Agenda 27 Januari - 02 Februari 2013
Zondag 27 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
Muziektheater: De Gelukkige Prins
Zondag 27 Januari 2013 16:00
Wist je dat de gierzwaluwen ieder jaar helemaal van Mutare in Zimbabwe naar Haarlem en weer terug vliegen? Ze nemen de verhalen mee van ver. Die worden verteld in De gelukkige prins. Met deze eenmalige voorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar die onbezoldigd is gemaakt, hoopt de organisatie geld beschikbaar te krijgen voor het broodnodige werk in Mutare, Zimbabwe.
Sierra Leone’s Refugee All Stars - muziek
Zondag 27 Januari 2013 20:30
Het West-Afrikaanse gezelschap Sierra Leone’s Refugee All Stars komt voor het eerst sinds hun optreden in 2006 terug naar de Melkweg voor een uniek concert in Nederland. Dit keer met alweer hun derde album op zak. De band, waarvan de leden elkaar in een vluchtelingenkamp ontmoet hebben, brengt een mix van traditionele Afrikaanse muziek, roots reggae en ritmische traditionele folk. Met de pakkende teksten over de gruwelijkheid van oorlog en gelijke rechten voor iedereen, laten deze muzikanten duidelijk zien wat voor helende kracht muziek kan geven.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Maandag 28 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Dinsdag 29 Januari
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Film: Searching for Sugar Man
Muzikale detective over de mysterieuze Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez, die nergens bekend werd – behalve in Zuid-Afrika, waar zijn muziek de soundtrack leverde voor de protestgeneratie. Waar is hij nu? Searching for Sugar Man won dit jaar de publieksprijs op het IDFA en is genomineerd voor een Academy Award voor Beste Documentaire van 2013.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Suidoosterfees
Mens moet nooit te windmakerig wees nie, want winde waai op en af, dwars en kruis; een dag is jy bo, ‘n ander dag onder. Maar hierdie keer mag die kunstefees van die Kaap – die SUIDOOSTERFEES – sekerlik ‘n bietjie spog. Dis nou TIEN jaar dat ons hier onder Tafelberg in die hartland van Afrikaans fees vier.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
Leeskring Zuid-Afrikahuis: over Sirkusboere van Sonja Loots
Dinsdag 29 Januari 2013 19:00
Gastvrouw deze avond is Ingrid Glorie. Het verhaal hoe strijders uit de net afgelopen Boerenoorlog deel werden van een circus – aan de ene kant over mensen die van hun zwaarste trauma een circusact maken, aan de andere kant over iemand die doorhad hoe hij van de menselijke behoefte aan spectaculair geweld kon profiteren. Uiterst origineel weet Loots uit dit gegeven niet alleen een meeslepende historische roman, maar ook een commentaar op het leven in Zuid-Afrika nu te destilleren. Aanmelden: 020-6249318 of bibliotheek@zuidafrikahuis.nl
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Woensdag 30 Januari
-in - various artists
inception, inclosure, information, interpolation, interpretation, introspection, intuition, invention, investigation - an exhibition of work by recent graduates from the Michaelis School of Fine Art, the Ruth Prowse School of Art and the University of Stellenbosch. The exhibition focuses on a selection of young artists producing work through intuitive, process-driven or experimental means of production. Works are not necessarily undertaken with a clear endpoint in mind, rather they tend towards evolving dynamically through a testing of outcomes.
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Film: Searching for Sugar Man
Muzikale detective over de mysterieuze Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez, die nergens bekend werd – behalve in Zuid-Afrika, waar zijn muziek de soundtrack leverde voor de protestgeneratie. Waar is hij nu? Searching for Sugar Man won dit jaar de publieksprijs op het IDFA en is genomineerd voor een Academy Award voor Beste Documentaire van 2013.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Suidoosterfees
Mens moet nooit te windmakerig wees nie, want winde waai op en af, dwars en kruis; een dag is jy bo, ‘n ander dag onder. Maar hierdie keer mag die kunstefees van die Kaap – die SUIDOOSTERFEES – sekerlik ‘n bietjie spog. Dis nou TIEN jaar dat ons hier onder Tafelberg in die hartland van Afrikaans fees vier.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Donderdag 31 Januari
-in - various artists
inception, inclosure, information, interpolation, interpretation, introspection, intuition, invention, investigation - an exhibition of work by recent graduates from the Michaelis School of Fine Art, the Ruth Prowse School of Art and the University of Stellenbosch. The exhibition focuses on a selection of young artists producing work through intuitive, process-driven or experimental means of production. Works are not necessarily undertaken with a clear endpoint in mind, rather they tend towards evolving dynamically through a testing of outcomes.
