Maandag 22 Mei 2023
Vieux Farka Toure - Hendrix van de Sahara met mix van Malinese muziek met westerse elementen
Maandag 22 Mei 2023 19:30
Tegen de wil in van zijn vader, de wereldberoemde Ali Farka Touré, besloot Vieux Farka Touré toch de gitaar op te pakken en muziek te maken. Iets wat zijn vader uiteindelijk prima vond, getuige de opnames die de Malinese muzikant nog samen met zijn inmiddels overleden vader maakte. Hij zet de traditie van zijn vader voort, alleen door iets meer scheurende gitaren te combineren met Malinese muziek. Onlangs bracht Vieux samen met Khruangbin het album ‘Ali’ op, dat een ode aan zijn vader is. Vieux heeft in de afgelopen negen jaar zeven albums uitgebracht en weet met elk project zijn horizon te verbreden en nieuwe uitdagingen op te zoeken. Zo nam hij eerder ook al albums op met de Israëlische superster Idan Raichel en met speciale gasten als Dave Matthews. Daarnaast staat hij bekend om zijn scherpe gitaarlicks en snelheid en behendigheid op de gitaar. Binnenkort in Patronaat dus.
SPAfrica: Julian Hetzel & Ntando Cele - black body white gaze NL premiereSPRING coproductiontheatre
Zondag 21 Mei 2023 20:30
t/m Dinsdag 23 Mei 2023
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
Entoto Band on tour - Hedendaagse versie van Ethiopische 60’s & 70’s funk!
Entoto Band brengt een hedendaagse interpretatie van Ethiopische funk van de ’60s. Bulderende saxofoons, soulvolle zang en groovende ritmes smelten samen in een energieke performance, terwijl het publiek zich waant op de dansvloer van swingend Addis Ababa! Entoto is: Helen Mengestu – vocals; Million Tewelde – saxophone / aerophone / vocals; Joep Pelt – guitar; Elvis Sergo – Hammond organ / synthesizers; DJ de Koning – percussion; Randell Sambo – drums
Ernest Cole House of Bondage: South Africa,
Foam proudly presents the first overview of the work of South African photographer Ernest Cole. The exhibition includes parts of his archive, which had long been considered lost. The overview was assembled in collaboration with the Ernest Cole Family Trust, which in 2017 secured control of Cole’s archive. Cole is celebrated for his tireless documentation of Black lives in South Africa under apartheid: a regime of institutionalised racial segregation that was in effect from 1948 to the early 1990s. As one of the first Black freelance photographers, Cole offered with his work an unprecedented view from the inside. Born in a township, Cole experienced the strains of apartheid first-hand. By having himself reclassified from ‘black’ to ‘coloured’, he managed to access places where most South Africans were banned. He risked his life exposing the grim reality of racial segregation, by documenting miners inside the mines, police controls and the demolition of townships, among others. Cole lived a nomadic life, exiled from his native South Africa for his photographic publication House of Bondage (1967). The chapters from this book form the narrative for this exhibition. The book openly denounced the apartheid regime and was promptly banned in South Africa. In risk of arrest, Cole had gone into exile in 1966. He would never return to South Africa again.
Lebohang Kganye: Haufi nyana? I’ve come to take you home
Lebohang Kganye verkent de persoonlijke en gezamenlijke 'microgeschiedenissen' van haar familie. Ze onderzoekt dit in de context van de bredere traumatische geschiedenis van Zuid-Afrika van voor, tijdens en in de nasleep van apartheid en kolonialisme. De tentoonstelling benadrukt haar complexe visuele vocabulaire en de diversiteit van media zoals fotografische montages, ruimtelijke installaties/decorontwerp, filmanimaties en patchwork. Kganye beweegt zich moeiteloos binnen de mogelijkheden om het medium fotografie en het Zuid-Afrikaanse culturele erfgoed te dekoloniseren. Lebohang Kganye (1990, Johannesburg, ZA) maakte in 2009 kennis met fotografie tijdens de Market Photo Workshop in Johannesburg en voltooide het Advanced Photography Program in 2011. Ze behaalde een diploma in Schone Kunsten aan de Universiteit van Johannesburg in 2014 en doet momenteel haar Master in Fine Arts aan de Witwatersrand University. Naast de Foam Paul Huf Award 2022 ontving ze recent andere prestigieuze prijzen zoals de Grand Prix Images Vevey 2021/22, Paulo Cunha e Silva Art Prize 2020 en de Camera Austria Award van 2019.
Charging Myths by On-Trade-Off
Charging Myths presents work from the transnational artist collective On-Trade-Off and their long-term research project investigating the mining culture of Manono, the Democratic Republic of the Congo (DRC). Participating artists Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi, Georges Senga will be present during the opening to discuss their work. Artists: Alexis, Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha & Elia Rediger, Jean Katambayi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde. The artist led research of On-Trade-Off was sparked by the large-scale mining of lithium in Manono, DRC. A site of historical extractivism, Manono has also become swept up in the race for green energy as lithium has become a valuable material for electrical technology. The participating artists developed contemporary artworks through on-site research and residences in the DRC and Belgium, exploring the colonial mining past and its future of exploitation. The participation of Jean Katambayi Mukendi is made possible by the Thami Mnyele Foundation Residency Award.
