Zondag 08 Oktober 2023
"The Monarchy and the Colonial Past: A new generation and new perspectives"
Van Zaterdag 07 Oktober 2023 - 13:00
t/m Dinsdag 31 Oktober 2023 - 18:00
Let yourself be enchanted by the beautiful and unique exhibition about (de)colonization and its consequences. A Dutch premiere by the Belgian-Congolese artist David Katshiunga. Authenticité drew its inspiration from the book "Dochter van de Decolonisatie / Daughter of Decolonization" by the renowned political scientist Nadia Nsayi. This compelling work takes readers on a profound exploration of the historical relationship between Belgium and the Congo, delving into the lasting repercussions of colonialism. It offers a distinctive perspective that allows us to scrutinize the legacy of colonization and the complex journey of decolonization. Immerse yourself in the captivating world of David Katshiunga's mesmerizing black and white paintings. These artistic masterpieces facilitate a captivating dialogue that transcends time, seamlessly connecting the past with the present. We're delighted to announce that nine (9) remarkable artworks will be on display, with one being unveiled during a special discussion. This particular piece is intricately connected to the discussion's theme and promises to add an enriching dimension to the exhibition.
Africa Supernova - De hedendaagse Afrikaanse schilderkunst collectie van Carla en Pieter Schulting
De Afrikaanse schilderkunst heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Ze weerspiegelt het zelfbewustzijn waarmee de kunstenaars op het continent naar zichzelf en hun positie in de wereld kijken. Verzamelaars Carla & Pieter Schulting hebben in deze periode een grote collectie schilderijen – aangevuld met enkele sculpturen en foto’s – verworven uit delen van Afrika, waarmee ze een inzicht geven in waar de Afrikaanse schilderkunst op dit moment voor staat. Veel kunstenaars in de collectie hebben zichzelf of hun directe omgeving als onderwerp gekozen met portretten, figuurstukken en genretaferelen. Er worden werken getoond van ruim 100 kunstenaars uit 30 landen. Kernen worden gevormd door kunstenaars uit Zuid-Afrika, Ghana, Nigeria, Ivoorkust, Kameroen, Oost-Afrika (Kenia, Oeganda, Ethiopië) en Noord-Afrika. Daarnaast is er aandacht voor kunstenaars uit de ‘diaspora’ – Verenigde Staten, Brazilië, Caraïben - met een link naar het Afrikaanse continent. Hoewel nooit compleet, geeft de verzameling een gelaagd beeld van de manier waarop kunstenaars verbonden met Afrika reflecteren op hun zelfbeeld en hoe hun verbeeldingskracht uitstraalt naar de hele wereld.
Thembeka Heidi Sincuba in solo-expositie ‘Ubuhle Bemvelo’
Van 17 september t/m 22 oktober vind je bij Galerie 23 werk van Thembeka Heidi Sincuba in de solo-expositie 'Ubuhle Bemvelo'. Sincuba is een interdisciplinaire kunstenaar die zich beweegt tussen verschillende media en deze ook met elkaar combineert, waaronder schilderen, tekenen, fotografie, video, performance, textiel en installatie. Thembeka Heidi Sincuba is een non-binaire kunstenaar en wetenschapper. Na het behalen van een MFA aan de Goldsmiths University of London heeft Sincuba aanzienlijke internationale tentoonstellingservaring, waarbij hun laatste solotentoonstelling plaatsvond op het National Arts Festival of South Africa. Sincuba’s transdisciplinaire praktijk onderzoekt vluchtigheid, queer theorie en Afrikaanse voorouderlijke kennisstelsels om koloniale en patriarchale manieren van bestaan en weten te verstoren. De naam van de solo-expositie ‘Ubuhle Bemvelo’ betekent letterlijk ‘natuurlijke schoonheid’. Het werk van Sincuba komt voort uit momenten van eenzaamheid. In deze tijd van postkolonialisme en digitalisering wordt het aanraken, naaien en transformeren van gewone materialen tot prachtige objecten een helend proces. Het werk van de kunstenaar’s handen overwint trauma en heeft iets magisch.
Thierry Oussou – Impossible is Nothing
In de Annex van Stoel neemt stelling toont kunstenaar Thierry Oussou (1988, Allada, Benin) zijn installatie Impossible is Nothing. In dit werk staat een bijzondere stoel centraal, namelijk de troon van Koning Béhanzin (1845–1906), de laatste koning van Dahomey, het huidige Benin.
De troon toont de positie van de koning, maar ook hoe de koloniale machten aan het eind van de negentiende eeuw, de plaats van de koning innemen. Zoals Oussou stelt: "Als je de troon van de koning wegneemt, neem je zijn plaats in". In Impossible is Nothing laat Oussou zien dat de stoel ook voor macht kan staan en stelt hij vragen over herinneringen aan het cultureel erfgoed, toegang tot en het eigendom van cultureel erfgoed, maar ook over ambacht en studie.