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
Cars and Girls - Frances Goodman (exhibition)
Goodman’s multimedia works explore issues of female identity by marrying the glittering allure of cars with that of women as symbols of desire, sex, success and promise. Many of the pieces on this materially-diverse exhibition are intentionally contradictory: seductive and poignant, yet simultaneously awkward and problematic. The body of work includes sculptural pieces constructed from car parts and feminine accessories, as well as Goodman’s provocative photographic Vajazzling series. The latter was initiated during a residency in New York in 2012 and documents the adornment of various female torsos in a response to the commodification of the female body and its use in the media.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Film: Searching for Sugar Man
Muzikale detective over de mysterieuze Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez, die nergens bekend werd – behalve in Zuid-Afrika, waar zijn muziek de soundtrack leverde voor de protestgeneratie. Waar is hij nu? Searching for Sugar Man won dit jaar de publieksprijs op het IDFA en is genomineerd voor een Academy Award voor Beste Documentaire van 2013.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Suidoosterfees
Mens moet nooit te windmakerig wees nie, want winde waai op en af, dwars en kruis; een dag is jy bo, ‘n ander dag onder. Maar hierdie keer mag die kunstefees van die Kaap – die SUIDOOSTERFEES – sekerlik ‘n bietjie spog. Dis nou TIEN jaar dat ons hier onder Tafelberg in die hartland van Afrikaans fees vier.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zanele Muholi: Faces and Phases
The series Faces and Phases of acclaimed photographer Zanele Muholi was included in dOCUMENTA(13) in Kassel and Oldenburg, Germany from June to September 2012 and co-produced by Stevenson Gallery and the Goethe-Institut. It will now return to South Africa for an exhibition at the Goethe-Institut.
Seminar ‘Het conflict in oostelijk Congo en mijnbouw: zijn er lokale oplossingen mogelijk?’
Donderdag 31 Januari 2013 14:00 - 17:00
Afrika Studie Centrum, IKV Pax Christi en het Ministerie van Buitenlandse Zaken organiseren dit seminar, dat als doel heeft: het analyseren en in context plaatsen van de recente politieke ontwikkelingen en conflicten daar. Kunnen lokale actoren een uitweg creëren uit het conflict? Hoe verhoudt de overheid zich tot die actoren? Zal de aanwezigheid van grondstoffen altijd tot conflict leiden in oostelijk Congo? Voorzitter: Prof. Ton Dietz. Sprekers: Prof. Koen Vlassenroot, Joost van Puijenbroek, Sara Geenen, Jaime de Bourbon Parme.
S.v.p. registreren bij daf@minbuza.nl. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.
Sahara Soul: A night of Malian music
Donderdag 31 Januari 2013 21:00
Sahara Soul brengt een eerbetoon aan Mali dat geteisterd wordt door een verwoestende instabiliteit. Twee hedendaagse groepen delen het podium om een solidair geluid te laten horen uit het muzikaal rijke West-Afrikaanse land: Bassekou Kouyate & Ngoni ba en Tamikrest. Bassekou komt uit Zuid-Mali en is geworteld in de Mamana-traditie. Uit het noorden, tegen de grens van Algerije, komen de Toearegs van Tamikrest.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Vrijdag 01 Februari
-in - various artists
inception, inclosure, information, interpolation, interpretation, introspection, intuition, invention, investigation - an exhibition of work by recent graduates from the Michaelis School of Fine Art, the Ruth Prowse School of Art and the University of Stellenbosch. The exhibition focuses on a selection of young artists producing work through intuitive, process-driven or experimental means of production. Works are not necessarily undertaken with a clear endpoint in mind, rather they tend towards evolving dynamically through a testing of outcomes.
