Maandag 18 November 2024
Rising up at night
Van Vrijdag 15 November 2024 - 08:00
t/m Zaterdag 23 November 2024 - 17:00
In late 2022 the Congo River flooded, inundating much of the Congolese capital Kinshasa, home to 17 million people. The flooding means many of them have no access to electricity, and Christmas is approaching. Short night-time segments follow various inhabitants of this metropolis as they attempt to restart their lives. Despite the often hopeless situations in which they find themselves—one family lives in a living room filled waist high with water—people still manage to connect with each other.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Beau travail (re-release)
Onderhuidse spanningen, zweterige spierbonken en de oneindige zoutvlaktes van Djibouti. Temidden van de hitte van Djibouti heeft adjudant Galoup zijn draai gevonden. De Franse militair is dolgelukkig bij het vreemdelingenleger. Tot zich op een dag een nieuwe soldaat aanmeldt die sterker, beter en knapper is.
In diverse filmtheaters in Nederland.
The Battle for Laikipia
In de Keniaanse regio Laikipia kunnen toeristen wilde dieren als giraffen en zebra’s van dichtbij bekijken. Maar buiten hun zicht wordt een herder met zijn kudde op intimiderende toon gesommeerd het reservaat te verlaten. Zo begint dit genuanceerde verhaal over klimaatverandering en de koloniale erfenis. Sluimerende conflicten tussen herders en grootgrondbezitters lopen door de aanhoudende droogte steeds verder uit de hand. Verkiezingen gooien olie op het vuur.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen. De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Dahomey
In 1892 werden honderden kunstvoorwerpen uit het West-Afrikaanse koninkrijk Dahomey door Franse koloniale troepen geplunderd en meegenomen naar het ‘moederland’. In 2021 zijn 26 van die ontheemde koninklijke artefacten teruggegeven aan de republiek Benin, dat het gebied van het toenmalige Dahomey omvat. Het is een sleutelmoment in de getroebleerde tijdslijn van het postkolonialisme. Met deze hybride documentaire bouwt de Frans-Senegalese Mati Diop – die met deze film de Gouden Beer won – op fantasierijke wijze een brug tussen verleden, heden en toekomst. De minutieuze transportatie van het houten standbeeld van koning Gezo wordt zwijgend vastgelegd, maar de filmmaker geeft ook een stem aan de voormalig heerser, die in een poëtische en betoverende voice-over reflecteert op zijn terugtocht.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda. Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Ernest Cole: Lost and Found
Met zijn ontluisterende boek House of Bondage liet fotograaf Ernest Cole eind jaren zestig van binnenuit zien wat de apartheid betekende voor zwarte Zuid-Afrikanen als hijzelf. De wereld was geschokt. In de jaren tachtig raakte Cole in de vergetelheid, mede doordat zijn negatieven verloren leken te zijn gegaan. In 2017 is een groot deel teruggevonden. Door de lens van de in armoede gestorven Cole kijkt regisseur Raoul Peck (I Am Not Your Negro) terug op diens werk en leven. De voice-over is gebaseerd op teksten van Cole, de hoofdrol is voor zijn fenomenale foto’s.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig? Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Machine Boys
The young men driving okada motorbikes offer an alternative taxi service in the Nigerian capital Lagos. They weave at top speed with their passengers on the back through the often congested and poorly maintained streets of the most densely populated city on the African continent. The Nigerian government banned okadas in 2020, and hundreds of them have been confiscated. The work itself is dangerous, too: they are often involved in accidents, and are sometimes deliberately run off the road. In Machine Boys, several okada riders talk about why they continue anyway. The main reason is that it pays well—one rider explains that it enabled him to fund his studies. It remains a lucrative business model, even including the bribes they have to pay the police to continue driving.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Nights Still Smell of Gunpowder
Thirty-two years after the end of Mozambique’s civil war, in which a million people died, the smell of terror still hangs in the air. As a child, Inadelso Cossa was shielded from the cruel reality. Now he visits the village of his youth with his sound recordist Moises in a sensory search for the ghosts of the past. Conversations with villagers—including his grandmother, who has dementia, and a former rebel, who drinks to forget—are punctuated by shots of family photos strewn among the leaves or an empty chair against the same background.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Oryza: Healing Ground
It’s no coincidence that this sculptural installation is reminiscent of a quilt. Enslaved people and their descendants used quilting to share stories that connect the history of their ancestors with the land they were separated from. This cultural expression is reinterpreted in the form of a structure of brass, wood, and textiles that acts as a living archive. Through a custom-built AI system centered on Black histories, the installation generates audiovisual motifs that evoke Black land stewards’ evolving relationship with the soil. Starting with the West African cultivation of rice, the knowledge of which was carried and disseminated by enslaved farmers, Oryza: Healing Ground follows the trail of Black history to unearth a variety of nearly forgotten stories. The result is a multifaceted picture of Black land stewardship that is currently undergoing a revival in the “Black to the Land” movement—despite the systematic undermining of African American farmers by the US Department of Agriculture.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
The Shadow Scholars
The Shadow Scholars follows Patricia Kingori, the youngest female black professor in the 925-year history of the University of Oxford. After hearing about a worldwide network of well-educated Kenyans who write essays for Western undergraduates and doctoral students, she travels to Nairobi to find these behind-the-scenes academic writers.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Soundtrack to a Coup d’Etat
After acclaimed essays such as dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) and Double Take (2009), Johan Grimonprez now unravels the decolonization of the Congo. He succinctly sets out the international context of the Cold War, the American civil rights movement and the Non-Aligned Movement in the UN, before zooming in on the murder of Congo’s first democratically elected leader, Patrice Lumumba, in 1961 and the direct involvement of the Belgian and US governments, which feared losing their grip on Congolese uranium. Grimonprez spices this pressure cooker of colonialism, capitalism and racism with jazz. “Jazz ambassador” Louis Armstrong was sent to Congo by the US as a smokescreen for overthrowing Lumumba’s government, while musicians such as Abbey Lincoln and Max Roach crashed the UN Security Council to protest Lumumba’s murder.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.
Sudan, Remember Us
The streets are empty. A plastic bag swirls in the air. A single bird lands in the dust. The silence is broken by a fighter plane firing a missile. Cell phone footage shows heavily armed soldiers unleashing their machine guns. It is April 2023, and we closely follow a few young people to witness how the war in Sudan is destroying a whole generation like them. Director Hind Meddeb first visited the capital Khartoum in 2019. There she met the young artists and activists Shajane, Muzamil, Maha, Rufaida, Hamza and Eros. Back then they were in a much more optimistic frame of mind. The dictatorial regime had just been deposed and they were fighting for freedom and democracy with strikes and extended sit-ins.
Te zien in diverse theaters tijdens de IDFA.