Donderdag 21 September 2023

donderdag21.09
Nederland, Leiden - ASC - Lezing en debat
ASCL Lecture: Muslim Women’s Interpretive Authority Reconsidered: Everyday interpretation among female Islamic leaders in Senegal
Donderdag 21 September 2023 16:00 - 17:30

This lecture is the public keynote of the workshop 'Global and Local Political Debates over Women’s Rights, and Everyday Life in Muslim Africa’ (21-22 September), jointly organised by the CRGs ‘Collaboration and Contestation in Words’ and ‘Africa in the World’.  Insider and outsider accounts often depict Muslim women as objects of, not originators of, Islamic textual interpretation. Recently, feminist scholars have documented how centuries of Islamic textual traditions have deprived women of exegetical authority. While acknowledging this general trend, this presentation by Joseph Hill (University of Alberta) demonstrates how an ethnographic approach can complicate this picture. It focuses on female leaders in the Fayḍa Tijāniyya Sufi community in Senegal who swiftly - and strikingly uncontroversially - took on visible leadership roles starting around 2000. Dr Hill's previous explanations of this phenomenon downplayed textual debates in favour of observing how people subtly reconfigure established norms to accommodate changing social realities. Still, as he shows here, exegesis of the Quran and other texts remains an important means for women to justify, understand, and shape their authority. Understanding today’s broader religious and social changes requires looking beyond the few interpretations that get recorded in the formal exegetical literature to observe gendered exegesis as a daily social activity in which diverse players interpret authoritatively in day-to-day encounters. Speaker: Dr Joseph Hill

more-info

van za12.08
t/m za25.11
Nederland, - Nederland - Muziek
Ntjam Rosie & Smandem

Ntjam Rosie had haar grote doorbraak in 2010 met het album Elle. Sindsdien geldt ze als een van de meest aansprekende Nederlandse zangeressen op het snijvlak van neo-soul, pop en jazz. Voor haar nieuwe plaat sloeg ze de handen ineen met SMANDEM., de jonge groep die recent doorbrak met een onweerstaanbare mix van jazz, hiphop, funk en rock. Samen hebben ze de nummers op Ntjam Rosies klassieker van een heel nieuwe muzikale dimensie voorzien op Elle-reworked. De in Kameroen geboren Ntjam Rosie werkte met de meest uiteenlopende muzikanten samen; van Martin Fondse, Eric Vloeimans en Reinier Baas tot Artvark Saxophone Quartet en het Metropole Orkest. Met haar soulvolle stem en heerlijke timing slaat ze met groot gemak bruggen tussen uiteenlopende muziekstijlen. Dat ze voor haar nieuwe album SMANDEM. benaderde, lijkt dan ook een logische keuze. De groep combineert jazz met funk, fusion en hiphop en doet dat volgend een eigen filosofie. SMANDEM. De bandnaam is afgeleid uit het Engelse ‘Man Dem’, een straattaaluitdrukking wat losjes vertaald staat voor ‘een groep vrienden’.

meer-info

van zo17.09
t/m zo22.10
Nederland, Amsterdam - Galerie 23 - Tentoonstelling
Thembeka Heidi Sincuba in solo-expositie ‘Ubuhle Bemvelo’

Van 17 september t/m 22 oktober vind je bij Galerie 23 werk van Thembeka Heidi Sincuba in de solo-expositie 'Ubuhle Bemvelo'. Sincuba is een interdisciplinaire kunstenaar die zich beweegt tussen verschillende media en deze ook met elkaar combineert, waaronder schilderen, tekenen, fotografie, video, performance, textiel en installatie. Thembeka Heidi Sincuba is een non-binaire kunstenaar en wetenschapper. Na het behalen van een MFA aan de Goldsmiths University of London heeft Sincuba aanzienlijke internationale tentoonstellingservaring, waarbij hun laatste solotentoonstelling plaatsvond op het National Arts Festival of South Africa. Sincuba’s transdisciplinaire praktijk onderzoekt vluchtigheid, queer theorie en Afrikaanse voorouderlijke kennisstelsels om koloniale en patriarchale manieren van bestaan ​​en weten te verstoren. De naam van de solo-expositie ‘Ubuhle Bemvelo’ betekent letterlijk ‘natuurlijke schoonheid’. Het werk van Sincuba komt voort uit momenten van eenzaamheid. In deze tijd van postkolonialisme en digitalisering wordt het aanraken, naaien en transformeren van gewone materialen tot prachtige objecten een helend proces. Het werk van de kunstenaar’s handen overwint trauma en heeft iets magisch.

meer-info