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
Cars and Girls - Frances Goodman (exhibition)
Goodman’s multimedia works explore issues of female identity by marrying the glittering allure of cars with that of women as symbols of desire, sex, success and promise. Many of the pieces on this materially-diverse exhibition are intentionally contradictory: seductive and poignant, yet simultaneously awkward and problematic. The body of work includes sculptural pieces constructed from car parts and feminine accessories, as well as Goodman’s provocative photographic Vajazzling series. The latter was initiated during a residency in New York in 2012 and documents the adornment of various female torsos in a response to the commodification of the female body and its use in the media.
Concert: Chris Chameleon (Zuid Afrika)
De Zuid-Afrikaanse singer-songwriter, acteur en stemkunstenaar Chris Chameleon is vermaard om zijn unieke stem met een bereik van vier octaven. Zelf omschrijft hij zijn stem als die van zowel een man, een vrouw, een kind een dier. In zijn muziek vermengt Chameleon stijlen uit Afrika, Europa en het Midden-Oosten. Hij componeert bijna al zijn Afrikaanse en Engelse werk zelf en improviseert vrijuit.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Film: Searching for Sugar Man
Muzikale detective over de mysterieuze Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez, die nergens bekend werd – behalve in Zuid-Afrika, waar zijn muziek de soundtrack leverde voor de protestgeneratie. Waar is hij nu? Searching for Sugar Man won dit jaar de publieksprijs op het IDFA en is genomineerd voor een Academy Award voor Beste Documentaire van 2013.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Suidoosterfees
Mens moet nooit te windmakerig wees nie, want winde waai op en af, dwars en kruis; een dag is jy bo, ‘n ander dag onder. Maar hierdie keer mag die kunstefees van die Kaap – die SUIDOOSTERFEES – sekerlik ‘n bietjie spog. Dis nou TIEN jaar dat ons hier onder Tafelberg in die hartland van Afrikaans fees vier.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Promotie: Ubuntu
Vrijdag 01 Februari 2013 10:00
De wereldvisie Ubuntu is gebaseerd op ideeën over subjectiviteit en menselijkheid. Hanneke Stuit laat zien dat het idee van een essentiële, gedeelde menselijkheid zowel diep problematisch als absoluut noodzakelijk is in het scheppen en onderhouden van gelijkwaardige en zorgzame relaties. Mw. H.H. Stuit: Ubuntu Strategies in Contemporary South African Culture. Promotor is mw. prof. dr. E. Jansen.
Roland Tchakounté in Mijke's Middag Live
Vrijdag 01 Februari 2013 16:00
Roland Tchakounté is het levende bewijs dat blues geen grenzen kent. Deze Kameroense muzikant begon met percussie en leerde daarna gitaar, piano en harmonica spelen. Het horen van Johnny Lee Hooker’s Crowling Kingsnake veranderde zijn leven, sindsdien is de blues prominent aanwezig in zijn muziek. Tchakounté slaagt erin om een perfecte fusie te creëren tussen blues en zijn Afrikaanse roots. Daarbij blijft hij trouw zingen in zijn dialect, het Bamiléké. Live in Mijke's Middag Live op Radio 6, vanuit het MC Theater (toegang gratis).
Evenement: Human Rights Weekend 2013
Vrijdag 01 Februari 2013 18:45
Op 1 en 2 februari presenteert Human Rights Watch (HRW) in samenwerking met De Balie en ASN Bank de eerste editie van het Human Rights Weekend. Films en debatten met regisseurs, HRW researchers, beleidsmakers en journalisten. Onderwerpen als: Hoe nu verder met de Arabische Lente? Wat is de rol van de internationale gemeenschap? Mensenrechten in China? Vrouwenrechten? Hoe verder in Israël en Palestina? Hoe bescherm je minderheden die hun leven niet zeker zijn?