Brave New World - 16 schilders voor de 21e eeuw
De schilderkunst is levendiger en krachtiger dan ooit. Schilders van nu combineren eeuwenoude technieken met hedendaagse thema’s, verhalen en motieven en laten zien dat de schilderkunst in onze tijd het perfecte paard van Troje kan zijn; aantrekkelijk en verleidelijk, maar vaak met een vlijmscherpe boodschap. Brave New World toont het werk van zestien schilders van onder de 40, die behoren tot de absolute internationale top. Een tentoonstelling vol meervoudige perspectieven, gevarieerde geschiedenissen en nieuwe esthetische kaders, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Kunstenaars uit Afrika: NJIDEKA AKUNYILI CROSBY (Nigeria, 1983); NEO MATLOGA (Zuid-Afrika, 1993); PORTIA ZVAVAHERA (Zimbabwe, 1985)
Dear beloved friend - Studio Dries Verhoeven & Kininso Koncepts
Verhoeven ging op onderzoek uit en nam het vliegtuig naar Lagos, Nigeria; binnenkort de grootste stad ter wereld, in een land dat uit haar voegen barst. Terwijl de problemen zich er opstapelen, trof hij een volk aan dat blaakt van de energie en utopisch denken. De apocalyps is er duidelijk niet in fashion. Een groter contrast met de Europese bezorgdheid was nauwelijks voorstelbaar. Fantaseren de Nigerianen tegen beter weten in? Of houden wij ons in Europa juist te zeer vast aan de wereld van gisteren? Dear beloved friend, is een live filmvoorstelling. Rechtstreeks vanuit Nollywood, het centrum van de Afrikaanse filmindustrie, verbeelden de vlammende performers van Kininso Koncepts onze Europese angstdromen. Via een live internetverbinding richten zij zich tot ons in onze comfortabele schouwburgstoelen. Aanjagend, ontregelend en onontkoombaar, zoals de toekomst zelf. CREDITS: concept en regie Dries Verhoeven; creatief producent Joshua Alabi; performance Ayoola Odubona, Israel Efosa Okpoko, Olorunniyi Zion Praise, Uche Enechukwu, Uche Kingsley Mborogwu. In 9 theaters in het hele land en op Oerol
volledige speellijst TheaterRotterdam StadsschouwburgUtrecht
Spring Festival: SPAfrica - Julian Hetzel & Ntando Cele
Met SPAfrica duikt Julian Hetzel in de duistere politiek van water en onderzoekt hij de complexe verstrengeling van ethiek en economie. Met water als conflict materiaal, laat de performer zien hoe nauw racisme verbonden is met kapitalisme. De solovoorstelling, die tot stand kwam in samenwerking met de Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele en muzikant Frank Wienk, combineert theater, muziek en video. Dit zorgt voor een hybride ervaring, die de relaties blootlegt tussen een product en de sociale strijd in het land waar het vandaan komt, tussen consumptie en ongelijkheid. SPAfrica bekritiseert het winnen van natuurlijk materiaal en waardecreatie met water als model. In reactie op de absurditeit van het particuliere bezit van zoetwaterbronnen, ondanks het mensenrecht op schoon drinkwater, stelt Hetzel de problematische mechanismen van empathie ter discussie. SPAfrica biedt een duurzaam luxeproduct - drinkwater uit sub-Sahara dat naar Europa wordt geëxporteerd - als tegenstrijdig maar duurzaam alternatief voor de vermarkting van water door multinationals als Nestlé, Unilever en Coca-Cola. SPAfrica is 's werelds eerste 'empathiedrank'.
Kunstenfestival des Arts 2023
Met een uitgebreider festival in 2023. Dit jaar o.a. uit Afrika: Nadia Beugre (Ivoorkust/Frankrijk) & Faustin Linyekula (DR Congo)
‘Ethiopian Polaroids’
Bij SBK locatie KNSM is van 23 april t/m 21 mei de expositie 'Ethiopian Polaroids' te zien, waarin het werk van Ulric Roldanus centraal staat. Roldanus' kunstwerken zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor de nomadische cultuur van Afrikanen en zijn overtuiging dat de mens in een permanente staat van verandering moet zijn om de crises van vandaag het hoofd te kunnen bieden. Roldanus haalt veel inspiratie uit de Afrikaanse cultuur en gewoonten, waar het verwerken van bestaande voorwerpen uit de omgeving gebruikelijk is. Zijn werk omvat verschillende uitingsvormen, waaronder bewegende sculpturen, fotowerken, videowerken, collages en schilderijen, en vertelt de verhalen die hij heeft meegenomen van zijn reizen. In de expositie ‘Ethiopian Polaroids’ zullen zijn fotowerken te zien zijn uit de gelijknamige serie.