Donderdag 31 Augustus 2023
New Horizons - Kleurenfotografie als de nieuwe norm
Tot in de jaren ’70 wilden veel fotografen niets van kleurenfotografie weten. Zwartwit was de norm. Zestig jaar later is dit beeld totaal anders. De tentoonstelling New Horizons brengt een cruciale omslag in de geschiedenis van de fotografie in beeld. Kleur is op alle terreinen van de fotografie doorgedrongen, en niet meer weg te denken. Het Rijksmuseum belicht deze zomer met de tentoonstelling hoogtepunten uit de moderne kleurenfotografie. Met onder andere werk van Viviane Sassen, Michael Wolf, Pieter Hugo (Zuid-Afrika) en Ruud van Empel. Met de opkomst van kleurenfotografie zijn ook grenzen tussen genres vervaagd. Kunstzinnige- en documentairefotografie groeien naar elkaar toe. Fotografie is nog altijd een belangrijk medium om te laten zien hoe mensen leven. Soms gebeurt dat op subtiele en indirecte wijze. Zo documenteert Henk Wildschut de vluchtelingen bij Calais zonder henzelf in beeld te brengen, alleen de tenten en andere bouwsels waarin ze leven. Michael Wolf verbeeldde de woonomstandigheden in Hong Kong, niet door de interieurs zelf te fotograferen maar de onmenselijke grootte en anonimiteit van de buitenkanten van wolkenkrabbers. Daarmee zetten zij de zichtbare wereld naar hun hand. Dat doen ook Jacquie Maria Wessels met stillevens in autogarages, Anne Geene met de natuur en Ruud van Empel schept uit het niets een compleet nieuwe wereld.
Ntjam Rosie & Smandem
Ntjam Rosie had haar grote doorbraak in 2010 met het album Elle. Sindsdien geldt ze als een van de meest aansprekende Nederlandse zangeressen op het snijvlak van neo-soul, pop en jazz. Voor haar nieuwe plaat sloeg ze de handen ineen met SMANDEM., de jonge groep die recent doorbrak met een onweerstaanbare mix van jazz, hiphop, funk en rock. Samen hebben ze de nummers op Ntjam Rosies klassieker van een heel nieuwe muzikale dimensie voorzien op Elle-reworked. De in Kameroen geboren Ntjam Rosie werkte met de meest uiteenlopende muzikanten samen; van Martin Fondse, Eric Vloeimans en Reinier Baas tot Artvark Saxophone Quartet en het Metropole Orkest. Met haar soulvolle stem en heerlijke timing slaat ze met groot gemak bruggen tussen uiteenlopende muziekstijlen. Dat ze voor haar nieuwe album SMANDEM. benaderde, lijkt dan ook een logische keuze. De groep combineert jazz met funk, fusion en hiphop en doet dat volgend een eigen filosofie. SMANDEM. De bandnaam is afgeleid uit het Engelse ‘Man Dem’, een straattaaluitdrukking wat losjes vertaald staat voor ‘een groep vrienden’.