Africa - voorstelling van Peter Verhelst en NTGent
Vrijdag 01 Februari 2013 20:00
t/m Zaterdag 09 Februari 2013
Schrijver en theatermaker Peter Verhelst maakt een monoloog met elk van de acteurs van het sterrenensemble van NTGent. Na Nero met Wim Opbrouck is het de beurt aan Oscar Van Rompay, die naast zijn theaterwerk meehelpt een bedrijf draaiende te houden in Kenia. Ieder jaar reist hij voor enkele maanden naar het land. In 2012 gaat Verhelst met hem mee. Africa wordt een confrontatie tussen het beeldende, mythische theater van Verhelst en de dagelijkse werkelijkheid en idealen van Van Rompay. Hoe kun je iets zinnigs vertellen over je eigen verlangen?
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.
Zaterdag 02 Februari
-in - various artists
inception, inclosure, information, interpolation, interpretation, introspection, intuition, invention, investigation - an exhibition of work by recent graduates from the Michaelis School of Fine Art, the Ruth Prowse School of Art and the University of Stellenbosch. The exhibition focuses on a selection of young artists producing work through intuitive, process-driven or experimental means of production. Works are not necessarily undertaken with a clear endpoint in mind, rather they tend towards evolving dynamically through a testing of outcomes.
2013 Africa Cup of Nations, football championship of Africa
6+1…14+1; 1st, 2nd - Jaco van Schalkwyk
"Being productive is overtly optimistic. The numbers don't lie. Composition is a trick. Selective control is the right of every citizen. The people should have delicacy. The people should have access to the subtle and the sublime, as a matter of principle." Jaco van Schalkwyk received his BFA in Drawing from the Pratt Institute, New York in 2003. With Carl Hancock Rux, he developed Rux's Mycenaean as Visiting Artist at the department of Theater, CalArts in 2005 and 2006, culminating in an engagement as part of the Next Wave Festival at the Brooklyn Academy of Music in 2006. He returned to South Africa, and to drawing, in 2008.
ASC Exhibition: Music on African stamps: Western music
Music as an expression of national identity is a common theme on stamps. That was also the case with the stamps of the previous Music-on-African-stamps exhibition. However, the stamps of the present exhibition show a very different picture, which has nothing to do with national identity: European composers and western “heroes of popular music”. Stamps showing European composers like Ludwig van Beethoven, Igor Strawinsky, Johann Sebastiaan Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, black music heroes like Louis Armstrong, Billy Holiday, Muddy Waters, Mahalia Jackson, Lionel Hampton and Jimmy Hendrix and white music heroes like Elvis Presley, The Beatles, Jerry Garcia, Janis Joplin and Bob Dylan.
Black Cargo - Serge Alain Nitegeka (installation)
For the exhibition, the artist has created a series of installations from black wood which serve to challenge the viewer who wishes to enter and experience particular spaces. Alongside these are free-standing sculptures and paintings, mostly on panels taken from art crates; on the latter he creates abstract planes inspired in turn by previous installations and sculptures. Also on view is Nitegeka's first film, BLACK SUBJECTS, in which a group of performers move through his studio environment, 'performing' his sculptures, their interactions 'based on the improvised negotiations of survival'.
Cars and Girls - Frances Goodman (exhibition)
Goodman’s multimedia works explore issues of female identity by marrying the glittering allure of cars with that of women as symbols of desire, sex, success and promise. Many of the pieces on this materially-diverse exhibition are intentionally contradictory: seductive and poignant, yet simultaneously awkward and problematic. The body of work includes sculptural pieces constructed from car parts and feminine accessories, as well as Goodman’s provocative photographic Vajazzling series. The latter was initiated during a residency in New York in 2012 and documents the adornment of various female torsos in a response to the commodification of the female body and its use in the media.
Concert: Chris Chameleon (Zuid Afrika)
De Zuid-Afrikaanse singer-songwriter, acteur en stemkunstenaar Chris Chameleon is vermaard om zijn unieke stem met een bereik van vier octaven. Zelf omschrijft hij zijn stem als die van zowel een man, een vrouw, een kind een dier. In zijn muziek vermengt Chameleon stijlen uit Afrika, Europa en het Midden-Oosten. Hij componeert bijna al zijn Afrikaanse en Engelse werk zelf en improviseert vrijuit.
De nodige Afrikaanse films op IFFR
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is er weer, alweer de 42e editie, met diverse films uit en over Afrika. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Het volledige programma staat vanaf 17 januari op de site van het IFFR, een zekere Afrikaanse bijdrage vormen premières uit Zuid-Afrika, Senegal en Kenia.
