleid uit het Engelse ‘Man Dem’, een straattaaluitdrukking wat losjes vertaald staat voor ‘een groep vrienden’.
Africa Supernova - De hedendaagse Afrikaanse schilderkunst collectie van Carla en Pieter Schulting
De Afrikaanse schilderkunst heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Ze weerspiegelt het zelfbewustzijn waarmee de kunstenaars op het continent naar zichzelf en hun positie in de wereld kijken. Verzamelaars Carla & Pieter Schulting hebben in deze periode een grote collectie schilderijen – aangevuld met enkele sculpturen en foto’s – verworven uit delen van Afrika, waarmee ze een inzicht geven in waar de Afrikaanse schilderkunst op dit moment voor staat. Veel kunstenaars in de collectie hebben zichzelf of hun directe omgeving als onderwerp gekozen met portretten, figuurstukken en genretaferelen. Er worden werken getoond van ruim 100 kunstenaars uit 30 landen. Kernen worden gevormd door kunstenaars uit Zuid-Afrika, Ghana, Nigeria, Ivoorkust, Kameroen, Oost-Afrika (Kenia, Oeganda, Ethiopië) en Noord-Afrika. Daarnaast is er aandacht voor kunstenaars uit de ‘diaspora’ – Verenigde Staten, Brazilië, Caraïben - met een link naar het Afrikaanse continent. Hoewel nooit compleet, geeft de verzameling een gelaagd beeld van de manier waarop kunstenaars verbonden met Afrika reflecteren op hun zelfbeeld en hoe hun verbeeldingskracht uitstraalt naar de hele wereld.
Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks in de maand oktober gehouden. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Met dit jaar onder meer veel programma-onderdelen in diverse Nederlandse steden: Amsterdam, Amstelveen, Almere, Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Nijmegen en Middelburg
Thembeka Heidi Sincuba in solo-expositie ‘Ubuhle Bemvelo’
Van 17 september t/m 22 oktober vind je bij Galerie 23 werk van Thembeka Heidi Sincuba in de solo-expositie 'Ubuhle Bemvelo'. Sincuba is een interdisciplinaire kunstenaar die zich beweegt tussen verschillende media en deze ook met elkaar combineert, waaronder schilderen, tekenen, fotografie, video, performance, textiel en installatie. Thembeka Heidi Sincuba is een non-binaire kunstenaar en wetenschapper. Na het behalen van een MFA aan de Goldsmiths University of London heeft Sincuba aanzienlijke internationale tentoonstellingservaring, waarbij hun laatste solotentoonstelling plaatsvond op het National Arts Festival of South Africa. Sincuba’s transdisciplinaire praktijk onderzoekt vluchtigheid, queer theorie en Afrikaanse voorouderlijke kennisstelsels om koloniale en patriarchale manieren van bestaan en weten te verstoren. De naam van de solo-expositie ‘Ubuhle Bemvelo’ betekent letterlijk ‘natuurlijke schoonheid’. Het werk van Sincuba komt voort uit momenten van eenzaamheid. In deze tijd van postkolonialisme en digitalisering wordt het aanraken, naaien en transformeren van gewone materialen tot prachtige objecten een helend proces. Het werk van de kunstenaar’s handen overwint trauma en heeft iets magisch.
UNBREAKABLE - SOWETO SKELETON MOVERS & LLOYDSCOMPANY
'An explosive performance with hope, healing and redemption through Pantsula dance'. In a combination of heartfelt play, a mix between traditional South-African street dance (pantsula) and ‘bone breaking’, Afro house, Amapiano beats, humor and impressive visuals, the Soweto Skeleton Movers from South-Africa will tell their personal stories that put their Unbreakable spirit to the test. Despite many setbacks and bad temptations that cross their path, these dancers are “unbreakable”. What is pantsula? Pantsula is an energetic dance that originated in the South African “townships” in the 1950s and represents a specific way of life and clothing style. Pantsula was used as an expression of resistance during the apartheid era. Unbreakable is a collaboration between Rotterdam choreographer Lloyd Marengo, London theater director Jonzi D and the five explosively energetic dancers of Soweto Skeleton Movers.
Thierry Oussou – Impossible is Nothing
In de Annex van Stoel neemt stelling toont kunstenaar Thierry Oussou (1988, Allada, Benin) zijn installatie Impossible is Nothing. In dit werk staat een bijzondere stoel centraal, namelijk de troon van Koning Béhanzin (1845–1906), de laatste koning van Dahomey, het huidige Benin.
De troon toont de positie van de koning, maar ook hoe de koloniale machten aan het eind van de negentiende eeuw, de plaats van de koning innemen. Zoals Oussou stelt: "Als je de troon van de koning wegneemt, neem je zijn plaats in". In Impossible is Nothing laat Oussou zien dat de stoel ook voor macht kan staan en stelt hij vragen over herinneringen aan het cultureel erfgoed, toegang tot en het eigendom van cultureel erfgoed, maar ook over ambacht en studie.