Agenda 23 - 29 Juni 2013
Zondag 23 Juni
Brett Bailey: Exhibit B (Holland Festival)
Afrikanen tentoongesteld als bezienswaardigheid, ter vermaak van het westerse publiek. Door de schokkende 19e- en vroeg 20e-eeuwse traditie van de ‘menselijke dierentuin’ te vertalen naar een 21e-eeuwse installatie confronteert de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey zijn publiek met de westerse perceptie en exploitatie van Afrika.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Theatervoorstelling ‘Wij verlangen onze vrijheid!’
Zondag 16 Juni 2013 15:00
t/m Zondag 23 Juni 2013
Op 16 en 23 juni is bij de Bijzondere Collecties van de UvA de filosofische theatervoorstelling ‘Wij verlangen onze vrijheid!’ te zien. Cees Maris toetst hierin de geloofwaardigheid van recht en rechtspraak aan het slavernijverleden. Wij verlangen onze vrijheid! vertelt het verhaal van de rechtszaak van de slavin Virginia die haar vrijheid opeist. De advocaten Capitein en Locke spelen nogal dubbelzinnige rollen in deze zaak. De theoloog Jacobus Capitein was als Afrikaanse jongen zelf slaaf geweest, maar pleitte in zijn Leidse proefschrift voor slavernij. De filosoof John Locke verwierp slavernij omdat hij vond dat alle mensen gelijk zijn, maar bezat aandelen in de slavenhandel. De uitslag van het proces staat dus niet bij voorbaat vast. Met zang van de Ghanese Rebecca Atanga
Maandag 24 Juni
Brett Bailey: Exhibit B (Holland Festival)
Afrikanen tentoongesteld als bezienswaardigheid, ter vermaak van het westerse publiek. Door de schokkende 19e- en vroeg 20e-eeuwse traditie van de ‘menselijke dierentuin’ te vertalen naar een 21e-eeuwse installatie confronteert de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey zijn publiek met de westerse perceptie en exploitatie van Afrika.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Dinsdag 25 Juni
Brett Bailey: Exhibit B (Holland Festival)
Afrikanen tentoongesteld als bezienswaardigheid, ter vermaak van het westerse publiek. Door de schokkende 19e- en vroeg 20e-eeuwse traditie van de ‘menselijke dierentuin’ te vertalen naar een 21e-eeuwse installatie confronteert de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey zijn publiek met de westerse perceptie en exploitatie van Afrika.
NEU/NOW selection FACE OFF (met Ntando Cele, Zuid-Afrika)
DasArts alumna Ntando Cele toont in Face Off de ervaringen van een Zuid-Afrikaanse vrouw in Europa. Ze voelt afgunst, spot, zelfmedelijden en schaamte. Want in 2013 is het onderwerp zwart en wit nog steeds geen eenvoudige zaak, en ook nu zijn alle geledingen van de maatschappij nog diep doordrongen van het koloniale verleden. Met humor en ironie, met muziek, video en tekst, wordt in Face Off de huidige complexiteit blootgelegd. Het is politiek theater dat iedereen omarmt, en stand-up comedy met een hart.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Woensdag 26 Juni
Brett Bailey: Exhibit B (Holland Festival)
Afrikanen tentoongesteld als bezienswaardigheid, ter vermaak van het westerse publiek. Door de schokkende 19e- en vroeg 20e-eeuwse traditie van de ‘menselijke dierentuin’ te vertalen naar een 21e-eeuwse installatie confronteert de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey zijn publiek met de westerse perceptie en exploitatie van Afrika.
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Donderdag 27 Juni
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Vrijdag 28 Juni
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg
Zaterdag 29 Juni
Theater: Rebelse Vrouwen
Door Krater theater i.s.m. NiNsee. De Nigeriaanse Onise wordt onverwacht geconfronteerd met drie vrouwen op haar bed; drie nieuwsgierige vrouwen die onder de indruk zijn van Onises mooie spullen en haar het hemd van het lijf vragen. De vrouwen blijken geesten uit het verleden die op komen draven als er ergens een sisa (zuster) in de problemen zit. Vroeger werkten ze als slavin op de plantages. In korte scènes die inventief switchen tussen heden en verleden, spelen en vertellen zij hun persoonlijke verhalen. In Amsterdam, Utrecht, Middelburg