El Anatsui - When I Last Wrote to You about Africa
Brings together the full range of the artist’s work, from wood trays referring to traditional symbols of the Akan people of Ghana; to early ceramics from the artist’s Broken Pots series, driftwood assemblages that refer to the trans-Atlantic slave trade, and wooden sculptures carved with a chainsaw; to the luminous metal wall-hangings of recent years.
Film: Kirikou en de mannen en de vrouwen
In een dorpje in Afrika vertelt een oude grootvader een reeks nieuwe verhalen over de held Kirikou. Hij heeft nog veel mooie herinneringen uit zijn kindertijd, zoals de momenten waarop Kirikou de mannen en de vrouwen van zijn dorp hielp. Zo vertelt de oude grootvader ons hoe Kirikou door zijn moed en intelligentie de forse vrouw te hulp schoot wiens dak was vernietigd door de boze heks Karaba. En over hoe Kirikou de mopperende dorpsoudste terugvond die verdwaald was op de savanne en over de Afrikaanse vertelster die bedreigd werd door de tovenares.
Film: Searching for Sugar Man
Muzikale detective over de mysterieuze Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez, die nergens bekend werd – behalve in Zuid-Afrika, waar zijn muziek de soundtrack leverde voor de protestgeneratie. Waar is hij nu? Searching for Sugar Man won dit jaar de publieksprijs op het IDFA en is genomineerd voor een Academy Award voor Beste Documentaire van 2013.
Josiah Onemu - Beelden van een bruggenbouwer
Beeldhouwer en kunstenaar Josiah Onodome Onemu (1945) is afkomstig uit Nigeria. Hij woont en werkt al tientallen jaren in Nederland. Deze expositie toont een overzicht van zijn brede oeuvre, waarvan een deel in beheer is van het Afrika Museum en een deel bestaat uit de privé-collectie van de kunstenaar. Vruchtbaarheid, het samenspel van tegendelen, lijden en wanhoop, hoop en beloftes, verandering en afscheid – de grote thema’s van het leven worden in het werk van Josiah Onemu nu eens sober, tot de essentie gereduceerd, dan weer verhalend in beeld gebracht. Hoe verschillend de uitwerking ook kan zijn, het onderwerp heeft altijd betrekking op mens en maatschappij.
Kendell Geers 1988-2012
Kendell Geers, born in 1968 in South Africa, uses various media such as installation, drawing, video, performance, and photography. His life and work can be divided into two decade-long periods whose trajectories and developments are explored in this exhibition. The first political phase runs from 1988 to 2000, during which time the artist, a white South African, explored the moral and ethical contradictions of the apartheid system through his practice. Initiated by his move to Brussels in 2000, his later European period is now characterized by a more poetic aesthetic. Here, Geers transferred his incendiary practice into a postcolonial and increasingly global context, suggesting more universal themes like terrorism, spirituality, and mortality.
Labels - Siemon Allen (installation)
Siemon Allen’s Labels is a large architectural installation displayed in the museum’s Music Room. This visual memorial to South Africa’s rich musical past features 5000 photographs of record labels inserted into a suspended clear plastic curtain. The site-responsive installation has been configured to converse with part of the museum’s collection of historical artifacts and meanders through the space amongst the musical instruments and clocks, to form a number of intimate accessible enclosures. The exhibition is a historical record, a chronological discography of select labels from Allen's archive.
MCA DNA: William Kentridge
Acclaimed for his work in animated film, visual art, theater, and opera, William Kentridge had his first survey exhibition in the United States in 2001 at MCA Chicago. From this exhibition, the MCA acquired more than a dozen drawings and two of his best-known films: Felix in Exile (1994) and History of the Main Complaint (1996), both of which will be on view. The drawings featured in the exhibition are those used to make this latter film—charcoal sketches that Kentridge erased and reworked to create the memorable segments that depict his alter egos and their struggles in late and post-apartheid Johannesburg: Felix Teitlebaum, the romantic artist who is always shown nude, and Soho Eckstein, the self-absorbed, wealthy mine owner and land developer who always wears a pinstriped suit.
Making Way: Contemporary Art from South Africa and China
Explores the ways in which contemporary artists based in South Africa and China engage with new paths of movement, with economic and cultural shifts, and with the rise of new regimes, new leaders and new social and urban spaces. The exhibition includes works in diverse media by internationally acclaimed Chinese artists, Wu Junyong, Chen Qiulin, Maleonn and Qin Ga and local artists Lebogang Rasethaba, Gerald Machona, Michael MacGarry and James Webb.
Mario Marino - Faces of Africa
In 2011 reisde fotograaf Mario Marino (Oostenrijk, 1967) naar de Omo vallei in Zuid-Ethiopië, nabij de grens tussen Kenya en Sudan. Zijn ontmoetingen op straat en op de markt resulteerde in een indrukwekkende serie portretten van mensen die behoren tot zeven kleine bevolkingsgroepen: Surma, Karo, Hamar, Borena-Oromo, Tsimaw, Mursi en Erbore. Zelfbewust en trots op hun culturele eigenheid poseerden tientallen mensen voor hem. Uit de lichaamsbeschilderingen, littekentatoeages en sieraden blijkt dat men traditionele opvattingen over schoonheid en identiteit nog steeds belangrijk vindt.
Masks unveiled - tentoonstelling
Maskers in uiteenlopende vormen. In deze tijd waar we onszelf steeds meer blootgeven in sociale media is er tegelijkertijd de behoefte om onszelf weer te verhullen. Eeuwenoude maskers die figureren in foto's; schilderijen en glassculpturen, crossovers van culturen, nieuwe combinaties. Schilderijen van Pathy Tshindele Kapinga (Congo) en Eva Spierenburg (NL), foto's van Leonce Raphael Agbodjelou (Benin) en Uche Okpa-Iroha (Nigeria) en glassculpturen van Geir Nustad (Noorwegen/NL).
Paradies: Liebe (film)
Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.
Recente schilderijen van Aziz Lkhattaf
Aziz Lkhattaf maakt schilderijen in allerlei formaten. Onder de kleine doeken is een serie ‘portretten’. Menselijke figuren teruggebracht tot rechthoekige vlakken uitgevoerd in verschillende ingehouden kleuren. De hoofden hebben geen gezicht, de lichamen missen iedere detaillering. Anonieme figuren. Zelfs het geslacht is onduidelijk. Komen ze voort uit een religieuze Arabische traditie die het verbeelden van mensen afwijst? Of zijn het portretten van mensen die geen enkel oordeel willen geven of geen enkele interpretatie willen voorleggen? Het werk van Aziz Lkhattaf was nooit eerder in Nederland te zien. Het is bekend want veel getoond in het Noorden van Afrika.
Suidoosterfees
Mens moet nooit te windmakerig wees nie, want winde waai op en af, dwars en kruis; een dag is jy bo, ‘n ander dag onder. Maar hierdie keer mag die kunstefees van die Kaap – die SUIDOOSTERFEES – sekerlik ‘n bietjie spog. Dis nou TIEN jaar dat ons hier onder Tafelberg in die hartland van Afrikaans fees vier.
Talking about 12 Paintings - Gerda Scheepers
is a small group of works in between painting and sculpture, with slightly dishonest ambitions towards the performing arts, and actively jealous of the written or spoken. :( Picture it :) Gerda Scheepers was born in 1979 in Tzaneen, South Africa and lives and works in Berlin. She graduated from the Dusseldorf Art Academy in 2005 and won the Art Cologne Pries fuer junge Kunst in 2006. Her solo exhibition Low and partial. Romantic Comedy has just opened at Kunstverein Nuremberg, Germany.
Tentoonstelling: Onverwachte ontmoetingen
Het Tropenmuseum brengt een ode aan zijn eigen verzamelingen met de tentoonstelling Onverwachte ontmoetingen. Verborgen verhalen uit eigen collectie.
Een Afrikaans krachtbeeld ontmoet een Apple computer en een kunstwerk met portretten van Marlene Dumas een Duitse staalkaart met veertig verschillende oogkleuren.
The Character - Candice Breitz
Through inventively re-edited interviews, fan performances and montaged cinema sequences, Breitz's works present a new take on contemporary portraiture by creating innovative narratives to probe and analyse individual experience. A major part of the exhibition will be the inclusion of The Woods, a new work making its international debut. Co-commissioned with the Peabody Essex Museum, Breitz's new trilogy focuses on child performers and the performance of childhood to probe aspirations and promises embedded in mainstream cinema.
The Loom of the Land - Curated by Anton Kannemeyer
In South Africa, the landscape has unavoidable political connotations because the country's strife is entwined with the ownership of the land - a situation that continues to this day. These issues have dominated depictions of the landscape in recent years, with formal concerns understandably of secondary concern. While remaining aware of the polemics of land, Kannemeyer is selecting works for the exhibition that challenge perceptions of the landscape, rather than issues identified with the land or 'clever conceptual plays'. It is unexpected interpretations of one of the most traditional genres in the history of art that resonate most strongly with him.
Theater: In Die Nag
Geïnspireerd door onder andere Eugene O’Neills drama ‘Long day’s journey into night’ maakt Dood Paard een geheel nieuw stuk, dat gaat over afkeer en verbondenheid, over het geloof in bevrijding en over de gevangenis die werkelijkheid heet. Maar hoe diep de spiraal ook naar beneden draait – een elementaire levenskracht blijft tot op het allerlaatst bestaan. Wat er vandaag niet is, dat kan morgen toch nog komen… .
Time, Trade & Travel - Exhibition
Exhibition focuses on the complexities of global exchange fostered by capitalism, and its effects on life and art. Time, Trade & Travel set the participating artists on a quest for the historical encounters between Europeans and Africans, in which trade and the concomitant cultural exchange receive particular attention. In collaboration with the Nubuke Foundation in Accra, Ghana and featuring Dutch and Ghanese artists.
William Kentridge - No, it is
The flipbook, NO, IT IS, designed by Fourthwall and co-published with the Goodman Gallery, was the start of a new project of making flipbooks and flipbook films. Both book and films are seen for the first time in this exhibition.
Zita Swoon Group on tour
Zita Swoon Group is touring again. "The sound is a mixture of raw acoustic blues and folk and the traditional ‘mandigue’ music from West-Africa. The songs deal with the moral and the problems of modern African society".
Film: In the shadow of the sun
Zaterdag 02 Februari 2013 12:45
Eén van de publieksfavorieten van IDFA 2012. In the Shadow of the Sun vertelt het verhaal van albino’s in Tanzania: een verontrustend en onderbelicht verhaal van een falend politiek beleid en een minderheidsgroep die vecht voor zijn bestaansrecht.
Africa - voorstelling van Peter Verhelst en NTGent
Vrijdag 01 Februari 2013 20:00
t/m Zaterdag 09 Februari 2013
Schrijver en theatermaker Peter Verhelst maakt een monoloog met elk van de acteurs van het sterrenensemble van NTGent. Na Nero met Wim Opbrouck is het de beurt aan Oscar Van Rompay, die naast zijn theaterwerk meehelpt een bedrijf draaiende te houden in Kenia. Ieder jaar reist hij voor enkele maanden naar het land. In 2012 gaat Verhelst met hem mee. Africa wordt een confrontatie tussen het beeldende, mythische theater van Verhelst en de dagelijkse werkelijkheid en idealen van Van Rompay. Hoe kun je iets zinnigs vertellen over je eigen verlangen?
Film: Tall as the Baobab Tree
Zaterdag 02 Februari 2013 20:45
Tall as the Baobab Tree is een meeslepende film over twee jonge zusjes in Senegal die hun eigen toekomst proberen te vormen ondanks zware tegenslag. Een verhaal over tegenspoed, hoop, familie en liefde tegen de achtergrond van het Senegalese platteland.
The Mandingo Ambassadors - Music from Guinea
Woensdag 02 Januari 2013 22:00
t/m Woensdag 27 Februari 2013
This legendary band was formed in the late 1960's by guitarist Mamady "Djelike" Kouyate and singer Emile Soumah. They made some of the most beloved music of their generation. Now based in New York, Mamady Kouyate has decided to revive The Ambassadors. Every Wednesday night.